appelsientje 60 Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Ik heb twee bakjes met bovengenoemde zaailingen die komen straks op een mooi plekje in de tuin.Maar er is nu nog geen plek. Kan ik ze nu verpotten en dan later uitplanten? Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 In mijn ervaring laat witlof zich moeilijk verplanten. Jong plantje gaat misschien nog net, omdat de penwortel nog niet lang is. Beter laat je ze nu in het potje staan en probeert ze z.s.m. met onbeschadigd kluitje uit te planten. Je bent wel erg vroeg. Normaal zaai je in juni, begin juli ter plekke en dunt dan uit. Risico is dat je plantjes gaan bloeien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelsientje 60 Posted May 14, 2014 Author Share Posted May 14, 2014 Ik heb gedaan wat er op het zakje staat de soort heet Witlof zoom F1.Er staat vanaf half maart tot eind augustus in de volle grond in regels. Dicht zaaien en niet uitdunnen deze soort is ook heel geschikt voor in emmers of bakken te telen wat ik dus ook wil doen.Maar ik denk gezien jouw ervaring dat ik dan nog maar eens begin juni ga zaaien maar dan meteen op de goeie plek. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Ik heb mijn witlof een maand geleden in kleine potjes gezaaid, overgepoot, een week of twee terug, en gisteren in de volle grond gezet. Plantjes doen het uitstekend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 14, 2014 Share Posted May 14, 2014 Dicht zaaien en niet uitdunnen Op het zakje staat:Geschikt voor teelten met én zonder dekgrond. Produceert uniforme, stevige struikjes. Zaaien op goed bewerkte grond. Uitdunnen na opkomst. Wortels half augustus oogsten. Wortels enkele dagen op het land laten afsterven. Loof van de wortel 2 cm boven de kop afsnijden. Vanaf eind september tot december wortels opzetten in een kist of emmer. Wel absoluut donker houden, anders wordt het loof groen. Trekduur bij ca. 16C = 4 tot 5 weken. Oogsten in augustus is wel erg vroeg. Eerder oktober. Dan wortels + blad enkele weken afgedekt op land laten liggen en tussen november + januari loof afsnijden net boven waar ze uit de wortel komen en in pikkedonker (zwarte vuilniszak o.i.d.) in een bloembak, emmer o.i.d. op vochtig zand zetten of - = traditionele methode - onder dekgrond. Voordeel van pot met zand is dat het gewas veel schoner blijft, zonder veel aanhangende aarde. Zo is het bij mij, met dit ras, 2 jaar heel goed gegaan. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Dus verplanten heeft helemaal geen zin? Bij mij is de witlof erg onregelmatig opgekomen..een kluitje hier en een kluitje daar. Ik liep al te twijfelen of ik de uitdun-plantjes weer zou planten ( het is nu lekker nat verplant weer) Iemand het in een eerder jaar gedaan en er ervaring mee? Gaven de (vast en zeker gedeformeerde) wortels nog wel redelijke kropjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Verplanten heeft wel degelijk zin (eigen ervaring over meerdere jaren). Bij de teelt van witlof heeft het ter plaatse zaaien en uitdunnen de voorkeur maar bij een onregelmatige opkomst zijn te dicht op elkaar staande plantjes prima bruikbaar om te verplanten. Wel even opletten dat de worteltjes mooi recht in de grond gezet worden maar dat spreekt eigenlijk vanzelf. Toch zullen dan nog veel van de verplaatste plantjes geen mooie rechte penwortels gaan vormen maar meer onregelmatig gevormde wortels . Voor de verdere teelt heeft dat totaal geen invloed , de later geproduceerde witlofkroppen zijn net zo goed . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Ik heb mijn witlof een maand geleden in kleine potjes gezaaid, overgepoot, een week of twee terug, en gisteren in de volle grond gezet. Plantjes doen het uitstekend. Dat geloof ik graag. Maar of je mooie wortels krijgt??? Daar gaat het tenslotte om!!Paula Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Dank je wel Frans. Het recht in de aarde krijgen van de wortels lijkt me geen probleem..ik ga het vandaag nog doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 23, 2015 Share Posted June 23, 2015 Ik heb mijn witlof een maand geleden in kleine potjes gezaaid, overgepoot, een week of twee terug, en gisteren in de volle grond gezet. Plantjes doen het uitstekend. Dat geloof ik graag. Maar of je mooie wortels krijgt??? Daar gaat het tenslotte om!!Paula bij witlof gaat het niet om de wortels, alsin de wortels worden niet gegeten. de wortels hoeven niet mooi te zijn zolang ze maar kropjes vormen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts