Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Courgettezaden


Flup

Aanbevolen berichten

Van de buren heb ik een aantal enorme courgettes gekregen + wat lekkere recepten daarvoor. Aangezien die recepten erg lekker zijn wil ik volgend jaar in mijn moestuin ook courgettezaden zaaien. Dus heb ik van een grote courgette een aantal zaden verwijderd (de grootste zaden!) en te drogen gelegd. Die zien er zo uit:

courgettepitten.jpg

 

Maar....als ik die vergelijk met de foto van courgettepitten in dit topic, dan zien die van mij er wel heel armetieterig uit. Heeft het zin om deze verder te drogen en in mei te zaaien of kan ik deze beter weggooien?

 

Volgens de buren heeft het weinig zin om de zaden eruit te halen, aangezien deze courgettes van een plant uit de tuinmarkt komen en die eigenlijk altijd onvruchtbaar zijn? Klopt dat of is dat verhaal een fabel?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt aan de zaden voelen of ze goed zijn ze moeten dan hard zijn, als je ze in kunt knijpen haalt het waarschijnlijk niets uit.

En dat de plant onvruchtbaar zou zijn, is onzin. Ik denk dat ze het verhaal van F1 hybride planten bedoelen en dat gaat dan meer over soort echtheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaden oogsten gaat zelfs uit een winkel exemplaar (een in de supermarkt gekochte courgette dus). Dit werkt enkel en alleen indien de vrucht rijp genoeg is en de zaden "vol" zijn maar dat voel je meteen. Kans op kruisbestuiving is zo groot dat je pompoen/courgettenzaden beter koopt Maar ook ik probeer ze graag uit nieuwsgierigheid eens uit die eigen zaden. Al zet je dan beter bijvoorbeeld 4 pompoensoorten en geen courgetten zodat ze enkel met "eigen soort" kruisbestuiven en dan het jaar nadien 4 soorten courgette zonder pompoen

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Giftig kan wel als de courgette gekruist is met een oneetbare soort (sierkalebas).

Deze zijn dan heel erg bitter, en je wordt er goed ziek van als je daarvan eet. Je kunt dat aan de buitenkant van de vrucht niet zien, aangezien er vele eetbare en oneetbare soorten zijn, die op elkaar kunnen lijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan daar nergens een link van vinden bio fee. Wel vind ik dat kalebassen wel gegeten of gebruikt worden voor medicatie?? ( http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/112231-kalebas-en-fleskalebas-van-servies-tot-medicijn.html#gebruikstoepassingen-kalebas )

 

Ik wil de zaden kruiden en roosteren dus wil natuurlijk weten of er gif in zit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er geen sierkallabasen in uw tuin/op het moestuincomplex staan gaan ze heus niet giftig kruisen. Als je pompoenen koopt en dat zaad voortteelt loop je een risico... maar hoeveel boeren ken jij die sierkalabassen kweken?

 

Zeker zijn? Koop dan altijd zaden van pompoen, courgette en soort gelijke groenten net omdat ze zo makkelijk kruisen. Dan heb je iets meer zekerheid en komt er geen leuke/maar ook geen wansmakelijke kloon uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...