Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

twist off


Romke3

Aanbevolen berichten

heeft iemand hier ervaring met het inmaken in glazen potten met twist-off deksels?

We hebben vorig jaar een aantal vruchten en groentes uit de tuin ingemaakt in potten met twist-off deksels met sterk wisselend resultaat.

de stoofperen, wortelen, rabarber, diverse groentesoepen en sappen gingen prima, maar rode bieten en pompoensoep was een ramp. We gebruiken zowel nieuwe potten met deksel als ook gebruikte potten die in de vaatwasser zijn gereinigd. Moet je elke keer nieuwe deksels kopen of zijn sommige producten niet zo geschikt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je die potten ook na het vullen in een waterbad gehad? dat is wel nodig.

en bij twistoff altijd goed de binnenkant van het deksel controleren of dat nog onbeschadigd is.

daarom wordt wel aangeraden (doe ik niet) nieuwe deksels te gebruiken.

 

bij bijv brouwland kan je ook gewoon losse deksels kopen.

schroefdeksels zijn beetje standaardformaten...

 

 

iemand anders zal vast nog wel wat meer info voor je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik veel potjes met twist-off deksels, al ga ik dit jaar meer wecken.

Jam en moes gaan idd altijd goed, maïs en pompoen niet/minder.

 

Deksels bij brouwmarkt kopen kan, maar uit ervaring weet ik dat elk potje weer net een andere maat deksel heeft. Niet echt standaard....

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik altijd glazen potjes met schroefdeksel......

nog nooit in een waterbad gedaan, wist ik ook niet.

ik maak jam en moes maar ook zuur in in de potjes en gaat eigenlijk altijd goed. een heel enkele keer schimmel ontdekt, wrs, dan toch een vuiltje/bacterie geweest. het schoonmaken van de deksels is wel een een extra aandachtspuntje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat dunne spul gedaan. Op zich vond ik wel vreemd om te doen. Ben je bezig alles steriel te houden, maar dan gaat er wel een flap folie overheen van een rol uit de keukenla... Toch maar gedaan (ik had een paar niet goede deksels, 1 met roestrandje en de ander rook nog steeds naar rode kool met appeltjes, ondanks verwoed schoonboenen) , en afwachten hoe het uitpakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plastic is wel een goede optie!!

Wat betreft het klikken dat is wel belangrijk. Ik zet de potten meestal de eerste 5 min op zijn kop. (dat schijnt goed te zijn zodat evenentuele gaatje dicht trekken ofzo). Dan omdraaien en meestal klikt hij direct. Als je het niet zeker weet kan je het controleren door op de deksel te duwen. Kan je hem induwen is hij niet goed afgesloten en moet je het of op nieuw doen. Of snel opeten.

Jooze

 

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

 

Wij gaan voor het èèrst deze twist-off potjes 720 ml en 1liter gebruiken en ze vullen met appelmoes en zoete appeltjes.

We hebben nieuwe potjes gekocht met nieuwe deksels gekocht bij de brouwmarkt.

Wij hebben ze al wel gebruikt ( dat waren gebruikte groente potjes )met jam en dat gaat goed zijn jaren te bewaren.

Wij hopen u over een jaar te melden hoe het is afgelopen met de houdbaarheid en of er nog uitval is geweest.

 

stevia.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier doen we het ff in warm sodawater, deksels, potten, klikdeksels

folie nog niet nodig gehad maar dat zou ik ook zo ontsmetten

 

onze microbiologie dochter zegt dat je het beste kan ontsmetten met een vlammetje, zo een brander om creme brulee te maken of een aansteker, heel kort een vlammetje erover

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn werkwijze voor het schoonmaken van potten bij het wecken van groente/saus/soep en het maken van jam:

- als het inmaakseizoen begint, worden alle potten ('k heb alleen maar gebruikte potten) in de vaatwasser gewassen op het heetste programma;

- de deksels worden apart uitgekookt met een heel klein beetje soda en direct goed gedroogd ('k neem daarvoor een oude theedoek, want gebruikte deksels vertonen roestrandjes/-plekjes);

- potten en deksels worden tot gebruik apart bewaard;

- de te gebruiken potten worden voor de zekerheid nog eens 'gesteriliseerd' in de oven, half uur op 110 gr.;

- na het vullen van de potten gaat een stuk huishoudfolie over de opening, zowel bij jam (potten helemaal afgevuld en folie tegen jam) als bij het wecken van groente/saus/soep (potten tot 2 cm. van de bovenrand gevuld), zodat eventuele oneffenheden op het deksel geen invloed hebben (na afloop snij ik de folie, die onder het deksel uitkomt, met een scherp mesje weg);

- de folie is weliswaar niet steriel, maar de loeihete jam en het weckproces maakt dat het steriel wordt.

Bij het afkoelen fungeert het folie als deksel en wordt vacuum gezogen. Als het deksel dus niet inklapt, betekent dat niet dat het is mislukt.

Jam is op deze manier minstens 5 jaar houdbaar, groente/saus/soep (geweckt in de snelkookpan) zeker een half jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...