Persica († december 2016) Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Lima bonnen zijn klaar om geoogst te worden, althans de vroegste want de meerderheid van de peulen moeten nog drogen, opvallend was dat de groei nog steeds niet optimaal was, volgens mij vragen ze een erg goede bemeste grond, echt mooi diepgroen blad hebben ze trouwens nooit gehad, volgend seizoen ga ik de grond eerst ruim voorzien van goed verteerde stalmest en compost. Wellicht hiermee een betere oogst, van de nu geoogste bonen ga ik volgend seizoen weer leggen. Vollegrond teelt Quote
angela († maart 2025) Posted September 29, 2016 Posted September 29, 2016 Die heb ik vorig jaar een paar geplant.De opbrengst zit nog steeds in een afgesloten pot in mijn keukenkastje Hebben het eigenlijk prima gedaan kan er geen bijzonderheden van melden. Quote
woldistel Posted December 28, 2022 Posted December 28, 2022 Om maar weer eens een onderwerp omhoog te schoppen 😁 Zijn er hier nog mensen die in 2023 lima bonen gaan zaaien? En dan bedoel ik dus phaseolus lunatus Dus geen olifantsbonen of griekse reuzen of andere bonen die toevallig ook boterbonen genoemd worden. Want dat zjn phaseolus coccineus of vulgaris. En daar blijkt in de bovenstaande draad ook nog wel eens wat verwarring over te bestaan. Ik ga phaseolus lunatus "christmas lima" zaaien. Helft in de kas en helft in de vollegrond. Nu al zin in 😄. Quote
Farmette Posted April 28, 2023 Posted April 28, 2023 Hallo moestuinfomem's, ben hier nieuw, maar lees vaak berichten door. Woldistel, ikwil dit jaar ook lima bonen proberen, maar heb een zak droogbonen bij de sup.markt gekocht, van t merk "valle del sole". Geen idee wat ze precies is, maar dat ga ik nog uitzoeken. Nu maar hopen op wat warmer weer! Kees, die dit onderwerp opende ... hoe is het met uw bonen gegaan? 1 Quote
woldistel Posted April 29, 2023 Posted April 29, 2023 Ze zijn hier wat lastig te krijgen (wel in blik) en ik stap er niet apart voor op de fiets. Maar bonen opkweken uit een zakje droogbonen gaat meestal wel goed. Quote
woldistel Posted July 16, 2023 Posted July 16, 2023 Ondanks dat ik hier vrij eenzaam rondhang met mijn Limabonen 😢 ga ik toch even zeggen dat mijn Christmas Lima bloeien en de eerste peulen verschijnen ook al. Ze staan samen met Moneta komkommer en Aubergine diversen in de kleine tunnelkas. 4 Quote
Mellie Posted July 19, 2023 Posted July 19, 2023 Super leuk voor je! En ook wel bijzonder toch dat je de enige bent? We kweken al met z’n allen tomaat en aubergine. Dan vind ik een Lima boon toch wel weer erg geinig. 1 Quote
woldistel Posted July 19, 2023 Posted July 19, 2023 Ik hoop dat het warm genoeg is in de kas. Wordt vervolgd......... Quote
woldistel Posted October 8, 2023 Posted October 8, 2023 En inmiddels heb ik er al een paar maaltijden van gemaakt. Ze zijn lekker, fijn romig mondgevoel (ok, ik klink als een foodie, maar het is wel waar. Stamppot bruine bonen is lekker, maar wel stopverf, stamppot limaboon zal wat lichter zijn en wat minder zwaar weghappen) Opbrengst is ook behoorlijk, weliswaar in kas, maar doet dan niet onder voor Boerentenen of andere grote droogbonen. 1 Quote
jootje Posted October 8, 2023 Posted October 8, 2023 Mooi, die boon én de beschrijving! Ik vind het lekker klinken! Quote
Arja Posted October 8, 2023 Posted October 8, 2023 Wat een joekels! Droog je ze ook @woldistel, en zou je ze, denk je, ook buiten kunnen kweken? Quote
woldistel Posted October 9, 2023 Posted October 9, 2023 Buiten misschien in een goede lange zomer, ik had begrepen dat ze een nogal lang groeiseizoen hebben en meer warmte nodig dan gewone bonen. Quote
Recommended Posts