Hidde Posted May 11, 2014 Share Posted May 11, 2014 Zijn hier mensen die ervaring hebben met een wijngaard?Wij hebben nu een 300 stekken/plantjes en moeten de wijngaard gaan aanleggen tips over orientatie en dat soort zaken zijn welkom. Welke bemesting op de klei van de betuwe. In elk geval gaan we de stroken in het gazon frezen.De planten die we hebben zijn Bianca, Ryan d or, Leon millot, Triomph d Alsace en Marechal Foch.Welke snoei? gordijnsnoei? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Hallo Hidde, Helaas (nog) niet maar wel e.a. in voorbereiding. Ik heb zelf de volgende boeken staan en gelezen:- Het nieuwe handboek Druikven - Fred Lorsehijd- The grape grower - Lon Rombough (Engelstalig)- From Vines to Wines - Jeff Cox (Engelstalig) Ik vind het middelste boek het duidelijkst maar het Nederlandse boek is ook de moeite waard. Het laatste boek heb ik nog niet helemaal uit maar geeft ook enkele goede handvaten. Kortom, alle drie de moeite waard zijn om te kopen. Je vragen over bemesting, manier van snoeien en draad spannen. Wat ik me herinner is dat het over het algemeen niet aangeraden wordt te bemesten (pas bemesten als er aanwijzingen zijn voor tekorten). Mulchen met compost wordt dan weer wel aangeraden. Maargoed jaar geleden dat ik ze gelezen heb, nog geen werkplan gemaakt voor mezelf (moet ze nog keer lezen) dus kan je niet heel concreet verder helpen anders dan te verwijzen naar de boeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdw Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 In Culemborg heb je wijngaard de Teunishof, zeer behulpzame eigenaar en in Erichem Betuws Wijndomein. In Meteren heb je De Wijkgaard, winkel en bescheiden wijngaard. Je zou ze kunnen benaderen voor advies... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 (edited) Dag Hidde,Het zal moeilijk zijn om "alle" gewenste informatie via het forum bij elkaar te scharrelen.In Nederland zijn er veel wijnboeren, deels als hobbyist deels (semi)professioneel.Mijn advies: zoek via internet of er een wijnboer of misschien zelfs een vereniging van hobby wijnboeren ergens in de regio zit. Steek daar je kennis op voordat je begint. Ikzelf werk als vrijwilliger in de wijngaard (1 ha) en wijnmakerij van mijn zwager. Sinds dit seizoen helpt daar iemand ter lering en vermaak die een eigen wijngaard wil starten. Zo maak je alle stadia mee.Belangrijk is dat je vooraf de goede keuzes maakt, vaak zijn fouten moeilijk te corrigeren.Welke rassen wil....wil je wijn maken...wil je (ook) tafeldruiven? Er zijn moderne resistente rassen.Welke snoeimethode?.....gordijnsnoei is maar voor enkele druivensoorten geschikt...de meest gebruikelijke snoei in de wijnbouw is de Guyot methode. Succes, Bert Edit...ik zie dat jdv mij al voor was en al enkele wijngaarden bij naam noemt....dus..... Edited May 12, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Een belangrijke vraag is inderdaad; is het hobbymatig of professioneel? Wat zijn je doelen? Als je je geld wilt gaan verdienen met de wijnbouw zou je misschien ook een adviesbureau kunnen overwegen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 (edited) 300 stokken gaan bij volwassenheid ca 300 lt wijn opleveren, daar gaat Hidde de kost niet mee verdienen. Dus waarschijnlijk hobby wijnboer/wijndrinker. Edited May 12, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Misschien wil hij er nog wel een aantal bijplanten 300 liter wijn lijkt me ook weer een beetje veel voor één familie.. een niet-franse familie dan Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hidde Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 Inderdaad hobby, daar kun je de kost niet mee verdienen en met wat vrienden en familie is die 300 liter zo weg. Erichem is mij ook bekend ook een aardige vent en daar ook wel wat opgestoken. Maar het had gekund dat hier ook een hobbyboer aanwezig was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Er zijn er wel een aantal aanwezig dacht ik hoor. Misschien dat je je Topic-vraag wat erg algemeen stelt ? Wat wil je specifiek weten ?Hier dus geen wijngaard. Wel heb ik op een zuidhelling in N-Fr een serie stokken staan. 14 stuks. Maar dat kan je geen wijngaard noemen dus. Ooit ga ik dat nog eens verder uitbreiden hoop ik.Afhankelijk van het soortje heb ik daar enkele-Guyot en ook een paar dubbele-Guyot gesnoeide van gemaakt. Mesten doe je het 1e jaar sowieso beter niet. Je wenst dat de planten zelfstandig gelijk de diepte in gaan. 2e jaar is mesten ook nog niet nodig. Geen oogst wensen dan nog. De struiken zich lekker laten ontwikkelen. 