Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bosaardbeien


-Sandra212-

Aanbevolen berichten

Wat wil je weten ik heb een prachtig stampvol bed franse bosaardbeitjes onder twee peren bomen staat volop in bloei nu,

is een groene mat van piepkleine bosaardbei plantjes echt mooi ben er blij mee

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in bak kan best, hoe groter hoe beter natuurlijk dat is altijd, maar ook in kleine pot zullen ze het goed doen.

Je kan best met wat weinig plantjes beginnen ze verspreiden zich enorm met hun uitlopertjes al in herfst eerste jaar

komen er ontzettend veel uitlopers veel meer dan bij gewone aardbei.

Verder denk ik makkelijk maar prachtig vrolijk plantje, niet echt iets bijzonders waar je je best op of voor moet doen, behalve wat water

waneer het droog is, binnen de korte tijd heb je voldoende en kun je leuk plantjes weggeven aan andere.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze foto ik dacht verleden week nog ergens hier op het forum gezet van mijn bosaardbeien in de siertuin. Ooit enkele jaren geleden een paar uitlopertjes letterlijk uit het bos meegenomen. Elk stuk ruimte dat ze vinden wordt benut ze gooien constant nieuwe uitlopers.

De vruchtjes zijn natuurlijk klein maar hebben wel een "geconcentreerde" smaak. Gewoon leuk tussen de bloemen, niet echt voor de produktie.

2gxojgl.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gedeeltelijk voor produktie in Frankrijk doen ze dat ook en kun je ze ook kopen, als luxe aardbeitjes

ze hebben een sterke aardbei smaak/geur en een stevigere beet, minder sapig als de gewone grote rassen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ze dan maar is gaan zaaien zie wel wanneer ik kan plukken, word denk pas weer volgend jaar?

(Hopelijk kiemen de zaadjes nog na 3 jaar over datum te zijn..Ben benieuwd.)

 

Als ik ze in de volle grond zet kan ik ze denk beter met 4 plankjes er om heen doen? dat het niet straks overal woekert??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over 4 plankjes kunnen ze wel heen hoor! Maar dat hoeft niet als je het bij houd, afleggen en anders de uitlopers verwijderen, achteraf verwijderen gaat ook heel makkelijk!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plankjes Dennis ?

Je ziet toch de muur van een kleine meter op de foto ?

Nu ze in volle bloei staan zie je al overal uitlopers.

Ze zijn wel redelijk in toom te houden. Als je ze kwijt wil kun je ze natuurlijk gewoon afknippen.

Maar ja ik vind het wel iets hebben die leuke plantjes in de bloei en straks die kleine aardbeitjes. En ja Leslie ze smaken prima.

Misschien is het, het natuurlijke gevoel, dat de smaak van wilde frambozen, kruisbessen, bosbessen of bramen versterkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga gedeeltelijk voor produktie in Frankrijk doen ze dat ook en kun je ze ook kopen, als luxe aardbeitjes

ze hebben een sterke aardbei smaak/geur en een stevigere beet, minder sapig als de gewone grote rassen.

 

Je kunt ze in Frankrijk ook heel goed in het bos plukken, GRATIS!!!!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

moet je bosaardbeien na drie jaar ook weer uit de grond halen?

 

Rom bosaardbei groeit wat anders het maakt een soort grote plek met heel veel uitlopers een veldje laat maar zeggen helemaal vol,

je ziet niet snel meer welk plantje 3 jaar oud is, ik denk wel dat produktie van oude bosaardbei plantjes achteruit gaat best steek je plantjes tijdens bloei seizoen die weinig bloemen geven even uit zodat er weer wat ruimte is voor de jonge plantjes.

 

Gele of roze bloempjes bij een bosaardbei geeft volgens mij aan dat het om een sierras gaat met niet lekkere harde vruchtjes, ziet

er wel mooi uit maar niet echt lekker om te eten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wilde aardbei met de gele bloemetjes is de "Fragaria Indica" een soort die wel eetbaar is maar nergens naar smaakt. Vermeerderd via planten en zaad. Vogels zijn er gek op vandaar dat je ze overal ziet. Waar ze poepen lopen de zaadjes weer uit. De Bosaardbei is de "Fragaria vesca" . Dit zijn de aromatische kleine aardbeitjes uit het bos. De gewone aardbei is de "Fragaria x ananasa".

Het is maar om te melden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wilde aardbei met de gele bloemetjes is de "Fragaria Indica" een soort die wel eetbaar is maar nergens naar smaakt. Vermeerderd via planten en zaad. Vogels zijn er gek op vandaar dat je ze overal ziet. Waar ze poepen lopen de zaadjes weer uit. De Bosaardbei is de "Fragaria vesca" . Dit zijn de aromatische kleine aardbeitjes uit het bos. De gewone aardbei is de "Fragaria x ananasa".

Het is maar om te melden.

Veel dank voor de info.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

heee, Ik heb ook aardig wat bosaardbeitjes voorgezaaid. Nu ik lees dat ze ook uitstekende bodembedekkers zijn lijkt het me wel leuk om ze gewoon tussen de heesters te zetten. Hoe moeten ze staan qua licht? Ik heb voornamelijk halfschaduw aan de kant waar sierplanten staan. Zou dat lukken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen probleem hoor groeien onder zowat alle omstandigheden.

Ze heten trouwens niet voor niets bosaardbeien.

Halfschaduw is naar mijn ervaring zelfs de beste plek.

In de volle zon hebben ze nogal vlug last van de droogte.

Die moest ik verleden week al water geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaaien is best leuk natuurlijk Dennis ik wil je er niet van weerhouden, maar aardbeien zijn zo eenvoudig te stekken en vooral de bosaardbei gooit vanaf het voorjaar al veel uitlopers in het rond.

Het is een beetje ver anders zou ik zeggen kom er maar wat halen in het najaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach, ik kijk anders wel is in het park, paar jaar terug daar al wat mee genomen! Groeide idd. erg snel!

Zijn er trouwens soorten bosaardbei die nog niet bloeien? zal me dan niks verbazen dat ik nog een enkel stekje over heb, die heeft nu al 6 uitlopers van 35cm lang, en blaadjes die afwijken van al mijn andere plantjes.

 

Maar heb nu toch die zaadjes liggen, die liggen hier al iets van 4 jaar te niksen, als het niet langer is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...