Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe zit het met mijn rabarber?

veuvecouderc

Recommended Posts

Ik heb laten we zeggen ruim een maand geleden wat rabarberbaby's gestoken bij mijn oude buurman. Vandaag de dag zien ze er zo uit

11h4efs.jpg

Dit is een van de vijf planten, sommigen hebben een iets langere steel maar over het algemeen zijn ze dus vrij laag met korte stelen. Ik heb ze in een goed vochtig blijvende grond staan, op een plek waar de meeste schaduw is in de tuin. Toch is op deze plek ook wel vanaf een uur of 1 tot laat in de avond zon.

Ik maak me niet zo druk om grote oogsten en als ik geen lid was van dit forum had ik het gewoon aangekeken hoe het verder zou gaan met deze planten maar ik dacht laat ik eens gebruik maken van de kennis en ervaring die hier heerst. Zijn mijn rabarbers zo klein/kort/laag vanwege hun leeftijd (zijn jonge 'uitlopers' van oude planten) of vanwege hun plek in toch redelijk veel zonneschijn of omdat het al wekenlang droog is of is er helemaal niets vreemds aan de hand?

Iemand enig idee?

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Ik vindt ook eerder fors voor recent geplante rabarber, is nog vroeg in seizoen dus zullen best nog meer ontwikkelen

stekken zijn exact gelijk aan moederplant, dus kijk je best bij buurman en zie wat je te wachten staat

Players only love you when they're playing.

Precies voor recent geplantte rabarber ziet het er goed uit. Rabarber is wel een gulzigaard, (heel)veel mest en (heel) veel water, als ze een weekje geen water hebben gehad staan ze bijna stil en als je ze dan flink water geeft zie je ze in een paar dagen flink groeien!

Even a broken clock is right twice a day

Oh gelukkig. Ja ze zien er fors uit maar er zit geen stengel bij die lang genoeg is om te plukken. Ik vind het ook redelijk vroeg maar ik merk dat ik door al die foto's die hier rondzingen soms ineens denk 'hoe zat het nou vorig jaar hier?'. Maar daarom is het goed om af en toe wat te vragen En daarbij moet ik eerlijk zeggen dat al mijn moestuinervaring sowieso dit jaar op de proef wordt gesteld. Ik heb al jaren zo'n tuin maar ik heb nog nooit zo'n lang en droog voorjaar meegemaakt. Ik giet wel maar niet dagelijks maar de groeistilstand (ook in de siertuin) doet mij soms ernstig somberen of het ooit nog goed komt

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Oh gelukkig. Ja ze zien er fors uit maar er zit geen stengel bij die lang genoeg is om te plukken.

Bij nieuwe planten is het sowieso niet aan te raden om het eerste jaar al te oogsten, laat hem eerst maar eens lekker aansterken! Heb je volgend jaar des te meer, rabarber is zeer "uitput-gevoelig" als je snapt wat ik daar mee bedoel?

heb t even opgezocht:

De eerste twee jaar na het planten wordt er minder geoogst, om de plant niet al te veel te verzwakken.

Let goed op de kleur van de stelen. De groenstelige rassen zijn de sterkste groeiers maar zijn minder uitgesproken van smaak. De rassen met rode bladstelen hebben een kleinere opbrengst maar een betere smaak. Als u rabarber wilt invriezen zijn de rassen met groene stelen beter geschikt.

komt uit de groente en fruit encyclopedie van Luc Dedeene en Guy De Kinder

Ik heb mijn rabarber niet gestoken/gedeeld/gezaaid, maar verplant van 1 plek naar de ander. Het was een flinke kluit zonder stelen en blad. Heeft ie dan dit jaar ook weinig oogst ivm rust of mag ik lekker blijven oogsten? De eerste oogst is erg goed bevallen bij het gezin. Er wordt al weer vol verlangen naar zaterdag uitgekeken om weer wat stelen te oogsten. Maar ook bij ons zijn de steeltje nog maar een centimeter of 30. De smaak was wel superieur en veel beter dan degene die we op de markt halen.

@ Gerwin, zoals jij het gedaan hebt moet je wel gewoon kunnen oogsten, wanneer had je 'm precies verplant? Wel in een flink gat koeienpoep gezet?

@ Nicolette: Zeker goed, zo compleet daar kan tot nu toe geen boek(dat ik ken) tegen op en heb er al heel wat gelezen.