Romke3 Posted April 21, 2011 Share Posted April 21, 2011 heeft iemand hier ervaring met het inmaken in glazen potten met twist-off deksels?We hebben vorig jaar een aantal vruchten en groentes uit de tuin ingemaakt in potten met twist-off deksels met sterk wisselend resultaat.de stoofperen, wortelen, rabarber, diverse groentesoepen en sappen gingen prima, maar rode bieten en pompoensoep was een ramp. We gebruiken zowel nieuwe potten met deksel als ook gebruikte potten die in de vaatwasser zijn gereinigd. Moet je elke keer nieuwe deksels kopen of zijn sommige producten niet zo geschikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 heb je die potten ook na het vullen in een waterbad gehad? dat is wel nodig.en bij twistoff altijd goed de binnenkant van het deksel controleren of dat nog onbeschadigd is.daarom wordt wel aangeraden (doe ik niet) nieuwe deksels te gebruiken. bij bijv brouwland kan je ook gewoon losse deksels kopen.schroefdeksels zijn beetje standaardformaten... iemand anders zal vast nog wel wat meer info voor je hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 Ik gebruik veel potjes met twist-off deksels, al ga ik dit jaar meer wecken.Jam en moes gaan idd altijd goed, maïs en pompoen niet/minder. Deksels bij brouwmarkt kopen kan, maar uit ervaring weet ik dat elk potje weer net een andere maat deksel heeft. Niet echt standaard.... Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Romke3 Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 nee het waterbad slaan we over , tenminste tot nog toe. Ik neem aan dat je een heet waterbad bedoeld? Is het dan niet een beetje hetzelfde als wecken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berti Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 nee het waterbad slaan we over , tenminste tot nog toe. Ik neem aan dat je een heet waterbad bedoeld? Is het dan niet een beetje hetzelfde als wecken? ja dat bedoelde ik dus ook... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicoline Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 ik gebruik altijd glazen potjes met schroefdeksel......nog nooit in een waterbad gedaan, wist ik ook niet. ik maak jam en moes maar ook zuur in in de potjes en gaat eigenlijk altijd goed. een heel enkele keer schimmel ontdekt, wrs, dan toch een vuiltje/bacterie geweest. het schoonmaken van de deksels is wel een een extra aandachtspuntje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Volgens mij moet bij schroef deksel er altijd zo'n stukje plastic tussen, juist dat inhoud niet met die deksel in aanraking komt. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Heb ik laatst voor het eerst gedaan, maar na afloop maakten de deksels nog een klik-geluid... dat maakte me aan het twijfelen... of het wel goed gegaan was... de potjes zonder folie klikten niet... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Oh! Doen ze dat daaaaarom? Wat voor een plastic zou je er tussen doen dan? Van dat huishoudfolie is te dun denk ik? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Ik had dat dunne spul gedaan. Op zich vond ik wel vreemd om te doen. Ben je bezig alles steriel te houden, maar dan gaat er wel een flap folie overheen van een rol uit de keukenla... Toch maar gedaan (ik had een paar niet goede deksels, 1 met roestrandje en de ander rook nog steeds naar rode kool met appeltjes, ondanks verwoed schoonboenen) , en afwachten hoe het uitpakt... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Ja het is wel dat dunne spul hoor Jorieke, want anders kun je niet dicht draaien duh. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Het lijkt mij dat dat dunne plastic snel scheurt of 'oprubbelt' als je het deksel er op draait. Maar we gaan het eens proberen! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted April 27, 2011 Share Posted April 27, 2011 Plastic is wel een goede optie!!Wat betreft het klikken dat is wel belangrijk. Ik zet de potten meestal de eerste 5 min op zijn kop. (dat schijnt goed te zijn zodat evenentuele gaatje dicht trekken ofzo). Dan omdraaien en meestal klikt hij direct. Als je het niet zeker weet kan je het controleren door op de deksel te duwen. Kan je hem induwen is hij niet goed afgesloten en moet je het of op nieuw doen. Of snel opeten. Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
stevia Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Wij gaan voor het èèrst deze twist-off potjes 720 ml en 1liter gebruiken en ze vullen met appelmoes en zoete appeltjes.We hebben nieuwe potjes gekocht met nieuwe deksels gekocht bij de brouwmarkt.Wij hebben ze al wel gebruikt ( dat waren gebruikte groente potjes )met jam en dat gaat goed zijn jaren te bewaren.Wij hopen u over een jaar te melden hoe het is afgelopen met de houdbaarheid en of er nog uitval is geweest. stevia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanet01 Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 In mijn inmaak boek word er gezegd dat de folie gedoopt dient te Worden in alcohol van 96 % en word er vooral over gesproken dit te doen bij inmaken op zuur omdat het zuur kan invreten op de deksel met bederf tot gevolg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 hier doen we het ff in warm sodawater, deksels, potten, klikdekselsfolie nog niet nodig gehad maar dat zou ik ook zo ontsmetten onze microbiologie dochter zegt dat je het beste kan ontsmetten met een vlammetje, zo een brander om creme brulee te maken of een aansteker, heel kort een vlammetje erover Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
omaTine Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Mijn werkwijze voor het schoonmaken van potten bij het wecken van groente/saus/soep en het maken van jam:- als het inmaakseizoen begint, worden alle potten ('k heb alleen maar gebruikte potten) in de vaatwasser gewassen op het heetste programma;- de deksels worden apart uitgekookt met een heel klein beetje soda en direct goed gedroogd ('k neem daarvoor een oude theedoek, want gebruikte deksels vertonen roestrandjes/-plekjes);- potten en deksels worden tot gebruik apart bewaard;- de te gebruiken potten worden voor de zekerheid nog eens 'gesteriliseerd' in de oven, half uur op 110 gr.;- na het vullen van de potten gaat een stuk huishoudfolie over de opening, zowel bij jam (potten helemaal afgevuld en folie tegen jam) als bij het wecken van groente/saus/soep (potten tot 2 cm. van de bovenrand gevuld), zodat eventuele oneffenheden op het deksel geen invloed hebben (na afloop snij ik de folie, die onder het deksel uitkomt, met een scherp mesje weg);- de folie is weliswaar niet steriel, maar de loeihete jam en het weckproces maakt dat het steriel wordt.Bij het afkoelen fungeert het folie als deksel en wordt vacuum gezogen. Als het deksel dus niet inklapt, betekent dat niet dat het is mislukt. Jam is op deze manier minstens 5 jaar houdbaar, groente/saus/soep (geweckt in de snelkookpan) zeker een half jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 hoi omaTine, welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Ik kook de deksels ook uit en giet een beetje eau de vie van 50% in het eerste dekseltje, daarna in het tweede enzovoorts.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
omaTine Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 Dag RobO! Wat leuk om welkom geheten te worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2014 Share Posted September 16, 2014 (We hebben ook een voorsteltopic waar je wat van jezelf kunt laten horen/zien, het zou leuk zijn als je daar ook even wat over jezelf schrijft: kijk even hier alsjeblieft) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts