Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Eindelijk kipjes!

Jane Doe

Recommended Posts

Zaterdag mag ik twee hennetjes gaan halen van Amrock, Amerikaans ras en heel tamme grote kippen die nog veel leggen ook.

Die komen eerst nog wat bij de anderen te zitten maar mogen op de duur in Aalter op logement.

Dan moet ik nog een haan uitkiezen van de 14 die er nu lopen.

Deze morgen vroeg de 23 zesweekse Bresse's naar de weide gebracht.

Heb er nu nog 16 zitten van één en twee weken oud.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Piroska zal speciaal voor jullie foto's maken, van de bresse dames en hun nieuwe kippenparadijsje. De voliere is de oude kas, behoorlijk groot dus. Dan hebben ze links en rechts een kippenweide.

Aan de linkerkant van de schuur willen we een afrastering van 2 meter zetten, zodat Sulta een grote speelweide heeft. En die ga ik dan ook stiekun voor de kippen gebruiken, hopelijk laat Sultan de kippen met rust. En de kippen Sultan natuurlijk ook, zie het al voor me die kleine kipjes achter zo een grote hond aan.

Brandnetels zijn met de hand verwijderd, de rest van het onkruid mogen de dames scharrelen. Nachthok schoon, nieuw vers stroosel. Drink- en voerbakken over nachthok en voliere verdeeld. De dames kunnen komen en welkom verwacht.

Willy amrock zijn ook mooie kippen, yankees leg en vlees kippen toch? Dat gaat leuk worden een haan kiezen van de 14,zoek de mooiste uit.

Lekker hoor in de weide scharrelen, 39 stuks wat veel hoe doe je alemaal al dat vele werk? Zoveel kippen, ander gevogelte, moestuin, vrouw en familie?

Zo een mooie full time job is natuurlijk als gepesioneerde prachtig, krijgt loon in natura betaald.

Denk dat je vrouw ook wel van de rust weet te genieten, maar vrouwen schreef je Willy je hebt toch geen harem?

Waren toch wat meer brandnetels dan gedacht, 1 kruiwagen op de composthoop. En het ziet er uit alsof niets weg is. In ieder geval kunnen we de kipjes in de voliere zien en terug vinden, verstoppertje spelen in dat brandnetel oerwoud was een verloren zaak.

Wist niet dat een kalkoen brandnetels at, eten die zo graag en goed brandnetels? Misschien dan maar stiekum een klein kalkoen tussen kippen verstoppen, tegen de tijd dat kalkoen groot is kan ik zeggen wat een rare kip.

Jane, voor ge het weet weegt die kalkoen zeven à acht kilo hé.

Maar een haan van die Ronquières , dat zijn toch prachtige beesten.

Probeer daar eens aan te geraken. Maar ook pintaden, parelhoenders, eten netels hoor. Maar of ge die nog kunt vangen om te slachten

je kunt de brandnetels ook bij de grond afknippen en laten liggen, als de brand eraf is lusten de kippies ze wel

Ben erg benieuwd naar je kippetjes !!!

Ik droog elk jaar, toevallig gisteren gedaan, boerenwormkruid. Dat helpt tegen bloedluis/ongedierte, ik meng het in het nachthok met het bodemstrooisel en doe het ook in de legnestjes. Kijk maar even (goed) op google afbeeldingen, want het heeft wel wat vanJacobskruiskruid en dat is giftig .

Willy denk niet dat ik ze te pakken zal krijgen in die grote voliere, zullen vliegensvluch zijn. En niet in het nachthok gaan denk?

Nynkef bedankt voor de handige tip, verschil ken ik maar al te goed. Werk in de farmacie en hebben middel tegen vergiftiging gemaakt. Met name jacobskruiskruid, maar wordt breed gebruikt.

De kipjes zijn goed aangekomen, dankzij de hulp van een heel bijzonder persoon.

Morgen mag Sultan eerst in de voliere spelen en dan mogen de kipjes buiten scharrelen. Ze zijn dan voor het eerst buiten, benieuwd of ze uit zichzelf naar buiten gaan.

Wat zijn de kipjes schuw, met rustig bewegen gaan het goed anders raken ze in paniek en kunnen ze zich verwonden.

Straks voer halen en dan mogen ze voor het eerst naar buiten.

Het zijn een mooi stel dames, mooi wit met blauwe poten en zullen met de tijd nog beter op kleur komen.

Ge kunt die het best 's nachts pakken en er regelmatig bij lopen zodat ze u gewoon worden, anders blijven ze half wild.

Volgend jaar hebt ge goed vlees in de vriezer maar laat de kippen niet zelf broeden, bij mij is dat grandioos mislukt. Leve de broedmachine.

Enne, verwacht u maar aan 750 eitjes volgend jaar. Ge gaat kunnen eten en kweken.

Maar als ge ze kweekt voor het vlees, tracht dan zoveel mogelijk de methode van Bresse toe te passen.

De dames weten nog niet met al die ruimte om te gaan, komen buiten omdat ikdaar beetje voer strooi. Maar de rest moeten de dames echt zelf verkennen.

Bedankt voor de tips Willy, de kipjes zijn al iets minder schuw. Kan hok in en uit, verzorgen en zitten kipjes kijken. Dan komen ze met rust en geduld dichter bij, raken niet meerin paniek.

Kijk erg uit naar verse eitjes, lekker eitjes met smaak. En broedeieren, moet ik eerst aan een haan zien te komen van vreemd bloed.

Ik zal je tips toepassen, bedankt voor de info.

Zo te zien kunnen je kippen heerlijk scharrelen, mooi leven en dan heerlijk vlees.

Wat een geweldig mooie ruimte hebben je kippetjes !!

1 tipje; ik zou de waterschaal op een verhoging zetten, 3 stoeptegels of zo, dan kunnen ze geen strootjes en andere rommel in het water schoppen.

Nynke bedankt voor je tip. Buiten staat de waterbak op een steen, moet ik binnen nog doen.

Willy heb jij zoveel weide voor je kippen? Voordeel van granen voeren, is dat er controle is van hoeveelheid ze eten. En denk dat de Bresse beter vlees aanzetten? Denk de combinatie granen, restjes voeren en scharrelen geeft de speciale smaak aan eieren en vlees.

De dames zijn vandaan echt buiten geweest, gaan zelfstandig naar buiten en binnen. Heerlijk zandbad genomen, waren het wel ineens zwarte kipjes.