Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

GojiBes


Frank Houweling

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mischien een héél eenvoudige vraag maar had graag bevestiging of je een gojibessenstruik dient te ondersteunen? Ik had die vorige herfst in volle grond geplant en het waren maar piekfijne dor uitziende takjes van 8cm max. en vroeg me af of er wel iets zou groeien. Nu heb ik 2 lange takken van zo'n mooie 20 cm maar die vallen naar de grond dus heb ik die aan een stok gebonden. Dien ik later een betere ondersteuning te voorzien of is een draad beter?

Ik heb ook vastgesteld dat de blaadjes (is de breedbladige soort) succes hebben bij de slakken, is dat bekend? Verder groeit die wel goed en heeft van 's morgens vroeg tot ongeveer 17u de volle zon.

Bedankt, Jean-François

Link naar reactie
Delen op andere sites

In deze discussie is de goja bes aangeprezen als een zeer gezonde bes. Er werd zelfs beweerd de meest gezonde bes die er bestaat.

 

Maar in combinatie met bepaalde medicijnen kan de goja bes veel kwaad doen. De bes vertraagt de bloedstolling. Het eten van de bes wordt afgeraden voor mensen die bloedverdunners gebruiken. Ook bevat de bes atropine die hartritmestoornissen veroorzaakt.

 

Kortom, voorzichtigheid met dit product is geboden. Dus niet teveel ervan eten zou ik zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Staat er hier een al 3 jaar te staan. Doet niet veel meer dan steeds maar nieuwe zijtakken maken van 1,0 tot 1,5 meter.

 

Ze gaat er uit! Wordt verbannen naar een vriend op de arme zandgronden. Dat ze daar rijk mag gaan bloeien. Al die compost die ze de afgelopen jaren gehad heeft, zal niet geholpen hebben. In haar plaats beter een kiwibes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies Robo...ik heb mijn berichtje vanmiddag in storm en regen wel 5x luidop voorgelezen, staande op een kistje in mijn moestuin. Er kwamen wat mensen voorbij die naar hun hoofd wezen. Maar als die Gojibes het nu nog niet begrijpt......

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 1 maand later ...

In China stomen (3-4 minuten) of wokken ze de bladeren en jonge scheuten. Ze gebruiken het in de soep en tussen de rijst. (bron is boek van Martin Crawford)

 

Geen idee of het ook lekker is maar omdat er hier zoveel mensen ontevreden over de struik zijn, kan dit misschien het leed verzachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Net een foto genomen van een " sweet lifeberry " die nu 2 jaar is en al wat besjes geeft. De smaak is nogal bitter met een tikje zoet . Misschien als ze gedroogd worden dat ze lekkerder smaken want een gedroogde gojibes smaakt toch niet slecht vind ik persoonlijk. Deze plant gaat volgend jaar als hij wat meer boddy heeft in de volle grond ter vervanging van een andere soort gojibes die je overal kan krijgen en volgens mij niet deugdCIMG788513111440527138.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

de "sweet lifeberry" heeft blijkbaar geen kruisbestuiving nodig die doet het hier goed ook al staat hij nog in pot.

die "rasloze " had ik al verwijdert maar hier en daar komen er nog scheuten uit de grond zoals onkruid.

Om ze te vermeerderen is het voldoende om 1 lange tak tegen de grond te leggen en het jaar daarop heb je bijna een haag maar zover laat ik het niet komen.... .

zit er eigenlijk veel verschil in smaak tussen jou soorten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Deze draad is zo`n 6 jaar geleden gestart.

Maar omdat ik denk dat mijn vraag goed aansluit bij dit draadje, schop ik deze weer omhoog.

 

Na lange tijd, vorig jaar toch maar eens de boksdoorn gekocht en in de tuin geplant.

Vooraf heb ik mij her en der ingelezen, maar niet zo goed blijkbaar.

 

Want daar lees ik plots op een Duits forum : Goji-Pflanze ist Unkraut!

 

" Sie vermehrt sich ohne jedes menschliche Zutun auf etwa das 50 fache pro Jahr. Versuche das Zeug mit den in der Landwirschaft üblichen (Sauteuren) Giften wegzubekommen, scheiterten kläglich "

Bron: http://www.gartendatenbank.de/forum/goji-pflanze-ist-unkraut-bocksdorn-lycium-barbarum-t-540-1

 

ops

 

Maar eens voorgaande bijdragen gelezen en ook hier had ik het kunnen lezen.

Want Menph schreef op Vr 13 Jan 2012, "Als het aan mij lag kwam er een handelsverbod op Lyceum barbarum".

 

"Deze plant vormt zeer veel wortelopslag en verwildert gemakkelijk. Wegbermen en bouwterreinen veranderen in Lyceum monocultures."

 

Nu is mijn vraag, is het werkelijk zo erg?

Wat vinden de andere hier op het forum?

Nu na zoveel jaar moet het toch wel duidelijk zijn of het een zo invasieve soort is.

Hebben jullie hem in een bak, of in vrijland?

 

Voor de duidelijkheid, mijn soort is de Lycium barbarum.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk toppic, ben zelf ook vandaag bezig met alle soorten die ik heb uit te zoeken van het hoe of wat. De Lyceum barbarium die ik heb, kan ik nog niet heel erg veel over vinden maar heb inmiddels her en der wat info gevonden dat ik ze als een framboos/braam soort moet zien qua groei. Dus laaghangende takken vroegtijdig snoeien en wilde uitlopers afschoffelen. Oude takken tevens wegsnoeien en de nieuwe uitlopers geven hetzelfde jaar nog vrucht. Voor zover ik er iets uit wijs kan worden is voor vruchtzetting een open structuur aan te bevelen om de vruchten goed te laten rijpen, omdat ze anders giftig en wat bitter blijven. Feitelijk kun je de plant dus mooi klein houden en hoeft het ook geen woekeraar te zijn als je deze maar bijhoudt in de groei.

 

Maar moet nog wat verder uitzoeken over het soort wat ik heb (Lyceum barbarium).

 

Wellicht een leuke video:

Nieuwste muziek! , check www.hitzound.com

Nummer gehoord? , check www.relisten.nl

Neuriën om te zoeken! , check www.midomi.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb de Lycium barbarum 'Sweet Lifeberry' en die woekert enorm. Grootste woekeraar dat ik heb in mijn tuin (zandgrond). Veel meer dan de bramen, frambozen, smeerwortel,...

Eerste jaar van aanplant, had ik al redelijk wat oogst. Helaas vind ik de smaak van gojibessen niet echt lekker (zelfs niet gedroogd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje simonvb voor je reactie.

 

Ik weet niet welke ondersoort ik heb, maar in ieder geval een barbarum.

 

Hij staat vrij op een stuk grasland, tussen de appelbomen.

Ik denk dat het verstandig is, hem maar weer uit te graven, en elders te planten.

Ik heb geen idee waar, misschien in een kuip.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...