normanmichiels Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 De eerste vijg is rijp en ik heb ze dan maar geplukt. De proeftest was eerder teleurstellend: weinig smaak en aroma. De boom werd me verkocht voor een Brown Turkey, hetgeen me onwaarschijnlijk lijkt.De boom staat sinds begin dit jaar in de kas, vandaar dat de eerste breba van in totaal 3 stuks al rijp is.Is het mogelijk om de soort te achterhalen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 13, 2014 Share Posted June 13, 2014 Als deze rijp was, dan ziet het er niet naar uit dat het een brown turkey is nee. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 is het er een van deze? wij hadden een brown turkey die alleen maar lekker was als ie helemaal rijp was, kon je ruiken aan het kroontje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 was deze wel al rijp ? Hij moet goed ruiken naar rije vijg vooraleer je hem plukt.2e foto is onduidelijk maar lijkt me precies nog niet rijp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Is ook nog erg vroeg, hier in de kas is het meeste zelfs nog niet rijp. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Ik heb een Brown Turkey staan en die vruchten zijn donkerder, niet groen dus, als ze rijp zijn. Anders toch dan deze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted June 14, 2014 Share Posted June 14, 2014 Claudia , alleen vraag ik me af of deze wel al rijp was.brown Turkey , wordt die roodbruin op het laatste , maw zijn die nu nog groen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 15, 2014 Author Share Posted June 15, 2014 Geduld is een mooie deugd zegt men bij ons. Ik ga de vijgen nog een paar dagen laten hangen en zien wat er gebeurt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 Claudia , alleen vraag ik me af of deze wel al rijp was.brown Turkey , wordt die roodbruin op het laatste , maw zijn die nu nog groen ?Donkergroen zelfs en nog hard. Als ze rijp zijn bruin/lichtgroen gestreept en eerder rood vanbinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted June 17, 2014 Share Posted June 17, 2014 that was my point. Ik dacht het wel , maar was niet 100% zeker. dus de TS zijn vijg kan perfect een brown Turkey zijn , alleen te vroeg geplukt.dank voor de bevestiging Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 18, 2014 Author Share Posted June 18, 2014 Bedankt voor de reacties, er begint nu inderdaad meer kleuring op te treden bij de breba vijgen. Mals zijn ze in ieder geval al, daarom was ik misleid en dacht dat ze al rijp waren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Look Posted June 26, 2014 Share Posted June 26, 2014 Wij wachten meestal totdat ze helemaal zacht zijn en dan plukken we ze pas. Hoe meer zon ze hebben gehad, hoe meer smaak eraan zit. Te weinig zon geeft inderdaad smakeloze en waterige vruchten. Hoewel onze boom op een warme, zonnige plek staat, zijn ze nog lang niet rijp. Nu woon ik wel in het noorden dus het is hier flink wat kouder dan in het zuiden van Nederland. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted September 4, 2014 Author Share Posted September 4, 2014 Ik wou dit nog even meegeven: nu de vijgen helemaal rijp zijn geworden, blijkt mijn eerste vermoeden te kloppen: geen Brown Turkey. De vruchten zijn geel aan de buitenkant en kleuren zacht geel-oranje binnenin. Vermits de boom in de serre staat, zijn nu de laatste vijgen aan het rijpen.Na vergelijking met foto's van diverse sites en beschrijvingen van verschillende rassen denk ik dat het om een Kadota gaat. De smaak is in ieder geval voortreffelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts