Geplaatst: 18 juni 201312 j In midden Europa overstroomde het en hier is de regenput leeg!Echt waar, het wasmachien viel stil bij gebrek aan water, ikke eens geloerd in de put en die staat gans leeg. Al een geluk dat ik die twee IBC vaten gekocht heb, daar zit nu nog een goeie 700 liter in en dat laat ik nu in de regenput lopen, zal wel een paar uur duren maar dat geeft niet. De voorspelde dondervlagen zijn hier voorbij getrokken of omgeleid geworden, het heeft wel een beetje geregend onder de morgen maar heel weinig. Op het terras, in de schaduw, is het nu 28° warm en in de serres staat alles open wat open kan. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 juni 201312 j Net keek ik op; http://www.meteoservices.be/be/home/weer/weer-wereldwijd/weer-per-plaats/city/32X2719/aalter.htmlnaar het weer voor Aalter en wat zie ik?De buienradar toont dat de wolken uit zuidelijke richting komen, van over Frankrijk.Maar de windrichting is noord en als ik buiten ga dan zie en voel ik dat de wind uit het noorden komt.Dat zijn nu juist de dingen welke ik niet kan begrijpen. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 juni 201312 j Klopt ook niks van idd, misschien draaiwinden in de hogere regionen waardoor het toch van het zuiden afkomt?
Geplaatst: 19 juni 201312 j Het zijn ook idd vreemde draaiwinden, want als je op zonde buienradar kijkt: http://www.buienradar.nl/ dan zie je onder het bewegende beeld een rij met alle plaatsnamen waar weerstations staan en bij elke plaats komt de wind uit een andere richting, bij ons in de buurt van rotterdam bijv uit noord-noordwest, maar op een andere plek uit het zuidoosten ofzo.
Geplaatst: 19 juni 201312 j Aalterse-Willy. Dat is vaak zo bij een 'front' wat er aan komt met ander weer. Zeg dat er een front aankomt vanuit N Frankrijk ( zoals gisteren/vandaag ) met heel ander weer ( nu onweer en veel regen enzo )Dan is voor het front uit, het weer mooi, bewolkt aan het raken, drukkend warm. De wind daar waait uit een bepaalde richting. Die wind blijft uit die richting waaien tot het moment dat dat front passeert en dan draait de wind naar de richting waar het front vandaan komt.Zijn zeg maar ( zo kan je het je voorstellen ) 2 dekens van luchtsoorten die op elkaar botsen. Preciezer eigenlijk; 2 dekens die over elkaar heen schuiven. Bij een warmtefront schuift de deken over de koude lucht heen, en zit de deken dus boven je en zal de wind aan de grond nog lang anders blijven, tot het moment dat het front ook aan de grond jou bereikt. Warme lucht stijgt en zit dus al veel eerder boven je dan jij het merkt. Regen enz valt dan al. De koudere lucht zit nog bij jou ( en die wind )Bij een koufront wat er aan komt is de deken die schuift andersom. De koude andere lucht bereikt jou eerder en kan de wind al draaien, terwijl de deken warmere lucht boven je hangt. Dit geheel van "deken - luchtsoorten - schuiven " wat in de weermannen-termen : fronten worden genoemd is constant in beweging. Soms kan de overgang van de ene soort naar de andere soort lucht heel heftig toegaan en uren en uren in beslag nemen. ( onweer en veel neerslag ) Vooral bij grote hoge temperaturen. Het kan zelfs zo zijn dat in een hoge flat. de bovenste woning een zuiden wind heeft. En de onderste al de koudere westelijke bv. Of whatever. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Is dat echt niet zo, gewoon ff vragen hoor !
Geplaatst: 19 juni 201312 j Veel donder, veel bliksem, bijna geen regen. We zetten de sproeiers maar weer aan De veldbonen en voederbieten hangen er slap bij... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 19 juni 201312 j Je ziet het ook met de hoge en lage druk gebieden, daar draait de wind dan steeds rondjes omheen, als je dan op een bepaalde plek net op de rand ofzo zit heb je de wind uit 1 richting, zit een ander precies aan de overkant op de rand van het gebied dan komt de wind vanzelf uit de andere richting. Maar voor je gevoel als je buiten staat enje voelt de wind uit het noorden komen, terwijl je wolken/regen uit het zuiden ziet komen heb je wel zoiets van
Geplaatst: 19 juni 201312 j Heerlijk, onweer. Ik ben een echte onweer-o-fiel, dus heb vanochtend heerlijk in mijn ochtendjas in de deuropening gezeten met knal boem bats en plenzende regen Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik voel onweer bvb úren vantevoren al aankomen. Iets met de vochtigheid en de kleur van de lucht. Meestal, als het in de avond is, blijf ik ervoor wakker en voel me zó heerlijk na een uurtje onweer kijken (en voelen)...
Geplaatst: 19 juni 201312 j oh... nazaat van donar denk ik dan Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 19 juni 201312 j Hier gingen ook de sluizen even flink open en ook ik heb intens genoten van de enorme donderklappen vanochtend! Het scheelt toch weer een uur watergeven vandaag. En er lijkt nog meer aan te komen! Jippie! Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 19 juni 201312 j Haha Greetje Bit dank voor je uitleg. Hier is het trouwens nog helemaal droog. Veel geflits vannacht, maar weinig wol. Het zal straks aan t eind van de dag wel komen, ik twijfel of ik nog vóór of toch erna ga planten.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 19 juni 201312 j Heerlijk, onweer. Ik ben een echte onweer-o-fiel, dus heb vanochtend heerlijk in mijn ochtendjas in de deuropening gezeten met knal boem bats en plenzende regen Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik voel onweer bvb úren vantevoren al aankomen. Iets met de vochtigheid en de kleur van de lucht. Meestal, als het in de avond is, blijf ik ervoor wakker en voel me zó heerlijk na een uurtje onweer kijken (en voelen)...ieder zijn meug Sovreze, ik ben niet bang en ik was vanmorgen ook blij met de onweer om 10.15 maar er is nog geen mm water gevallen.Het is nu wel ietsje afgekoeld.Onze vorige hond voelde ook uren van tevoren dat er onweer kwam, dan werd ze helemaal onrustig, en kroop bijna bij mij in de broekzak( zo bang was ze) de hond die we nu hebben maakt het niks uit , hoor je wel meer van dieren he, dat ze weersverandering voorvoelen,dan gaan ze zich anders gedragen, bv bijen blijven dan bij de bijenkorf in de buurt) heel bijzonder .
Geplaatst: 19 juni 201312 j ... of toch erna ga planten.... Wát ga je met me doen Jet??? Ik wil niet met mijn voeten in de grond... Hier heeft het wel wát geregend maar zo te lezen waren de wolken alweer leeg voordat ze hier waren... zoals zo vaak... Gelukkig waait het nu wel wat en is het een stuk koeler als gisteren.
Geplaatst: 19 juni 201312 j hier in lelystad bleef het ook droog en ik hoopte zo op wat regen Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 19 juni 201312 j Deze morgen een flinke plensbui gehad, maar grond is nog niet nat genoeg.Op buienradar zien we telkens flinke buien aankomen waaien, maar tegen ze in de kempen zijn zijn ze ook opgelost.
Geplaatst: 19 juni 201312 j Tropische temperaturen.. Gister dan 26 graden, maar vandaag 23 graden Viel hier in Alkmaar dus wel erg mee.En slecht weer.. Ben benieuwd vannacht. Tot nu toe nog slechts een paar druppeltjes, en de komende uren weer droog.. > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 19 juni 201312 j Hier ook nog steeds niks, enkele druppeltjes die gelijk opdroogden na het vallen
Geplaatst: 20 juni 201312 j JIPPIE!!!!!!!!!HET REGENT, DAT HET GIET EINDELIJK!!!!!(straks krijg ik wel een stel nat geregende , mopperende schoolkinderen thuis, maar dat zien we dan wel weerwarme kleren en chocomel staat klaar )
Geplaatst: 20 juni 201312 j Eindelijk, eindelijk, EINDELIJK regent het hier even flink door! Heeeeeerlijk! Lekker gerommel en geflits. Super. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 20 juni 201312 j Ook hier in Enschede gepast noodweer met overstroomde straten en kleddernatte kinders. Ach ja, ik hoef dus wederom vandaag en minimaal morgen geen water te geven..we zitten nu op iig op 65 mm het ikeaglas buiten stroomt volledig over heheheZal wel een mooi waterballet op de moestuin zijn..onbegaanbare modderpaden zeker na zoveel regen..da's dan wel weer wat minder.. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 20 juni 201312 j En... het is begonnen... de eerste voorzichtige druppels... de eerste bliksem en de eerste dreigende donder... Klinkt alsof er nog aardig wat geweld gaat komen.... WOOOOOWWWWW... SHIT ZEG..... Die was hard scherp en dichtbij..... Wauw... Damn... de kat vlucht maar naar de slaapkamer...
Geplaatst: 20 juni 201312 j Hier is het ook begonnen,rustig aan het regen,gelukkig. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 20 juni 201312 j Het heeft hier geknald en regent vanaf kwart over 3 ongeveer. De regentonnen lopen mooi vol zo en ik hoef vandaag in ieder geval niet met gieters te lopen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.