Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommerbladen worden slap in zon


dvdmeer

Aanbevolen berichten

Zover ik weet hebben komkommerplanten aardig wat zon nodig. Maar als ik mijn planten in de (felle) zon zet dan gaan de bladeren na een tijdje helemaal slap hangen.. is dit normaal en kan dat geen kwaad?

 

Of ligt er een andere reden ten grondslag aan? Is het simpel een kwestie van 'wennen aan de zon'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze wel genoeg water? Hier zet ik de potjes steeds buiten, en als er 1 slap hangt, en ik water geef, worden ze weer goed.

 

Ik geef het meerdere keren op een dag water.. maar wel met een nevel/plantenspuit. Moet wel zeggen dat de grond wel vochtig is wanneer ze slap hangen. Zodra ik ze weer uit de zon haal worden de bladeren normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommer hing er vorig jaar ook steeds slap bij. Ik dacht omdat ie te weinig water kreeg, ik gaf hem dus steeds flink water. Na een paar dagen was ie helemaal dood en toen ik em uit de pot haalde was de hele wortel verrot veel te nat. Pas dus wel op met water geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slap hangen van planten gebeurd ook vaak door wind tocht daarom ook langzaam afharden,

waarschijnlijk als je hem buitenzet uit de wind gaat hij niet slap hangen.

Volgens mij veroorzaakt wind de meeste schade bij planten uit kas of huis waneer ze naar buiten gaan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons heeft de wind nog geen invloed, plantjes staan nog binnen. Wel op verschillende plaatsen dus maar het zijn ookwel 2 soorten, kna niet echt goed vergelijken. De grote komkommerplanten doen het beter op het westen, hoewel veel later gezaaid, dan de snackkomkommer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommer-, pompoen- en courgetteplanten staan nu al bijna 2 weken in de koude kas, in plastic potten.

Overdag heb ik het deksel er op, zodat ze niet de volle zon krijgen.

De planten worden nu eigenlijk tè groot voor de potten.

Is het verstandig ze nu in de volle grond te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Mijn komkommerplanten gaan nu ook ineens slap hangen. Ze staan nu wel vol in de zon dus dat zou het kunnen zijn.

Ze staan in een onverwarmde kas, dus van wind heb ik geen last, ook geef ik ze genoeg water. Heb dus ook het idee dat ze niet goed tegen de felle zon kunnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn snackkomkommer staat half in de zon, half in de schaduw van een kamperfoelieheg. Het is op een vochtig plekje, waardoor hij veel minder snel uitdroogt. En hij doet het hier prima! Eerst heeft hij een tijd in de volle zon gestaan, maar hij begon daar helemaal te verwelken, dat ging absoluut niet goed. Ik vraag me dus af of komkommers wel echt in de volle zon moeten staan. Die van mij vond het helemaal niks.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommerplanten gaan nu ook ineens slap hangen. Ze staan nu wel vol in de zon dus dat zou het kunnen zijn.

Ze staan in een onverwarmde kas, dus van wind heb ik geen last, ook geef ik ze genoeg water. Heb dus ook het idee dat ze niet goed tegen de felle zon kunnen...

 

waarschijnlijk wordt het veel te heet in je kasje, leg maar eens een thermometer in,

op zonnige dagen moet je steeds je kasje goed luchten en open zetten anders wordt het veels te warm.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 komkommerplanten gehad die slap gingen hangen. Hier was de oorzaak dat de naakslakjes net onder het grondoppervlak aan de stengels hebben lopen knabbelen. In combinatie met de warme zon zou slakken vraat een van de oorzaken kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar mijn weten kan het ook voort komen uit een 'verdedigings'mechanisme van de plant zelf. Als ze te lang in de volle zon staan laten ze hun bladeren slap hangen om zo het oppervlakte te verkleinen en daarmee de verdamping te verminderen. Hier op het balkon (waar ik sommige dingen voorzaai) doen ze dat ook, net zoals courgettes en pompoenen. Ik doe dan niks, geen water geven oid, en als de zon van het balkon is trekken ze binnen no time weer bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 years later...

Hallo,ik heb drie komkommerplanten in mijn hobby serre, heb al enkele vruchten kunnen oogsten, maar nu ontstaat er een probleem gedurende de dag hangen de bladeren van een plant slap en alle nieuwe vruchtjes van ongeveer een a twee centimeter worden bruin en sterven af, wat is het probleem?

groeten: Leon

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...