3e jaar zou je es kunnen kijken wat de planten leveren. Leer je soortjes kennen ook kwa groei, kwa rijpingstijd , de verschillen enzo.4e jaar kan je eens kijken wat je met de opbrengst wil. 5e jaar begin je je wijn te maken. Belangrijk lijkt mij dat je je gaard goed opzet in zijn geheel. Dus goed overdenken wat de steunwijze gaat worden. Ik heb Ijzeren T - palen met op 3 hoogtes draad. De hoogste op 1.40. Dat blijkt te laag. Maar ik snoei kort en fors. Ik wil maar max 4 à 5 trossen op 1 struik.Afstanden tussen de stokken en afstanden tussen de rijen moet je bepalen. Heb je de ruimte ? Hoe ga je de gaard bewerken ? Maaien ? Kies je voor onderbegroeiing of juist niet ?Ik ken gaarden waar om de 10 stokken rozen tussen geplant zijn. ( heb ik dus ook )Er zijn gaarden met een echt maai-beleid gericht op voorjaarsbloeiers of juist op zomerbloeiers.Er zijn gaarden die zijn dichtgelegd met gronddoek. Een gaard van 300 stokken kan ook best een klein paradijsje zijn voor insecten en kleine dieren. Het evenwicht in je aanplant is volgens velen van cruciaal belang voor de gezondheid van je aanplant, je preventie en het uiteindelijke resultaat en genot. Maar ook een vraag terug ( en ik bedoel dat niet aanmatigend of belerend hoor )Wanneer wil je de wijngaard gaan opzetten ? Je bent nú de planten aan het opkweken ? Stekken ?Ik bedoel eigenlijk : het is nu toch wel een beetje laat om je te oriënteren op allerhand opties, als je al dit jaar de gaard wil gaan bouwen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Als je een dagje Maastricht doet, kun je je licht eens opsteken bij http://www.hoevenekum.nl/ en/of de http://www.apostelhoeve.nl/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdw Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Er is ook een forum voor wijnmakers en hobby-wijnboeren http://www.bibere.com Ook voor leuke recepten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hidde Posted May 13, 2014 Author Share Posted May 13, 2014 @BitIk heb idd de planten gekocht zitten in pot dus kan op ongeveer elk tijdstip gepoot worden. Het heten planten maar ja wat is het verschil plant/stek, ik zeg het is een stek van potlooddik hout met een of twee uitlopers van een 10 cm, ik gok gewoon een stek van eind vorig jaar met net wat wortels, volgens de kweker overjarig, maar dat zie ik er niet aan af. Maar goed een jaar eerder of later qua oogst maakt ook niet zoveel uit.Wat betreft tijdstip van aanvang, idd laat maar ja eerste jaar is toch in feite niet meer dan planten op de juiste afstand, ligging etc horizontale draden zijn niet direct nodig t eerste jaar.Anders was de keuze niet planten dit jaar en dan kies ik toch liever voor alvast aanplanten, scheelt altijd met vormen van de plant.Meer specifiek qua vragen, ik ga straks stroken in het grasland frezen, doe ik daar wel of niet compost doorheen werken of andere soorten mulch. Ik kan kiezen de rijen noord zuid te zetten of oost west. Maakt dit heel veel uit? Ik denk aan een rijafstand van 140 cm hoh en tussen de planten 130 cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 Bij het planten van onze druiven hebben we soms niet al te veel keuzemogelijkheden. We hebben een stuk grond en dat is het. Als er wel veel ruimte is, moeten er keuzes gemaakt worden. Meestal worden de druiven in rijen geplant. Gemakkelijk voor onderhoud en mechanische bewerking van de bodem en eventueel ook van de druivenplanten. Vaak wordt aangeraden om de rijen in een noord-zuid richting te planten. Dit met als argument dat de druiven dan aan alle zijden evenveel zon krijgen. Een nadeel is dat bij ons de wind meestal uit het zuidwesten waait en dat het ook nog wel eens wil regenen. Bij noord-zuid geplante rijen komt de wind die een grote invloed heeft bij het drogen van onze natgeregende druiven een ’groene druivenhaag’ tegen, waardoor het in het midden van de wijngaard relatief lang vochtig blijft. Als we verder bedenken dat de hoogste dagtemperaturen meestal bereikt worden rond een uur of twee, drie in de middag, als de zon in het zuidwesten staat, dan zou het wel eens raadzaam kunnen zijn om de druiven in zuidwest-noordoost lopende rijen aan te planten. En, let eens op: tegen de avond wordt het meestal een stuk zonniger dan overdag. Deze rijen genieten dus ook nog van de avondzon. bron: http://www.brabantsewijnbouwers.nl/index.php?section=13&page=185 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 13, 2014 Share Posted May 13, 2014 En ik zou zeker na het poten de rijen mulchen ja, al was het maar om het onkruid of in jouw geval het gras, tegen te gaan. Na een jaar of wat kun je er voor kiezen de planten in het gras te laten staan, eenmaal goed gevestigd. Maja, dan heb je per plant wellicht een boombeschermer nodig om de rest toch te kunnen maaien met een bosmaaier ofzo.Compost is leuk, geeft een gevoel goed bezig te zijn, maar is naar mijn idee bij de druiven nu niet nodig het 1e jaar, later wellicht ? Plantafstanden: zijn hele boeken over volgeschreven. Ruim poten heeft zijn voor en nadelen, dicht poten ook. Het moet vooral werkbaar blijven denk ik. En verder erg afhankelijk van je gekozen snoeimethode.Er zijn vast andere forummers die hier meer over willen zeggen. Dat zon-verhaal van Geedee is een mooie. Goed bepalen wat bij jou het beste is. Staan ze eenmaal, ga je dat niet meer aanpassen.Ik zou geloof ik zelf wél ook steun/ bevestigingsmateriaal gelijk nu neerzetten. Laat je de druiven anders nu los in de ruimte/wind staan ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Agri Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Hoi ik kwam jullie topic tegen ben benieuwd hoe het is verlopen met de wijngaard in de Betuwe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts