Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dat is nog eens kippen voeren.

Geplaatst:

@bit Als dit zoals je zegt redelijk in de normen valt voor geur hinder. Wil ik dit wel een toepassen, vermits ik volgend jaar ook de bedoeling is om eigen duiven te kweken voor de eten. Zal ik slachtafval genoeg hebben.

Ist vandage ni tis vo morge

Geplaatst:
  • Auteur

Die Bresse kippen, zoals ik die gekweekt had, smaken héél anders dan een gewone kip, veel en veel beter.

Maar ik heb dat nog niet met een ander ras geprobeerd, zou het nu wel kunnen met enkele van die Amrock haantjes die ik nu lopen heb.

Alleen, ik heb nog niets gevonden over het al dan niet kweken met melk van andere rassen dan Bresse.

Slachtafval heb ik niet omdat ik de kippen naar het slachthuis breng, kost wel wat maar geen gedoe met veren en darmen.

Alhoewel men die darmen ook wel gewoon aan de kippen zou kunnen voeren, die eten alles mooi op, varkens ook tenandere.

Binnenkort moet ik wel terug aan die hokken gaan werken want eens die 14 Amrocks weg zijn zullen mijn 23 Bresse kuikens al bijna kort moeten gehouden worden.

Moeder de vrouw moet maken dat er plaats vrij komt in de vriezers!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

@ Willy,

wat geef je je bresse kippen allemaal van voeding ? Kan je eens kort beschrijven ?

Geplaatst:
  • Auteur

Gewoonlijk geef ik ze graanmengeling maar ze lopen ook altijd in de weide waar ze gestadig gras pikken en wormpjes, slakken, spinnen, en wat weet ik meer eten. Dus niet op een dorre grond rondscharrelen maar in een echte groene weide.

Ze moeten tot hun 15 weken buiten lopen, dan zijn ze zo ongeveer volgroeid.

Daarna worden ze elk apart in een klein hok opgesloten en krijgen ze nog graan te eten wat in karnemelk nat is gemaakt en daar melkpoeder over gestrooid en dat alles goed gemengd. Elke keer ze een graantje willen pikken krijgen ze zo ook melkpoeder binnen maar kaaswei is ook goed, alleen, ik kan daar niet aan geraken daarom geef ik melkpoeder en karnemelk.

Daardoor, en ook door het opgesloten zitten, wordt hun vlees zachter en krijgen ze het mooie gele vetlaagje onder de huid, dat is ook wat ze een goede smaak geeft.

In ieder geval is hun vlees te vinden in de sterren restaurants en bij de betere

keurslagers.

Geplaatst:

Moet wel zeer smakelijk vlees zijn.

Geplaatst:

Welk melkpoeder geef je ze Willy? Voor kalveren of voor lammeren of....?

Ik heb ook wel eens gehoord van mensen die kuiken opfokmeel opnieuw gaan en/of blijven voeren om te mesten.

Vriendelijke groeten,

Holland

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Melkpoeder wat ik geef is voor lammeren maar veel maakt het niet uit denk ik.

Maar lekker vlees mensen!!!! En het beetje vet wat er onder de huid komt is mooi geel. Prima kwaliteit moet ik zeggen.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Veronderstel dat de dieren geslacht zijn ?

Zaterdag kan ik ook bij een kweker om broedeitjes gaan (Poule de Bresse).

Nog vlug mijn bm eens vol steken met eitjes voor met de feestdagen lekkere kipjes te hebben. Komt ideaal uit, tegen dat de kuikens groot genoeg zijn is de moestuin geplukt. En kunnen de kippen de rest van het jaar alle restjes en onkruid eten van de tuin. Ondertussen bemesten ze een beetje de grond om volgend jaar terug groenten op de kweken.

Als je niet veel plaats hebt moet je soms een beetje puzzelen.

Geplaatst:
  • Auteur

Geslacht? Bijlange niet, ze zijn nog maar 8 weken oud hoor.

Die zitten tot hun vijf weken binnen en dan 15 weken buiten, dan zijn ze toch al vier maand oud, 20 weken.

Daarna gaan ze twee weken in een klein hok om bij te mesten met melk.

Deze kippen zijn een délikatesse en geen plofkiekens uit de supermarkt van maar zes weken oud.

Ze wegen, eens geslacht, ook meer dan twee kilo en het is heel lekker vlees.

Waarom denkt u dat het vlees van een 'Poule de Bresse' zo duur is?

Dat heeft alles te maken met de manier van kweken hoor.

Als de uwe niet in een weide kunnen rondlopen maar enkel in de tuin dan zullen ze ook nooit aan die uitzonderlijke smaak komen, jammer voor u natuurlijk maar zo is het nu eenmaal. Als ge een gazon hebt dan kunt ge ze daar op laten lopen, alleen, ze gaan er wel goed in krabben, de engerlingen en de wormen er uit halen en redelijk wat schade doen aan uw mooi onderhouden gazon, maar dat zou dan ook weer gezonder zijn denk ik (kan ik misschien eens proberen).

Geplaatst:

Omdat er je melde lekker vlees mensen, dacht ik dat ze geslacht waren.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Zijn ze nu al geslacht

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic