jelmerh Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Hoi . Ik heb weer 10 zak potgrond gehaald bij de gamma boor de aardbeien maar kan ik hier wat gewoon zand aan toevoegen om de grond wat luchtiger en doorlaatbaar te maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Voor zaaien heeft dat zeker nut. Ongeveer een kwart zand toevoegen...dan heb je hetzelfde ongeveer wat ook vaak als "zaai- en stekgrond" wordt verkocht, maar daarin zit wel alleen heel fijne potgrond dan. Voor planten in potten en bakken is het geen verbetering. Zand bevat niets, houdt niets vast en goede potgrond is luchtig (beter dan zand!) door organische vezels die er al in zitten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jdw Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 En voor mediterrane kruiden, heeft het dan wèl zin om wat zand toe te voegen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jelmerh Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Voor zaaien heeft dat zeker nut. Ongeveer een kwart zand toevoegen...dan heb je hetzelfde ongeveer wat ook vaak als "zaai- en stekgrond" wordt verkocht, maar daarin zit wel alleen heel fijne potgrond dan. Voor planten in potten en bakken is het geen verbetering. Zand bevat niets, houdt niets vast en goede potgrond is luchtig (beter dan zand!) door organische vezels die er al in zitten. We hebben hier ook heel fijn speelzand liggen, waar ooit het zwembad op gestaan heeft. Maar ik dacht als ik nou 2 schep zand erdoorheen doe dan is het wat luchtiger.Ik heb gewoon de std zakken van de gamma gekocht ze zijn in de aanbieding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 Niet doen dus, tenzij misschien voor speciale zaken, maar niet, zeker niet, voor je aardbeien. Dan is de gamma potgrond eigenlijk al heel matigjes kwa kwaliteit. Zie bv ook de topics over potgrond enzo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jelmerh Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Maar wat is dan een goede manier om de potgrond te verbeteren ten behoeve van de aardbei plantjes? ik heb er nu 40 geplant, het zijn gekoelde sonata aardbeiplantjes van de kweker, ook heb ik daarbij mest gekocht voor de aardbeien die na 6 weken gebruikt kan worden. Ik vind het vrij lastig om op internet een goede samenstelling te kunnen vinden voor de behoefte van een groente of fruit, dan lees ik wel dat aardbeiplanten het goed doen op coco potgrond van de intratuin Bijvoorbeeld.. maar met 4 euro a zakje van 20L word je ook niet blij als je 80 plantjes hebt. dus wat zou ik dan kunnen gebruiken om de aardbeien plantjes toch met een gerust hart in de potgrond te kunnen zetten alvast bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted July 3, 2014 Share Posted July 3, 2014 zie aardbei-project batobakken in: moestuin(gewassen) , fruit en noten hier worden verschillende methodes gedaan als je aardbeiplanten in bakken wil houden.en uitgelegd waarom. ook substraat/bak inhoud met uitleg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jelmerh Posted July 3, 2014 Author Share Posted July 3, 2014 Thanks, zoiets zocht ik dus 77 pagina's om door te zoeken dat word morgen even verder lezen hier alvast een vraagje, Op dit etiket bijvoorbeeld hoe kom je erachter wat erin zit kwa samenstelling?? wat is witveen of zwartveen? Ik zag dat hij 50% witveen had en 20% zwart veen, over de blokken bij de action had ik ook al eerder gelezen. hiervoor ga ik morgen wel even kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Als je het luchtiger wil, zou ik er die blokken van de action bij doen. Heb de blokken zelf ook en maakt echt luchtig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jelmerh Posted July 5, 2014 Author Share Posted July 5, 2014 Dat heb ik vandaag en gister gedaan. was wel even bezig met 20 pakjes xd maar is goed gegaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted July 5, 2014 Share Posted July 5, 2014 Het kost inderdaad wel wat tijd ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Voor een luchtiger grond kan je ook wat dennennaalden door de potgrond mengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 8, 2014 Share Posted July 8, 2014 Dennennaalden is inderdaad een goed idee aangezien aardbeien voortkomen uit bosaardbeien zullen die best gelukkig worden van wat 'bosgrond' in de vorm van toegevoegde naalden of echte bosaarde (verteerde blaadjes). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greeetje-Beumer Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ik wil Mijn enorme potten die ik heb met siergras 'Cortaderia Seloana' rosa vullen en moet doorlatende grond hebben wat raden jullie me aan en wat is de verhouding? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 17, 2014 Share Posted September 17, 2014 Ik zou denk ik potgrond en brekerszand nemen : 50/50. Onderin op het afwatergat iets goed doorlatends. Wat kleikorrels en of potscherven. Tip : in pot is de Cortaderia niet echt lekker goed winterhard. Vooral aan de droge kant houden gedurende late herfst en winter ( onder afdak ? ) Niet zeiknat de vorst in laten gaan.en dan van het voorjaar en gedurende het groeiseizoen toch ook echt wel mesten. Dit gras lust wel wat.Maar goed. Daar gaat dit topic allemaal niet over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TimHoorn Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 over witveen en zwartveen kan je heel veel schrijven, maar ik zal het kort houden.Een veenweide kan je soms wel tientalle meters afgraven, maar hoe dieper je komt, hoe minder kwaliteit de grond is. Witveen is de bovenste laag van de veenweide. Het is erg los en rul materiaal van gedeeltelijk verteerde plantenresten. Het houd heel veel vocht en voedingsstoffen vast en bevat dit van nature ook. die laag is maximaal een paar meter dik.Zwartveen kan je veel verder afgraven. soms tot wel 30 meter! Hierdoor is het meer aanwezig en dus ook goedkoper. Zwartveen is (volledig) verteerd materiaal en dus veel compacten van structuur. Ook bevat het veel minder voedingsstoffen. De prijs van grond op basis van veen wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid witveen. Veel witveen zit er in zaai- en stekgrond (zo'n 80%, een goede stekgrond bevat geen zwartveen). In een goede potgrond ligt de verhouding wit/zwart tussen de 60-40 en 40-60%, afhankelijk van de kwaliteit. Bemeste tuinaarde, eigenlijk de goedkoopste grond die je kan krijgen, bevat voornamelijk zwartveen. Til je een zak grond op, dan kan je vaak al voelen wat er in zit. Is de zak zwaar en compact, dan is het vaak vooral zwartveen. Is het licht en luchtig, dan is het voornamelijk witveen. Verder heb je nog het RHP keurmerk. Dit is een onafhankelijk keurmerk waarmee de fabrikant garandeert dat wat je koopt, ook is wat het is. De grond is gegarandeerd vrij van gif en zware metalen, onkruid en het aantal liters klopt. In het verleden werd er wel eens afgewerkte bollengrond als tuinaarde verkocht... Als je iets van de bollenteelt weet, dan weet je dat je die grond niet in je tuin wilt hebben. Het RHP keurmerk staat aangegeven op de zak. Doe je het helemaal goed, dan maak je natuurlijk je eigen grond of gebruik je compost, cocopeat of andere minder vervuilde grond. Want hoe je het wend of keert, de natuur heeft het flink te verduren in die afgraaf gebieden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 18, 2014 Share Posted September 18, 2014 thnx! leerzaam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts