Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dode ratten


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik vond drie dode ratten aan/in de beek langs de moestuin hier vlak bij huis. Ze liggen er nog. Ik wacht op de boer zodat hij ernaar kan kijken. Een ervan is echt megagroot..in mijn ogen dan.Op de foto zie je de punt van mijn laars erbij. Ik vind het echt heel idioot..hoe kunnen 3 ratten zo doodgaan? Ze liggen ook vlak bij elkaar..misschien liggen er meer in de buurt

Iemand een idee of ook zoiets meegemaakt?IMG841623841408038647.JPGIMG841724471408038649.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft het recent heel hard / veel geregend bij jullie of net buiten het dorp ?

De stroom die het beekje dan maakt bij jullie, voert dan wellicht de ergens anders gedode ratten aan ?

 

Doodsoorzaak onbekend - Gif / rattenvanger / schieten ( doen ze dat bij jullie in het dorp ? op ratten schieten ? ) of groter roofdier ?

 

Maar dat ze bij jou in de tuin belanden, wil niet zeggen dat iemand vlak bij jullie die dieren gedood heeft / vergiftigd heeft.

Jouw kleine beek/ opvangbak - plateautje is echt een perfect plekje waar iets strand na aanvoer vanuit de beek. Met heftige bui / buien.

( mijn beekje voor het huis in Fr. wordt soms binnen een kwartier een heel heftige stroom )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft recent wel veel en hard geregend maar wat je denkt is onmogelijk, de beek( het beekje/stroompje) komt bv aan t eind van de boomgaard onze tuin binnen door een hek. Dan komt een een gat ( een bief) en dan stroomt het water onder een heel laag muurtje door. Stokken blijven steken. Gisteren was er veel water vergeleken met de laatste tijd maar toch niet meer dan enkele centimeter, zelfs het blad dat erin ligt omdat we eergisteren gemaaid hebben stroomt nog amper weg. Ze liggen wel echt in mijn tuin, daar is eigenlijk geen toegang voor wie dan ook..op die plek.

 

jdw ja ik denk dat het muskusratten zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is er gif van ergens boven af ingestroomd in je beek en hebben die ratten (zien er qua stompe neus meer muskus als andere rat uit) toevallig toen van het water gedronken?

Wel opvallend dat ze direct aan het water liggen... instant death...

Ze liggen er in ieder geval niet bij alsof ze zijn komen aanspoelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat klopt, dat vergat ik nog, eentje ligt dood op t plankje waar ik wel overheen stap om bij de kornoelje te komen. Eentje ligt onder het groen. Het lijkt mij er meer op alsof ze naar de beek zijn gekomen om nog water te drinken, maar ik ben ook bang voor gif in de beek...kleine kans dat wel. Iemand die landbouwgif weggooit? Er is maar een weiland bovenstrooms daarvoor is het een bron. De kippen krijgen even ander water.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willen die ratten van landbouwgif toch vrij plots sterven ( als het niet plots gebeurt , kruipen ze eerst weg ergens ), zou het kunnen van een hele hoge concentratie. Maar dat moet zich dan ook héél spoedig tonen aan je beek. Niet de beek zelf, niet het water zelf, maar wel de directe vegatatie er in / naast etc. Dan toont zich dat spoedig.

Lozen gif is een optie, maar als er maar 1 weiland tussen jouw terrein zit en de bron ? Is wel heel cru dan he ?

 

Iets van schade te zien aan de ratten ? ( verkleuring snuit ) of schade door aanvallers / grotere dieren ? ( das / vos / roofvogel etc ? )

Heb je ze aangeraakt ? Laten ze ontlasting zien ( maaginhoud ) op de plek waar ze liggen ? Of regende het er daar te hard voor ?

Andere dieren / diertjes in de sloot ? padden / slakken / waterdiertjes etc ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Worden bij jullie muskusratten actief bestreden? Als dat zo is dan zou ik eerder denken aan een val die open is gegaan en de inhoud jouw kant uit. Gif in het water zou toch meer diverse dooie beesten en planten moeten opleveren. Het blijft een raadsel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erny ik dacht ook zoiets van gif en dorst. Holland, het zou heel misschien kunnen..er kwam wel veel regen de laatste dagen (110 mm). Als het zo is als je zegt zou hun hol wel precies aan mijn beek moeten liggen..net aan de andere kant van het hek in de wildernis van de buurman. Maar het gekke is dat daar juist een enorme kolonie wilde katten leeft. Het is er sowieso een wildernis van 3 a 4 meter hoog voornamelijk wilde bramen. Onmogelijk er door te komen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ondertussen de boer gesproken. Het is een groter probleem dan alleen in mijn tuintje blijkt. Niet dode maar levende ratten zijn het probleem, omdat het water overal erg stijgt ivm de enorme regenval trekken de ratten naar hogere gronden. Minstens een maar misschien meerdere buren hebben rattengif gelegd. Dat deze ratten aan mijn beek gestorven zijn kan inderdaad komen doordat ze water zochten.

 

Ons wordt aangeraden ook gif neer te leggen want er komen veel ratten op t moment Lie voelt er wel voor.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeten die ratten dan dood ómdát het ratten zijn? Of moeten ze dood vanwege de schade die ze gaan aanbrengen? Eten ze dan bijvoorbeeld je moestuin kaal?

En is het dan niet zo dat als het water weer zakt de ratten weer mee naar beneden verhuizen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, inderdaad. Kijk Erny men legt het me zo uit: Normaal komen ze in het najaar/winter pas omhoog naar de huizen. Als ze nu komen dan hebben we tegen de winter een plaag..

Rob: we hebben de dode ratten met een enorme zwiep van de greep de bush ingezwaaid..op aanraden van de boer.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de ratten niet in de "bush" gooien als ik u was. Ik zou ze met het afval meesturen, dit aangezien andere dieren deze mogelijk vergiftigde ratten zouden kunnen vinden en op eten, met eventuele nare gevolgen voor deze dieren. Dus de dieren die u vind zou ik met het afval mee sturen als ik u was.

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...