appelvrouw Geplaatst: 18 november 2019 Geplaatst: 18 november 2019 Afgelopen weekend in Maastricht gekeken voor boompjes nashi, dat ging iet lukken ( en in een tuincentrum hadden ze er zelfs nog nooit van gehoord..de meneer zei nog net niet Gesundheit )Ik las over de Kosui dat een Williams peer als bestuiver zou kunnen dienen. Bestuiven ze elkaar ook? Als ik bv een Kosui en een Hosui koop? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
weknow Geplaatst: 18 november 2019 Geplaatst: 18 november 2019 Waarschijnlijk. In principe kunnen Europese peren en nashi´s elkaar ook bevruchten. Maar bloeitijd moet dan wel samenvallen. Kosui zou enigermate zelfbestuivend zijn. Dit is een goed adres voor bomen. (Er zijn nog andere ook natuurlijk) https://www.batterijen.nl/-fruitbomen-/pyrus-pyrifolia---nashiperen- Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Martijn Geplaatst: 18 november 2019 Geplaatst: 18 november 2019 Het is een adres maar goed is een vraagteken. Hoorde dat iemand daar 3 nashiperen van hetzelfde ras had gekocht en toch 3 verschillende peren soorten kreeg. Schijnen het daar niet zo nauw te nemen met de rasechtheid. Quote
weknow Geplaatst: 18 november 2019 Geplaatst: 18 november 2019 Schijnen het daar niet zo nauw te nemen met de rasechtheid schreef Martijn. Dit is onder serieuze fruitliefhebbers een zeer algemene klacht en grote ergernis. dat rassen soms (eigenlijk: vaak) niet kloppen als je ergens een boom koopt. En vaak kom je daar pas na jaren achter, al;s je het ooit al bemerkt. Op grond van wat ik her en der hoor en ook eigen ervaringen zou pakweg een 25% "fout" me helemaal niet verbazen. Weinig kwekerijen en leveranciers die in dit opzicht vrij-uit gaan. Ook bijvoorbeeld de Vlaamse Boomgaardenstichting (NBS)...om er maar een te noemen waar je denkt dat benaming juist zeer zorgvuldig gebeurt omdat ze ijveren voor behoud van oude rassen...gaat het steeds weer fout bijvoorbeeld. M.a.w. een ervaring zoals deze vind ik absoluut te weinig om een oordeel te geven. Ik heb het over de kwaliteit van het plantgoed, wortelgoed, dat je hier koopt. In mijn eigen collectie zitten er vast ook fouten. Die ik soms zelf ook maak, iets verwissel, het me fout herinner.... Omdat iemand van wie ik een plant of enthout of stek kreeg zich vergiste of er geen erg in heeft dat het wat anders is...en ik weet niet beter en neem dat ook weer over. En in kwekerijen: foute benaming van planten die er zijn, onbekwaamheid van medewerkers, vergissingen, labels die kwijtraken of gewisseld worden, slordigheid.......Hoewel erg vervelend, kun je het niet altijd vermijden vrees ik, zelfs als je echt je best doet. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 9 januari 2020 Geplaatst: 9 januari 2020 Gisteren ontving ik een erg leuke verrassing met de post. Een grote kartonnen buis met snoeihout/enthout van 4 soorten nashi-peer.Maar geen afzender, ook niet te te achterhalen via track-and-trace....dus ik weet niet wie ik zou kunnen bedanken....en mijn herinnering over een eventuele uitwisseling laat me geheel in de steek. Ik zou zo graag even attent willen reageren naar deze vriendelijke persoon! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Goldfish Geplaatst: 9 januari 2020 Geplaatst: 9 januari 2020 Ha Weknow, "Blub" zei de Goldfish. We hebben het er overgehad in augustus toen ik te gast was in het mooie Zeeuws Vlaanderen. Ik ben alleen het lijstje kwijt met welke soorten je wel wilde hebben en welke niet, zodat ik alles maar opgestuurd heb. Het lijstje staat nl op een telefoon die bij een reparateur ligt. De takjes zijn overigens het resultaat van een andere vriendelijke actie: Bit die langs kwam om mijn fruithaag te voorzien van wintersnoei en mijzelf van advies voor de zomersnoei. Weet wel dat mijn leverancier van de bomen, niet bekend staat om het soort echt aanleveren. grV. Quote
MSDG Geplaatst: 10 december 2020 Geplaatst: 10 december 2020 Mensen dit jaar nog goede aanvullingen op dit topic over de nashi? Mijn oog is gevallen op een nijiseikki en een hosui. Veel last gehad van de late nachtvorst? Als de ervaringen nog steeds positief zijn dan gaan ze er dit jaar nog in, waarvan ik er één als leivorm moet gaan zetten i.v.m. beperkte ruimte, maakt het dan nog uit welk ras ik hier voor zou uitkiezen? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
