Jump to content

Welke vijg heb ik?

normanmichiels

Recommended Posts

De eerste vijg is rijp en ik heb ze dan maar geplukt. De proeftest was eerder teleurstellend: weinig smaak en aroma. De boom werd me verkocht voor een Brown Turkey, hetgeen me onwaarschijnlijk lijkt.

De boom staat sinds begin dit jaar in de kas, vandaar dat de eerste breba van in totaal 3 stuks al rijp is.

Is het mogelijk om de soort te achterhalen?foto-111721402698139.JPGfoto-233791402698142.JPG

Claudia , alleen vraag ik me af of deze wel al rijp was.

brown Turkey , wordt die roodbruin op het laatste , maw zijn die nu nog groen ?

Donkergroen zelfs en nog hard. Als ze rijp zijn bruin/lichtgroen gestreept en eerder rood vanbinnen.

• 2 weeks later...

Wij wachten meestal totdat ze helemaal zacht zijn en dan plukken we ze pas. Hoe meer zon ze hebben gehad, hoe meer smaak eraan zit. Te weinig zon geeft inderdaad smakeloze en waterige vruchten. Hoewel onze boom op een warme, zonnige plek staat, zijn ze nog lang niet rijp. Nu woon ik wel in het noorden dus het is hier flink wat kouder dan in het zuiden van Nederland.

image81771403805726.jpg

Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen.

• 2 months later...

Ik wou dit nog even meegeven: nu de vijgen helemaal rijp zijn geworden, blijkt mijn eerste vermoeden te kloppen: geen Brown Turkey. De vruchten zijn geel aan de buitenkant en kleuren zacht geel-oranje binnenin. Vermits de boom in de serre staat, zijn nu de laatste vijgen aan het rijpen.

Na vergelijking met foto's van diverse sites en beschrijvingen van verschillende rassen denk ik dat het om een Kadota gaat. De smaak is in ieder geval voortreffelijk.