Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Heimwee!

Featured Replies

Geplaatst:

Hebben jullie dat nu ook? De moestuin is duidelijk op zijn retour aan het gaan, het blad wordt geel, het licht veranderd van kleur, en ik vind sinds een week of wat overal spinnewebben, en ik wil nog niet dat het al voorbij is! Ik krijg nu al een gevoel van heimwee als ik er aan denk dat over een week of acht de tuin op de boerenkool en spruitjes na helemaal leeg zal zijn! En dan duurt het nog zo lang eer er weer wat in komt!

Het is dit jaar ons eerste jaar, en we zijn zo blij verrast over wat er allemaal voor lekkers van de tuin af komt, het lijkt niet op te houden, boontjes, knoflook, tomaten, aardbeien ( ik pluk nog om de dag 1 pond) , komkommers, pepers en ga zo maar door.

Wat doen jullie om de "rust " door te komen?

Geplaatst:

Oh en vaak de zaden doos door kijken en bedenken wat er volgend jaar allemaal in moet

Geplaatst:

haha.... nú al ? ( ik heb het ook al een beetje hoor ! )

Nee. Gewoon ontkennen. Genieten van de zon. Mooie vlinders kijken, mooie Dahlia's plukken. Vaas vullen . Oogsten. Boos worden op de tomaten. Wachten op de Meloen, genieten van de geur van de Brugmansia, stekjes maken voor de Moestuinforum-dag.

Het is pas 12 augustus.

Je kan ook zeggen : het is al 12 augustus.

gevalletje glas halfvol / halfleeg.

Geplaatst:

Nog niet Eerst maar eens gaan genieten van de oogstperiode

Geplaatst:

Vorig jaar werd ik daar ook al depressief van, dat veel tuinders het seizoen op 1 augustus al ten einde vinden raken. Wat frustrerend, te doen alsof het nu alweer winter wordt. En tevens: wat een onzin! Als de herfst (nazomer) een beetje meezit hebben we nog tot en met oktober mooi weer! Laten we daar iig op hopen Bovendien, je kunt heus nog dingen zaaien en planten op dit moment hoor! Winterpostelein, sla, rode kool, paksoi... Hoezo, heimwee? De oogst is hier pas net begonnen!

Geplaatst:

Je vergeet dat we 2 weken achter lopen met weer/tijd.

Het oosten is 2 weken voor.

Ook zo met de herfst en winter

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

ohja! nou dat is dan op dit moment wel een voordeel

Geplaatst:

Dan hebben we nu al herfst Ik ben daar nog niet aan toe hoor. Maar inderdaad,deze periode begint het te verslensen in de tuin. Zo jammer weer. Ik knop gewoon het geel weg hoor. En geniet van mijn eeuwig bloeiende brugmansia 's.

Geplaatst:

het voelt iig wel als herfst.

opeens is het kouder, harde wind en regen.

Geplaatst:

12 graden vanmiddag rond een uur of twaalf

Geplaatst:

Ach, die rust periode gebruik ik altijd om te overdenken wat er dit seizoen mis ging en waarom, wat ik wel gezaaid heb maar niet of amper gebruikt, wat het erg goed deed of juist tegen viel, de zaai catalogussen eens door te spitten, te kijken wat ik nog heb aan zaden en wat er bij moet komen, en een nieuw teelt plan te maken voor het komende seizoen.

En dat alles onder het genot van heerlijk warme thee en speculaas, heerlijk toch?

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik had ook al een extra dekentje erbij gepakt vannacht, en ik wil dit topic eigenlijk helemaal niet lezen

Ik vind het veranderende licht wel mooi, maar liever nu nog niet

Hopelijk eerst nog een hele langer nazomer.

Geplaatst:

Als ik in mijn propvolle vriezer kijk, en de voorraad weckpotten zie, word ik ook blij, vooral als de laatste stoofperen en appels zijn verwerkt. Verder vind ik het tegen het einde van het seizoen ook fijn om een deel van de tuin in te zaaien met een groenbemester. Lekker klaar d'r mee, tot volgend jaar

Net als de meesten gebruik ik de rustperiode voor plannenmakerij en evaluatie. En te veel kopen bij al die zaadhandels.

Geplaatst:

maarre mensen, die 'herfst' die we nu ervaren is helegaal niet het begin van de meteorologische herfst he? Het is het staartje van Orkaan Bertha waar we nu last van hebben. Ik ga er vanuit dat het daarna gewoon weer mooi weer wordt hoor!

Geplaatst:

Ze geven thans nog twee weken van dit weer uit. Het is maar een beetje een kwakkelzomer dit jaar. Maar ja, het weer is het weer hé, je krijgt het voor de kiezen en je moet er door. Misschien krijgen we nog wel een mooie nazomer, wat ik persoonlijk (wat ik heb een hekel aan warm weer), altijd de leukste tijd van het jaar vind.

Geplaatst:

huh, kwakkelzomer? In welk Nederland woon jij? In mijn beleving hebben we al sinds pakweg februari overwegend zonnige dagen en is het al sinds april ontelbaar vele keren boven de 25 graden geweest, zelfs ook aardig vaak boven de 30. Ik geloof dat bijna elke maand tot nu toe het warmterecord breekt. Die korte episodes tussendoor met stortregen, soms storm en onweer zijn dan alleen maar een fijne afwisseling. Dat noem ik geen kwakkelzomer hoor!

Geplaatst:

hahaha ..... héérlijk. Wat ik al zei: voor de een is een glas half vol, waar het voor een ander half leeg is.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind het weer de afgelopen twee dagen juist heerlijk! Prachtig blauwe luchten, afgewisseld met een flinke plens, en hier nog aangename temperaturen ( ik trek alles boven de 25 graden erg slecht).

Ik word er niet depressief van hoor, maar weemoedig. Ik heb het zo leuk op de tuin dat ik wil dat het nog heel erg lang duurt. Gelukkig komen er nog ontzettend veel tomaten aan, boontjes , heel veel pepers, komkommers, pompoenen etc. Maar ik wil gewoon dat het door duurt

Geplaatst:
hahaha ..... héérlijk. Wat ik al zei: voor de een is een glas half vol, waar het voor een ander half leeg is.

nouja ik bedoel meer te zeggen dat het aan de statistieken van het knmi gewoon objectief af te lezen is dat we tot nu toe prachtig weer hebben dit jaar. Voor nederlandse begrippen dan althans. Als je dan nog steeds vindt dat we een kwakkelzomer hebben dan denk ik niet dat je uberhaupt ooit tevreden gaat zijn over het weer zolang je in nederland blijft.

Geplaatst:
huh, kwakkelzomer? In welk Nederland woon jij?
Ehm, hij woont in Belgisch Limburg, misschien verklaart dat het e.e.a Overigens geniet ik heerlijk van de zomer, die vast ook nog wel een staartje krijgt maar met een dikke trui op de bank kruipen en eens lekker door de zadendoos neuzen is óók fijn. Er is nu nog zóveel te zaaien! Voor de echte heimwee in de winter kan er altijd nog gekiemd worden binnenshuis

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
  • Auteur

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu nog kan zaaien, ja rucola en spinazie, we hebben al winterprei en winterandijvie gezet, wat zouden we nog meer kunnen zaaien? Paksoi las ik al, zaai ik dat gewoon buiten of in de kas?

Geplaatst:

groenlof

Geplaatst:
huh, kwakkelzomer? In welk Nederland woon jij?
Ehm, hij woont in Belgisch Limburg, misschien verklaart dat het e.e.a

Hm dat zou goed kunnen, oeps

Geplaatst:
Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik nu nog kan zaaien, ja rucola en spinazie, we hebben al winterprei en winterandijvie gezet, wat zouden we nog meer kunnen zaaien? Paksoi las ik al, zaai ik dat gewoon buiten of in de kas?

wat-zaaien-planten-in-augustus-t12027.html

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.