Jump to content

Gojibes vragen

Eise

Recommended Posts

4 jaar geleden heb ik een paar gojibesstruiken gekocht. Eén heb ik in mijn eigen tuin gezet, de andere bij een vriendin. Beiden zijn meer dan goed aangeslagen, takken van meer dan een meter in het eerste jaar en bij de vriendin in het tweede jaar in het voorjaar vol bloemen en in de herfst vol bessen. In mijn tuin begon hij in september te bloeien en heeft dat tot nu toe elk jaar gedaan. Ook nu nog geen teken van bloemknoppen. Ik heb dus nog nooit een bes gezien in mijn struik. De bessen bij de vriendin waren trouwens niet lekker en hij groeide enorm dus die struik heeft het tweede jaar niet overleefd. Mijn vraag is of ik ooit nog bessen kan verwachten aan mijn struk of dat ik hem beter kan ruimen? Ook in verband met de overvloedige meeldauw elk jaar.

Bij mij groeit hij enorm, vorig jaar (het tweede jaar, inmiddels 4 meter hoog) had hij wat bloemen en ook 2 of 3 besjes, die waren helaas niet zo bijzonder.

Ik geef hem nog een paar jaar de kans.

Hij stekt heel gemakkelijk, je snijdt een tak af en steekt die in de grond en een jaar later heb je nog zo'n struik.

Gojibes staat er toch ook niet om bekend 'lekker' te zijn, ofwel? Mag dan wel gezond zijn (maar ook daar zijn de meningen erg over verdeeld - als je de Gojibes googlet op zijn Nederlandse naam (boksdoorn), vind je veel waarschuwingen etc over de plant). De bessen worden gedroogd nog wel vaak aangeboden maar dan zullen ze van smaak ook wel anders zijn. Kan volgens mij toch niet tippen aan de klassieke bessen..

Wij hebben een gojibes uit zaad die al 3 jaar oud is. Vorig jaar zaten er 2 piepkleine besjes aan om te oogsten. De struik groeit snel en is nu ongeveer 1.80mtr groot. Wel heb ik wat slappe takken weggesnoeid dit voorjaar. Ik zie ook nog geen bloemetjes. Mocht hij dit jaar niet vol met bessen komen dan gaan ze er ook hier allemaal uit.

gojibes-Medium39801402404213.jpg

Er stond hier toch een bericht over sites die noemen dat de boksdoorn giftig is? Het lijkt nu weg te zijn.

Ik heb een paar van die sites gelezen en die komen allemaal aan met 'de giftige nachtschadefamilie'. Ik zeg: tomaat, aardappel, aubergine.

Zelfs van zwarte nachtschade staat de giftigheid ter discussie. En als er nou wel een giftig familielid is, dan zegt dat lijkt mij verder niets over de rest van de familie, volgens mij geldt voor elke groente en fruitsoort wel dat er ook giftige familieleden zijn.

Het zegt ook niet dat gojibes dan wel gezond is of al dan niet giftig natuurlijk, maar dat kunnen we beter aan de experts over laten. Op sites waar wel me argumenten wordt ingegaan op de giftigheid van gojibessen lees ik vooral dat klachten komen van mensen die wellicht per ongeluk de verkeerde bessen hebben gekregen .

Deze verhalen bevestigen mij denk ik allemaal in mijn niet zo grote liefde voor deze bes. Betekent dat ik hem maar ga verwijderen. Hopelijk gaat dat beter dan bij de vriendin met wie ik ze samen had gekocht, zat een enorm wortelstel aan en overal waar de takken de grond raakten moesten we kleine stuikjes weghalen.

Als hij arme grond nodig heeft voor bloei en vruchten verklaart dat wel waarom hij het bij mij niet doet, veel te rijke grond, Limburgse loss.

Die van mij gaan er (ook) uit, er komen lekkere zwarte bessen voor in de plaats (stekken van eigen struiken).

Ze groeien als een gek, bloeien met een enkel bloemetje in het najaar, en krijgen geen bessen. Als het nou een beetje een stevige volle struik werd, dan mocht ie nog blijven in een ander hoekje, om een beetje te verwilderen. Maar die rare dunne takjes met iele blaadjes... nee.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 2 months later...

Uiteindelijk heb ik 1 gojibes struik laten staan en de rest gerooid. Warempel kwam die ene struik snel daarna met bloemetjes en later met bessen. Ik denk dat hij geschrokken is en dacht dat zal mij niet overkomen....

De bessen zijn niet echt groot maar wel redelijk zoet.

20140820164934resized20731408611329.jpg

• 6 years later...

Dit topic geeft weinig vooruitzicht op de gojihaag, eerste 5 verschillende plantjes staan. En eerste stekje van geknakte takje staat in de pot, gaat dan naar de vertikale bed. De bedoeling is om en om een soort en zo een heg van de 5 soorten planten.