Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgetteplantje aangevreten door?


Janny

Aanbevolen berichten

Ik denk slakken en heb al wat korrels gestrooid.

Het was een gezond plantje en ik gebruikte, op dat moment bij gebrek aan wat anders, het in de compacte grond van de Action.

Nu ben ik heeeeeeeeeeel verdrietig.

Ik heb nog een gezond plantje " op reserve", maar een is niet genoeg lees ik.

Ik probeer een foto te plaatsen van mijn hoopje ellende.

Ps;

Het goede plantje staat nog tijdelijk naast de aardbeitjes maar zoals jullie zien zijn ook deze bladeren aangevreten. Moet ik nu meteen allerlei " vergif" gaan strooien?

B.v.d.

Janny image69861407305039.jpgimage71971407305039.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, dat was een slak. Het slijmspoor van de slak is zelfs te zien. Slakken zijn gek op dat soort zaailingen.

Vergif heb je al gestrooid, dus dat zou kunnen helpen tegen de slak. Je kan ook de slak opsporen en wegvangen, ook alsnog.

 

Nieuwe zaailing poten die je hebt staan.

 

Maar een heel ander verhaal is natuurlijk, dat we allemaal al dik in de oogst van de courgettes zitten. Dus redt jou zaailing het nog om courgettes te maken ? Ik denk eigenlijk van niet.

Volgend jaar maar eerder zaaien dan ( half april ong ( zie de vele topics daarover ( rechtsboven zoekfunctie )

 

Aardbeiplantje kan er wel tegen hoor, tegen es een gaatje. De bak niet te nat houden. Lekker laten groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik rechtsboven naar de zoekfunctie ( nee, daar vang je geen slak ) en type daar in : "slakken vangen"

De 1e hit in een hele rij topics die daar over gaan , is de meest uitgebreide of recentst aangevulde. Die topics gaan dus allemaal over slakken en slakken bestrijden of slakken vangen.

Een moestuinforum als deze wordt bevolkt door tal van tuiniers die eigenlijk allemaal zoiets tegenkomen als jij nu tegenkomt.

 

Bekijk dit topic eens : slakken-t522.html

Tal van tips en trics.

Niet allemaal even werkzaam, of in jouw situatie misschien toepasbaar, dat moet je even zelf bepalen, maar zat info te halen daar.

In al die andere topics over slakken ook overigens.

 

Sluit gerust aan met een vraag in 1 van die topics waarvan je denkt dat het daar bij past. Ook een veel ouder topic mag best tot leven worden gewekt als je denkt dat je een vraag daarover hebt.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zo boos reageren? Je zegt in je eerste post dat 1plant niet genoeg is. ik vraag me gewoon af waarom. Ik ben ook een beginner...

 

Ik heb 1 plant staan en dat gaat prima. Wanneer er geen mannelijke bloemen zijn oogst ik de kleine courgette met bloem. De bloemen zijn ook eetbaar.

Met meer planten heb je meer kans dat er zowel een mannelijke als een vrouwelijk bloem aanwezig is.

 

Misschien dat het wat laat in het seizoen maar gewoon proberen. op de composthoop gooien kan altijd nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad aan de late kant om nog zo'n jonge courgetteplant te hebben, maar ik had vorig jaar ook nog in juli bijgezaaid omdat ik meer courgettes wilde, en ik heb daar toen toch nog wel een paar courgettes van kunnen oogsten. Het probleem met één plant kan zijn dat je geen mannelijke (met dun steeltje) en vrouwelijke (metr dik steeltje) bloem tegelijk hebt dus dan wordt de vrouwelijke bloem niet bestoven, en de vrucht sterft dan af. Ik plukte vorig jaar de mannelijke bloemen af en bewaarde die in de koelkast in een plastic zakje, ze blijven een paar dagen goed. Zodra je dan een vrouwelijke bloem hebt, gebruik je een mannelijke bloem om handmatig te bestuiven, gewoon met de stamper over de meeldraden wrijven.

Dus ik zou je courgetteplantje maar gewoon houden. Met een mooie nazomer gaat het best nog wel lukken denk ik.Succes

 

Over het bestuiven van courgette is hier al meer geschreven, dus als je meer info zoekt probeer dan de zoekfunctie eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden het dus over slakken ( daar gaat dit topic over he ? )

 

Nu gooi je slakkenkorrels in de pot. Waarom eigenlijk dáár ?

Er vanuit gaand dat je geen slakken in je potgrond hebt zitten , je nieuwe potgrond gebruikt hebt, moet nu de slak enorm veel moeite doen om in je pot je komen om daar van de slakkenkorrels te gaan smullen.

Ik zou dus die korrels ( en véél minder ) op de grond buiten de pot strooien, op de tegels dus. vlakbij de pot wel. Dan worden de slakken op weg náár gedood. En niet als ze al naast hun doel sluipen. Stel je eens voor dat je ze dus nu in die pot lokt !

 

Je courgette groeit lekker in ieder geval. een update waardig voor je 'moestuinseizoen-update ' !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 years later...

Hallo,

Ik heb zelf ook een courgette plantje, en een natuurlijk bestrijdingsmiddel is gewoon wat stukjes knoflook om de plant heen leggen. Slakken kunnen heel goed ruiken en ze vinden knoflook hele maal niet lekker, dus blijven ze er lekker ver van weg. Bij mij hielp dit, want ik heb nooit meer last gehad van slakken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...