Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kolen te laat om te oogsten?

DjangoV

Aanbevolen berichten

Hoi mede-tuinders,

Vandaag ben ik eindelijk weer eens in mijn tuintje, na de vakantie. Nu denk ik dat mijn kolen al 'gesprongen' zijn en dus niet meer geoogst kunnen worden. Ik heb verder nog totaal geen ervaring met kool. Heb ik het bij het rechte eind dat onderstaande kolen niet meer verder zullen ontwikkelen (en dus afgezien van een enkeling niet oogstbaar zijn?

image70851410198601.jpg

image40091410198607.jpg

image53951410198613.jpg

--------------------------------------

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer zijn ze geplant/gezaaid?

Bijvoorbeeld mijn witte kool heb ik in april of mei buiten geplant en in juli kunnen oogsten (het was een reus). De tijd is natuurlijk afhankelijk van het soort, maar koolgewassen kunnen best goed tegen het kou, dus ik zou nog wachten.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer zijn ze geplant/gezaaid?

Ik heb even teruggelezen in mijn (veel te weinig gebruikte) moestuinseizoen. De gekregen zaailingen heb ik 30 april in de grond gezet. Daarom dat ik ook al verwachtte dat ze al uitontwikkeld waren.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ze niet mijn volledige aandacht hebben gehad gedurende het seizoen.

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ze niet mijn volledige aandacht hebben gehad gedurende het seizoen.

Je zegt het zelf al. De kolen worden zo te zien min of meer verstikt door onkruid . Wil je ooit goede kolen oogsten dan is het , buiten wat Willy zegt , belangrijk dat je de grond rondom de kolen los en zoveel mogelijk onkruidvrij houdt .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zoals ik al zei, heb ik geen ervaring met kool. Eigenlijk was ik ook niet van plan dit jaar kolen te kweken (ik ben nog een redelijke beginner en zit dus nog een beetje in de wortel/radijs/sla-sectie ).

Wat voor organische mest kan/moet ik gebruiken? Ik heb ergens bloedmeel gelezen. Is dat in dit geval de juiste/beste optie?

Django

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kolen kweken is toch wel eerder een kunst... Dit jaar heb ik echter zeer goede ervaringen gehad. Wat ik allemaal heb gedaan:

- grond goed bekalkt in de herfst, alsook flink wat compost toegevoegd

- goede varianten gekozen en gezaaid op het gewenste tijdstip

- bij het planten verschillende maatregelen genomen, die ik hieronder zal oplijsten

- groot plantgat maken en deels vullen met compost, mestkorrels (DCM Groenten) en een handvol zeewierkalk (kalk helpt tegen knolvoet)

- kolen planten, een doorgeknipte plastieken pot erover (de bodem er ook uit, uiteraard) zodat slakken niet over de scherpe rand kunnen en daarbinnen nog een koolkraagje

- mulch aangebracht, gewoon grasmaaisel

- hierover insectengaas aangebracht (LILL uit de Ikea).

Dit gedaan en de oogst was fantastisch. Mijn rode kolen waren niet enkel lekker maar fantastisch groot. Als bij wonder toch nog last gehad van rupsen maar vééééél minder dan gewoonlijk. Wellicht nog enkele eitjes achtergebleven in de grond of iets dergelijks. Meststoffen zijn uiteraard van groot belang voor kolen. Dat moet zeker genoeg zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had er vorig jaar ook zo'n 3 kleine (rode kool) heb ze de winter door laten staan 2 zijn nu super mooi de winter doorgekomen 1 is gigantisch geworden maar in zaad geschoten. Was wel een uitzonderlijk zachte winter en het waren ook winterkolen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een spitskoolplant laten staan, nadat ik de spitskool zelf er uit had gehaald. Een groot succes, want hij heeft eerst heel veel bloemen gegeven dit voorjaar, wat eetbaar en gezond is (en erg lekker ook), en daarna in juli 3 iets kleinere spitskolen. Dit jaar laat ik de rode spitskoolplant staan, de spitskool zelf heb ik al geoogst en gegeten. Ik heb de broccoli de deur uit gedaan, dit werkt veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook kan doen als de oogst toch nog mislukt:

- kool (de te oogsten bol) afknippen, wel voldoende stengel overhouden

- deze stengel laten staan om ter plaatse te laten overwinteren

- na de winter verspenen als de eerste bladeren voldoende groot zijn

- de afgeknipte steel bij het verspenen net onder de aarde stoppen zodat het een normale kool lijkt

Hier mislukte het met de borenkool maar ging het supergoed met witte/rode kool. 1 plant 2 jaar oogst. Bijna geen enkele kool kwam in het zaad en ze overleefden allemaal de koolvlieg (die de normale zaailingen fataal werd).

ps: bij de rode/witte kool komt er 1 zijscheut, daaruit groeit de nieuwe volwaardige kool.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry. Niet om het een of het ander, maar ik snap eigenlijk niets van je verhaal.

Komt misschien door het kleine verschil in taal-achtergrond ( Belg./Holl.), maar ik snap de volgorde niet en eigenlijk ook niet wat je allemaal achtereenvolgens doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij, met mijn kennis van de spitskool:

- [het eerste jaar, dus in dit geval dit jaar,] de kool (de te oogsten bol) afknippen [en opeten als het eetwaardig is], wel voldoende stengel overhouden [dus de rest onder de geoogste koolbol in de grond laten staan, wortel met de kale stengel]

- deze stengel laten staan om ter plaatse te laten overwinteren

- na de winter verspenen als de eerste bladeren voldoende groot zijn [de stengel loopt weer uit, ik zelf heb hem niet verspeend en dat werkte ook, maar werd wel een joekel van een plant en hij begon eerste te bloeien (wat ook lekker is overigens) voor hij nieuwe kolen gaf]

- de afgeknipte steel bij het verspenen net onder de aarde stoppen zodat het een normale kool lijkt [je moet de steel niet opnieuw afknippen, maar het geheel gewoon dieper de grond in doen]

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik zou liever nieuwe plantjes zetten dan overjaarse te gebruiken.

Een kool die twee jaar op dezelfde plaats staat, wat hebt ge daar nu aan??

En als ge een oude plant moet verplanten zijt ge dan niet beter met een vers plantje?

Volgens mij, en dat heb ik van mijn vader geleerd, moet een kool, gelijk welke, in het eerste jaar geoogst worden, anders moet ze zaad voortbrengen, dat is in hun tweede jaar.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je er aan hebt? In mijn geval kreeg ik van een spitskoolplant: 1 spitskool het eerste jaar, 3 spitskolen het 2e jaar in juli (groeiden aan de zijkant van de hoofdstronk) en heel veel lekkere bloemknoppen van maart tot juli die als spruitbroccoli klaargemaakt werden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunstmest en pesticiden worden hier ook bijna niet gebruikt maar dat wil niet zeggen dat ik kolen twee jaar laat staan vooraleer ik er kan van oogsten.

De vandaag geplante bloemkool moet ten laatste eind maart volgroeid zijn, weeuwentelt, maar langer dan dat zeker niet.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...