Jump to content

Zelf botten malen/breken/vergruizen voor beendermeel/kalk?

Jorieke123

Recommended Posts

Onze honden eten veel vers vlees met bot. Dunnere botjes eten ze helemaal op, maar van de dikkere stukken blijft altijd wat liggen.

We gooien die stukken normaal in de kippenwei, onder een grote boom op een hoopje. Door de zon en de regen zie je die botten dan langzaam poreus worden. Maar dat duurt lang, en je krijgt ze nog niet echt makkelijk kapot.

Een paar dagen terug gooide Joep er wat op een kampvuur, en de volgende dag vielen die botten zo ongeveer uit elkaar. Ze waren wat grijzig, hier en daar wat zwart. Maar het grootste gedeelte van de botten is nog vrij wit/ lichtgrijs na afkoeling.

Hoe zit het met de kalk in die botten? We zouden het graag gebruiken voor planten en kippen, maar weten niet of er door verbranding zaken veranderen die het giftig of onbruikbaar maken ofzo?

Zijn er andere manieren om kalk uit botten weer terug in de grond te krijgen?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Beendermeel, dat is bij mijn weten toch niets anders dan gemalen botten?

Mogelijks het een en ander erdoor gemengd maar wat?

Maar om een been te vermalen is er echt wel wat energie nodig en een molen met sterke slijtvaste messen of anders een "broyeur" waarin met stalen kogels alles klein geslagen word.

Dit wordt ook een "concasseur" genoemd.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Je kan zo'n handmolen gebruiken waarmee barf wordt vermalen...?

Er zijn mensen die zo hun eigen kvv maken.

Voor groter bot werkt dat wel niet denk ik. Ik heb het nog nooit gebruikt.

edit: Of je kan een grote hamer met een lange hamersteel kopen, en een dikke gietijzeren kom om het bot in te leggen

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

De keiharden botten die door de sterke hondenkaken niet kapot gaan lijken mij te hard om er zo zelf te vermorzelen.

Als wij mosselen of oesters eten gooi ik de schelpen bij de kippen. De mossel schelpen stamp ik gewoon met stevige schoenen of klompen kapot. Voor de oesters heb ik de handvuist hamer nodig.

Hoe langer de schelpen in weer en wind liggen des te makkelijker ze uit elkaar vallen.

Je kan zo'n handmolen gebruiken waarmee barf wordt vermalen...?

Er zijn mensen die zo hun eigen kvv maken.

Voor groter bot werkt dat wel niet denk ik. Ik heb het nog nooit gebruikt.

edit: Of je kan een grote hamer met een lange hamersteel kopen, en een dikke gietijzeren kom om het bot in te leggen

Barfers voeren alleen botten van jonge dieren, omdat botten van oudere dieren te hard zijn. Ik denk dat de botten waar Jorieke het over heeft te hard zijn

Vroeger ging ik koebotten ophalen in de slagerij van de Delhaize en die sneed ik in stukken zodat m'n hond aan het merg kon. Dergelijke botten malen als je over geen professionele apparatuur beschikt is imo onmogelijk.

Je kan het chemisch oplossen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Bij verbranding van de botten verdwijnen de organische stoffen (dus, het kraakbeen etc.) en blijven de mineralen over (hydroxyapatiet, bestaat uit calcium en fosfor). Waar je natuurlijk wel op moet letten is dat je ze opstookt op een heet vuur (met veel zuurstof erbij), zodat zo min mogelijk kans is op dioxines. Verder lijkt me dit qua bijproducten vergelijkbaar met houtas en ook dat wordt verbrand en wel toegepast op de tuin.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Dank je Suus, daar hebben we wat aan Wat woorden om verder op te zoeken

Her vuur was naar ons idee goed heet, in een ondiepe metalen ton met veel luchtgleuven. Zal er eens een foto van maken.

Voor de tuin (of composthoop?) dus goed. De kippen eten er wel van, maar die kunnen we misschien beter hun eigen eierschalen voeren? (doen we al hoor, maar we voeren ook weer eieren af door verkoop, dus op een andere manier weer kalk aanvoeren zou fijn zijn)

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Hmm op de composthoop lijkt me een minder goed idee. Dat wordt voor houtas ook afgeraden (logisch want het bevat geen organische stoffen meer dus de micro-organismen in je hoop kunnen er niks meer mee). Of kippen hydroxyapatiet kunnen opnemen: geen idee. Iets zegt me dat dat tegenvalt, maar ik heb er geen argumenten voor. Calciumcarbonaat (uit eierschalen) lost denk ik makkelijker op in een kippenmaag dan beenderkalk.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

• 7 months later...

Dat werkt natuurlijk als een speer, maar je vernield wel je schaafmessen daarmee.

Tenminste als je daarna nog hout wil bewerken.

Maar het is misschien een idee om het met een haakseslijper te proberen, met een grove schuurschijf er op, alleen nog iets vinden om die straal beendermeel op te vangen.

Peter.

• 7 years later...