weknow Geplaatst: 10 december 2020 Geplaatst: 10 december 2020 Ik heb nu van een 6-tal rassen de vruchten geproefd de afgelopen jaren. De structuur is van allemaal wel vergelijkbaar.. Maar er is veel onderscheid in vruchtgrootte. En vooral: Er is enorm veel onderscheid in smaak. Met name latere rassen die rijpen in oktober en beter te bewaren zijn, smaken in mijn ogen minder: flets, weeig, laf. Ik mis een echt aangenaam aroma of iets van een fruitig smaakje. Kan toeval zijn, dat er daar toch ook betere van zijn en dat ik net de verkeerde proefde. De zomerrassen die rijpen vanaf eind augustus en in september zijn (toevallig?) allemaal wat kleiner van vrucht. De met stip lekkerste die ik heb staan (niet 100% zeker van het ras) is denk ik de Kosui. 2 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
MSDG Geplaatst: 12 december 2020 Geplaatst: 12 december 2020 Vandaag toch nog een laatste Nijisseiki en Kosui gevonden. Uiteindelijk is er veel niet leverbaar door combinatie van COVID-19 en Brexit. Omdat de voedselproductie in de UK omhoog moet is er een run geweest op o.a. de nashiperen en zijn er ook handelaren geweest die hierop gespeculeerd hebben en alles uit de handel hebben getrokken voordat consumenten er aan kunnen komen. Ik vind de jaren zo kostbaar dat ik persé dit jaar ze nog in de grond wil hebben. Dus maar doorgezocht! Zal m’n ervaringen delen hier. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Martijn Geplaatst: 12 december 2020 Geplaatst: 12 december 2020 Ik had van mijn leverancier/kwekerij begrepen dat door de populariteit van voedselbossen de vraag erg is gestegen. Ook door conona zoeken mensen het verteer bij huis en wordt er veel aangeplant. Hierdoor kunnen de kwekers de oplopende vraag nauwelijks aan. In de voorverkoop zijn de meeste kwekers al uitverkocht. Zodoende kun je alleen nog kopen wat er bij de handelaar/kwekerij aanwezig is. Nalevering zal er dit jaar niet zijn. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 Brexit speelt wel een rol maar dat is vooral bij sierplanten. Zoals Martijn hierboven al schreef is het vooral de populariteit van 'eetbare planten' in combinatie met het feit dat de binnenlandse vraag het afgelopen voorjaar en zomer zeer groot is geweest dat de meeste kwekers nu nee moeten verkopen. Veel consumenten zijn dat niet meer gewend. In augustus merkte plantgoedkwekers al dat de vraag van de 'doorkwekers' enorm was en sommige soorten snel uitverkocht waren. Het gaat dan niet alleen om bijzondere planten maar ook om heel gewone dingen als pluimhortensia en vlinderstruiken. Ook de aanleg heeft momenteel moeite om aan wat grotere planten van specifieke soorten te komen en moeten soms hun toevlucht nemen tot wat anders. Een van de weinige dingen waar je nog goed aan kunt komen is Ilex crenata soorten voor haagjes en snoeivormen. Vanwege de totale overproductie wordt plantgoed op de veiling gedumpt en brengt daar een habbekrats op. Aan mijn Nijisseiki hingen dit jaar 3 peren. Die heb ik voortijdig moeten oogsten omdat de wespen ze hadden ontdekt. Ik weet niet of de late nachtvorst invloed heeft gehad op de vruchtzetting. Bij het kopen van Nashi-peren is overigens een waarschuwing op zijn plaats. De soorten zijn een 'dooreenander' en je moet er rekening mee houden dat je niet de juiste soort krijgt. Verder is het zo dat de onderstam van invloed is op de grootte en smaak van de peren . De beste onderstam voor de Nashi peer is Pyrus betulifolia maar daar is zo goed als niet aan te komen. Andere gebruikte onderstammen zijn Pyrus calleryana en Pyrus communis. Soms zie je dat de Nashi peer niet goed wil groeien ('kwarren' wordt dat genoemd) en het kan zijn dat de onderstam daar een rol in speelt. Quote
weknow Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 39 minuten geleden, Brabantse Tuinprins zei: Ilex crenata Raar dat die niet loopt. Je zou toch verwachten dat heel veel mensen die zieke en zielige haagjes buxus waarmee Nederland vol lijkt te staan, met bijvoorbeeld deze vervangen. Al die onderstammen die jij noemt leveren hoge en grotere bomen. Dat is in vele situaties niet zo handig. De boom wordt dan behoorlijk groot....Wat liefhebbers graag willen en zelf kunnen maken, is niet hetzelfde als "de handel" in het groot fabriceert en verkoopt en exporteert. Pyrus betulifolia is is goed geschikt voor nashi rondom de Middellandse zeebijvoorbeeld en voor zure, arme grond in hetere klimaten, maar voor ons klimaat heb ik meer dan sterke twijfels. De reden dat ze hier slecht verkrijgbaar is, is dat dit geen wilde peer is voor hier en daarmee ook waarschijnlijk niet zo een geschikte onderstam. Zelf enten van Nashi gaat overigens prima en gemakkelijk en wil je een hanteerbare boom, van pakweg 2,5 a 3,5 meter, kun je gewoon een kwee-onderstam met tussenstammetje gebruiken (Mijn advies: Kies Du Cure = pastoorspeer daarvoor (persoonlijk vind ik dit ook in smaak een ondergewaardeerde prima soort!) of Beurre Hardy voor het tussenstammetje...ik heb daarmee succesvol meerdere jaren nashi's geent. ). Dat namen vaak niet kloppen, kan ik zeker beamen. En zelf determineren is heel moeilijk. Een lekkere soort in onze streken die je bij een kennis kunt proeven kan zo ook een goed begin zijn. Dan maar zonder naam. In de handel, voor aanplant in parken en tuinen, worden nashi's ook meestal zonder ras aangeboden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
tielse flipje Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 Namen kloppen inderdaad lang niet altijd 🤣. Je bedoelt uiteraard le Curé (pastoorpeer), andere veel gebruikte tussenstammen zijn Beurré Hardy en Doyenné du Comice. Quote
weknow Geplaatst: 13 december 2020 Geplaatst: 13 december 2020 53 minuten geleden, tielse flipje zei: Doyenné du Comice. Voor peer is Doyenne mijn favoriete tussenstam op kwee. Prettig in groeikracht na enting als tussenstam waardoor gauw een gewenst perenras daar op geent kan worden. DdC pakt makkelijk op de Quince onderstam bovendien Maar het lijkt dat Pyrus Pyrofolia wat meer moeite heeft om hier weer op te pakken. Daarom noemde ik bewust die twee andere die beter lijken te gaan. Ik spreek over een 15 a 20-tal entingen over meerdere jaren. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
permanatuurtuin Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 Ik denk dat de vraag naar eetbare soorten wel toeneemt, maar de kwekers produceren volgens mij niet veel meer planten. Dit komt volgens mij met name doordat vooral liefhebbers veel (bijzondere) eetbare soorten vermeerderen en er niet meer kwekers komen die dit doen. Dit is hondert procent zeker bij Pecan's... en vergelijkbare producten. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 Intratuin.. en dat soort zaken verkopen gewoon rommel, met af en toe een leuk ras of soort. Ze weten echter zelf niet wat slecht of goed is. De leveranciers van hun hebben er helaas ook geen verstand van. Quote
MSDG Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 Mijn bestelde boompjes worden geleverd op een kirschenaller-onderstam, daar kan ik weinig over terugvinden. Iemand enig idee wat ik daar van mag verwachten? Geschatte uiteindelijke hoogte van de boom wordt geschat op 3-5m door de leverancier. Aangezien ik op redelijk rijke klei zit en de afwatering nog ga verbeteren zullen de groeiomstandigheden goed zijn. Ik voorzie een gat in de markt voor kwekerijen om makkelijke soorten zoals nashi te gaan telen en te vermarkten voor de particulieren die graag wat eetbaars willen in de tuin. Helaas kan ik dat hier in de regio met geen mogelijkheid van de grond krijgen, de grond is namelijk veel te duur en heeft andere bestemmingen, maar voor mensen die in een buitengebied wonen... Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
