Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Woldopluis in mijn hortensia's...?


bio-fee

Aanbevolen berichten

Er zitten witte dingetjes op de onderkant van de bladeren van mijn hortensia's, en hier en daar ook op de stengels. Bij sommige planten krijgen de bladeren ook bruinige randen.

Google zegt me dat dit wel eens een woldopluis kan zijn en dat ik de plant tot op de grond moet afsnoeien, of behandelen met gif.

Beide opties bevallen me niet zo.

 

Is dit inderdaad woldopluis, en weten jullie iets om dit te behandelen?

 

hortensia191561403941442.JPGhortensia288281403941443.JPGhortensia324741403941445.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft weinig of geen effect bij deze luissoort. Zelf pluk ik de echt slechte bladeren waar heel veel op zit af. Is de aantasting kleiner nog, dan is het wel te doen om ze kapot te wrijven. Paar keer terugkeren om te checken en opnieuw een dooddruk-sessie ie doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik had er vorig jaar al wat last van. Was toen meer bezig met mijn verbouwingen binnen en niet veel aan de tuin gedaan behalve toen wat takken afgedaan waar er veel woldopluizen op zaten. Dit jaar is het veel erger op mijn hortensia. Het ambetante is dat zelfs de naburige rozenstruiken er nu onder zitten, nochtans worden deze nergens vernoemd bij de soorten die getroffen worden.

Ik vind op internet ook enkel oplossingen met bestrijdingsmiddelen (vb Calypso of Provado van Bayer) of volledig terugsnoeien.

 

De rozenstruiken gaan waarschijnlijk weg (Ze zijn al enkele jaren niet onderhouden zowel door mij niet als vorige eigenaar niet, volgens mij is de soort Camellia en bloeit voor mij te vroeg op het jaar om er echt te kunnen van genieten, staan in halfschaduw maar met ochtendzon waardoor de bloemen na een dag al afvallen, wel veel bloemen).

 

Als ik beslis om de hortensia terug te snoeien tot tegen de grond, doe ik dit dan het best in de late winter (maart) of beter nu direct? Moet ik boven knoppen terugsnoeien of mag dit gewoon tot bijna tegen de grond zijn zonder ergens naar te kijken (zitten namelijk ook dergelijke witte zakjes op de stammen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vragen simonvb... dat zou ik ook wel willen weten.

 

Het is hier ivm rugklachten niet meer gelukt om de hortensia's te ontluizen en dat gaat ook op korte termijn niet meer lukken.

 

Twee jaar geleden had ik mijn hortensia's wat te rigoreus gesnoeid waardoor ik het jaar erop heel weinig bloemen had. Ik kan me dus niet zo goed voorstellen dat de planten nog goed terugkomen, als je ze tot op de grond af terugsnoeit... Heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het snoeien van de gewone bol-hortensia en een aantal andere hortensia soortjes is natuurlijk een heel ander topic ( zijn dacht ik ook topics over )

 

Zelf zou ik dus een aangetaste hortensia nu niet om die reden helemaal terugsnoeien, ik zou de luis handmatig wegplukken. Maar goed, als je dat toch te veel werk vindt, of het kan niet, dan kan je snoeien.

Je kan 2 opties kiezen. 1: Helemaal terugsnoeien tot aan de grond; zeg op 1 cm. Zorg dan wel dat er geen wolluis meer achter blijft. De plant zal nu nog nieuwe scheuten maken en die hebben nog wel de tijd om behoorlijk af te rijpen voor de winter. Je decimeert de struik wel, maar het kan. Er zal ook wel wat bloei zijn volgend jaar. ( de bloemknoppen voor het volgende seizoen worden vanaf nu aangelegd in de nieuwe bloemloze takken )

2: Je kan het half-om doen: terugsnoeien en een paar takken langer laten. Die takken moet je dan ook goed wolluisvrij maken en daar een paar keer checken de komende tijd.

Je hebt bij die 2e optie dan meer struik over en meer bloemen volgend jaar.

 

Dit verhaal gaat op voor de gewone boeren hortensia en de platte.

Voor de Hortensia soorten die op eenjarig hout bloeien ( Hydrangea paniculata soorten ) gaat dit hele verhaal niet op. Die kan je gerust , ook nu, tot op nul terugsnoeien. Die bloeien volgend jaar op het hout wat dan gevormd wordt.

 

Er zijn nog meer hortensia soorten, de eikenblad en groenblijvers enz.. Die verlangen snoei zoals de gewone boeren bolhortensia. Die bloeien dus op 2 jarig hout.

 

Bij alle hortensia soorten die niet op eenjarig hout bloeien, kun je wel snoeien, het best in maart/april. Maar nooit te diep. Hoe dieper je de struik dan terugsnoeit, hoe meer bloemen je verliest. Want de plant bloeit dus op de takken van vorig jaar ( op tweejarig of oud hout, heet dat ) Hoe meer je dat weghaalt, hoe minder bloei. Maar je kan een tak van dat oude hout best inkorten. De bloemknoppen zitten lager ook nog wel, maar minder. Hoe dieper weggesnoeid hoe minder of helemaal geen bloei meer.

 

Ik hoop dat mn verhaal begrijpelijk is ? Anders maar verder vragen, een herhaling van het snoeiverhaal van de hortensia's is niet zo erg in dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je uitgebreide verhaal Bit!

 

Ik denk dat ik gewone boerenhortensia's heb, en ook een paar met plattere bloemen.

Aangezien die slecht hadden gebloeid toen ik ze een keer te ver had teruggesnoeid, neem ik inderdaad maar aan dat dit dus de soorten zijn die op tweejarig hout bloeien.

 

Nu terugsnoeien (geheel of deels) vind ik zo'n zonde, want ze staan net zo mooi in bloei!

Maar ja als het nodig is om ze voor de toekomst te behouden...

 

Stiekem heb ik wel de hoop dat de planten de aantasting van die woldopluis vanzelf wel te boven komen, maar als ik het verhaal van Simon dan lees, heb ik dus kans dat het volgend jaar alleen maar nóg erger is...

 

Bah ik kan dit helemaal niet gebruiken nu, ik heb geen tijd en energie om in de tuin te werken eigenlijk... (klaag, klaag)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die wolluis aantastingen, die dit jaar zo veel erger is als andere jaren, heeft ook vooral met de niet-winter te maken. Volgend jaar kan het heel anders zijn.

De struik gaat er niet gelijk aan ten onder nu. Of het moet heel heel erg zijn.

 

Ik zie het heel veel in tuinen waar ik kom. Iedereen heeft er last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, nou, dan laat ik ze maar lekker zitten in de hoop dat de plant er wel overheen komt en dat er een goede winter volgt zodat er volgend jaar niet zoveel zijn.

 

Ik heb nu echt teveel last van mijn rug om mijn beperkte tuinier-tijd te kunnen besteden aan sierplanten (sorry bloemen, groente gaat voor!).

 

Dank je Bit, ik ben een beetje gerustgesteld nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ben net terug van 2 weken vakantie en de hortensia's leven nog, zonder enige behandeling. Er zitten nog steeds woldopluizen in en ze zijn inmiddels aardig uitgebloeid aan het raken, maar dat is volgens mij wel normaal rond deze tijd van het jaar.

 

Wat wel gek is: het stikt van de vliegen in de hortensia's! Geen gewone vliegen, maar grotere. In eerste instantie zie je ze niet, maar als ik langs de hortensia's loop, vliegen ze op. Echt hele zwermen!

Zouden die vliegen wellicht op die woldopluizen afkomen (en ze hopelijk opeten)???

Eens in de gaten houden of de luizenplaag nu gaat afnemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had heel veel luizen in de oost-indische kers, daar zaten ook heel veel vliegen op. Mijn idee was dat ze op het zoete spul dat de luizen afscheiden af kwamen. Ze zaten ook niet echt op de luizen zelf, maar er net onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn OI- kers zie ik vooral gewone luizen zitten, geen woldopluizen...

 

De vliegen die op mijn hortensia's afkomen, zijn heel anders dan de gewone huis-tuin-en-keukenvliegen die we hier ook hebben, ze zijn duidelijk groter en grover van structuur...

 

Ik kan niet zo heel goed zien of er (nog) luizen zijn; als ik onder de planten wil kijken zit ik gelijk met mijn hoofd in een zwerm vliegen, juk! Ik heb wel gezien dat er niet veel meer van dat witte pluis te zien is, zoals op de foto die ik bovenaan plaatste.

 

Hoe zien woldopluizen er eigenlijk uit, als ze uit dat pluis zijn gekomen...???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm bij nadere inspectie bleek dat de hortensia's nog wel degelijk helemaal vol met woldopluizen zaten.

Ik heb besloten ze tot de grond toe af te snoeien.

Ik begreep dat als je dat vroeg in de zomer doet, dat je dan nog wel kans hebt dat ze het jaar erop gaan bloeien. Het is nu natuurlijk al vrij laat, dus wellicht heb ik volgend jaar geen bloemen. Maar dat leek me toch beter, dan dat ik volgend jaar wellicht helemáál geen hortensia's meer heb...

Nu staan er dus hele zielige stompjes... En de planten zijn afgevoerd naar de milieustraat.

 

Ik ben benieuwd hoe ze er volgend jaar bij zullen staan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Gaan ze dan ook dood, of verhuizen ze. Zeep met spiritus werk ook. 

 

Maar heb van de week de gasbrander gebruikt om wolluis uit een denneboom te krijgen. 👨‍🚒

De bbq was gelukt, ze waren direct dood. 

Maar niet alle planten kunnen daar tegen, zeker oppassen met deze droogte.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...