weknow Geplaatst: 14 december 2020 Geplaatst: 14 december 2020 (aangepast) 10 uren geleden, MSDG zei: kirschenaller-onderstam Hij heet KichenSaller. 😁Een algemeen gebruikte peer-zaailing-onderstam. (Pyrus communis) Oorspronkelijk uit Duitsland. heeft het voordeel dat er in deze zaailingen meer uniformiteit in groei is dan van willekeurige zaailingen. Er zijn nashi-rassen die als ras zwakke groeiers zijn. Dan is een 4 meter (hoog...en breed ook wel bijna) op zo een zaailing reeel. Bij steviger groeiers mag je op den duur aan minstens 5 meter denken. Dat vraagt al om flinke ladders e.d. op den duur om te oogsten. Voordeel van een zaailing onderstam is wel dat de boom veel ouder kan worden, dan wanneer geent op een groeiremmende onderstam. 14 december 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
MSDG Geplaatst: 17 december 2020 Geplaatst: 17 december 2020 Op 14-12-2020 om 21:42, weknow zei: Hij heet KichenSaller. Dat verklaart een hoop. Voor mij direct de toegevoegde waarde van dit forum, anders bleef ik maar zoeken en zoeken. Voor wat betreft de uiteindelijk maat van de bomen, we gaan het mee maken. De moestuin heeft redelijk voedselrijke klei maar best nat. Uiteindelijk kan je er natuurlijk altijd een stukje afknippen als ze te groot worden, ik ga het wel zien. Het zijn gelukkig niet de duurste boompjes dus een beetje experimenteren in het snoeien doet er voor mij niet heel erg toe. Dank voor de toevoeging, ik zal als ik de boompjes binnen krijg nog even een paar plaatjes schieten! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 20 december 2020 Geplaatst: 20 december 2020 Op 13-12-2020 om 12:47, weknow zei: Pyrus betulifolia is is goed geschikt voor nashi rondom de Middellandse zee bijvoorbeeld en voor zure, arme grond in hetere klimaten, maar voor ons klimaat heb ik meer dan sterke twijfels. De reden dat ze hier slecht verkrijgbaar is, is dat dit geen wilde peer is voor hier en daarmee ook waarschijnlijk niet zo een geschikte onderstam. Pyrus betulifolia wordt in de VS en Canada regelmatig gebruikt als onderstam voor de Nashi-peer. Zeer geschikt voor koude klimaten , verdraagt zeker 25 graden vorst. Het probleem is om zaad van Pyrus betulifolia te komen (stekken gaat volgens mij niet). Je hebt gelijk dat je een grote boom krijgt als je Pyrus betulifolia als onderstam gebruikt. Quote
Martijn Geplaatst: 14 september 2021 Geplaatst: 14 september 2021 (aangepast) Eindelijk mijn eigen Nashiperen aan het oogsten. Op de foto's staan de Nijiseiki. Smaken heerlijk. De Tama is reeds op. Deze smaakten ook prima. Deze week de Hosui vervangen voor een Shinko. De Hosui wilde niet groeien. 14 september 2021 aangepast door Martijn 1 Quote
fre3ke Geplaatst: 18 november 2021 Geplaatst: 18 november 2021 Kent iemand de soorten Seiri en Kunoriana? Ik zag ze 'on display' bij 't Olde Ras, maar ik kon ze niet proeven helaas. Ik kan er niets over vinden op internet. Quote
Martijn Geplaatst: 19 november 2021 Geplaatst: 19 november 2021 fre3ke, ik ken deze soorten niet. Je moet je altijd afvragen wat deze rassen toevoegen aan het huidige aanbod. Fruit-peer (kwekerijdezoetewei.be) heeft best veel mooie rassen in het assortiment. Quote
AshaiRey Geplaatst: 19 november 2021 Geplaatst: 19 november 2021 Leuk weetje. Nashi is Japans voor zowel 'peer' als 'geen' Dus nashi peer betekend ofwel peer peer of geen peer. 😛 Quote Groetjes,Bram
weknow Geplaatst: 20 november 2021 Geplaatst: 20 november 2021 (aangepast) Op 18-11-2021 om 17:07, fre3ke zei: Kent iemand de soorten Seiri en Kunoriana? Inderdaad nul informatie op alle mogelijke manieren via internet...bij de 2e hooguit wat stockfoto´s van wat het dus duidelijk NIET die soorten is. Helemaal niets hards te vinden....ook in het voor mij leesbare en vertaalbare buitenlands...(neen, ik kan geen Aziatische tekens lezen)...betekent in mijn ogen bijna: "Het bestaat niet"of is zo extreem zeldzaam dat ze het echt ook niet bij t Oude ras, dat Nederlandse soorten verzamelt, hebben.... Heb daarom dikke vraagtekens bij de informatie die die vrijwilligers je gaven, Overigens in dit verband: Er zijn meerdere soorten Aziatische peren. Niet alleen nashi's (Pyrus pyrofolia).....die vaak allemaal, onterecht!, nashi's worden genoemd. Ik kocht onlangs een "Early shu", zeker geen nashi, die door de verkopers onterecht wel als Pyrus pyrofolia werd bestempeld. Deze zgn. Chinapeer (er zijn er meer!) is echter een Pyrus bretschneideri. Je moet dus verdacht zijn op fouten in de naamgeving. 20 november 2021 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.