Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kolen te laat om te oogsten?

Featured Replies

Geplaatst:

Ben eens naar de kolen gaan kijken zie en het valt nog wel mee.

Kabuizen (witte kool) ziet er zo uit;

IMG791337841410790393.JPG

De rode kool is aan het kroppen:

IMG791850141410790425.JPG

En de savooiën zijn oogstbaar;

IMG791732671410790463.JPG

De kippen worden zot als ze me zien komen met eten;

IMG791214731410790516.JPG

Van de bloemkolen zijn de bladeren nu goed aan het draaien, nog een tweetal weken en we eten er weer.

De spruitjes beginnen nu in de bladoksels te groeien.

Van die boontjes naast de savooiën kan ik volgende week nog een emmer trekken denk ik. Dat zijn dan de allerlaatste.

En dat ook allemaal zonder vergif of kunstmest.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Een bedenking met het meerdere jaren (2) houden van kolen ?

Wat is de invloed op knolvoet ?

-1 van de belangrijkste zaken is een goede wisselteelt aanhouden 1maal om de 6 jaar . Zonder te verplanten en zelfde rotatie word dit maar 1/3 ?

-Voor mensen die door knolvoet werken met buizen en dergelijke zoals in volgend topic knolvoet-kolen-t166-20.html P3 lijkt het me veel omslachtiger dan gewoon jonge planten te zetten.

- Ik vraag me ook af of een lichte aantasting van knolvoet bestaat die moeilijk te zien is zeker voor beginnende tuiniers? Als dit zo zou zijn , bestaat de kans dan niet dat het eerste jaar de lichte vorm zich nestelt op de plant en het volgend jaar uitgroeit tot de ernstige vorm . Hoe topicstarter schrijft van aangehaalde topic knolvoet word elk jaar erger en erger.

Knol voet lijkt me te ernstig om door een 2 de oogst te willen hebben het 2de jaar in plaats jong planten te zetten hier risico's door te nemen (zoek maar eens op knolvoet op dit forum). En anderzijds heb ik al reacties gelezen van bij broccoli dat mensen het niet de moeite vonden om na het oogsten van de hoofdkool deze nog enkele weken te laten staan voor de kolen die zich aan de zijtakken vormen die best nog wel groot worden .

Ik heb ook last van knolvoet en hier gaan na de oogst alle kolen zeker uit de grond en worden afgevoerd .

-

Geplaatst:

Mbt knolvoet vraag ik me wel meer af. Hoe zit het met vaste kolenplanten, zoals eeuwig moes. Die blijft jarenlang op dezelfde plek staan. Veel kalk geven in ieder geval.

Ik laat zelf overigens maar 1 kolenplant het 2e jaar staan, eentje die aan de rand van het kolenveld staat. Dan heb ik in het voorjaar meer dan genoeg bloemspruiten om het langere tijd als spruitbroccoli te eten in een periode dat er nog niet veel anders klaar is.

Geplaatst:

Ik verplaats de exemplaren in hun 2de jaar van perceel... Tot nu toe nog geen knolvoet gehad in de tuin. Proberen zo te houden.

Geplaatst:

nou hier wel wat, zodra een kool raar doet graaf ik m op en zie dan vaak de witte slierten bij de wortels

dat zet ik een dikke rode streep op de teeltkaart van de tuin

Geplaatst:
nou hier wel wat, zodra een kool raar doet graaf ik m op en zie dan vaak de witte slierten bij de wortelsdat zet ik een dikke rode streep op de teeltkaart van de tuin

Mijn vraag over knolvoet was er vooral gekomen omdat de topicstarter geen ervaring heeft met kolen en zelf aangeeft dat ze het eigenlijk nog wat vroeg vind om aan kolen te beginnen . Als haar kolen raar doen zal ze het waarschijnlijk pas laat merken zeker in de winter. Het is volgens mij niet aangeraden om aan zo iemand aan te raden om met meerderjarige planten te beginnen. Door dit nu te doen kan hypotheek leggen op als ze later meer bewust aan kolen wilt beginnen. Zouden misschien wel dikke rode strepen op haar teeltkaart moeten staan dat ze niet beseft .

Geplaatst:

Ze in een moestuinbak gevuld met cocospeat en potgrond kweken wil ook wel is helpen tegen knolvoet heb ik zo de indruk. Lukt nu bij mijn broer goed daar waar hij vroeger zijn kolen telkens verloor aan knolvoet. Had hem dit jaar wat eigen zaaisel van bloemkool cadeau gedaan en daar had hij nu geen probleem mee.

Geplaatst:

Ik tuinier op een moestuincomplex waar knolvoet heerst.

Zomer en herfstteelten kan ik daarom gerust vergeten. De vroeg teelten (april) en weeuwenteelt slagen echter prima

en leveren dikke kolen op. In veel gevallen redden de planten het dan tot diep in de herfst zonder onder te gaan aan knolvoet. Ik laat de kolen dan gewoon zitten tot in de herfst.

Het hangt er ook vanaf of de zomers droog of nat zijn. Knolvoet gedijt beter bij vocht.

Tuinier je op een complex dan is mijn inziens eens knolvoet altijd knolvoet. Een nieuwsgierige buurman hoeft maar met z`n laarzen op jouw perceeltje te komen en heeft de schimmel alweer meegenomen.

Hier doe je niks aan. Tip: gooi bij het planten flink wat kalk in het plantgat. Dit helpt ook tegen knolvoet.

gr.

Gerrit

Geplaatst:

Volgens mij hebben die kolen geen knolvoet maar gewoon te weinig voeding gekregen.

En wat dat doorschieten betreft, kolen zijn tweejarige planten die in het eerste jaar als groente gegeten worden en in het tweede jaar zaad gaan vormen.

Last van wormen hebben ze ook niet denk ik want dan vallen ze gewoon slap op de grond.

En een kunst is het al helemaal niet om kolen te kweken, zie het spreekwoord;

het groeit als kool!!!!

Beetje blauwe korrel of nog beter, bloedmeel er rond strooien en goed water geven zodat het snel bij de wortels komt. Ze zullen dan wel groeien.

Denk ik toch.

Die op mijn foto van de 15de hebben hoegenaamd niets anders gekregen dan wat kalkcyanamide als ze geplant waren. Ze staan dan ook op grond welke jaren weide was. Die meststof heeft twee werkingen, het bemest de planten welke al wat groter zijn maar verbrand de worteltjes van kiemende zaden en dat was een grote hulp op die tuin.

Tussen de rijen prei durf ik dat ook al eens te strooien, hoef ik niet te wieden en ze groeit beter.

(En nu komt de kritiek zeker?)

Geplaatst:
Nu denk ik dat mijn kolen al 'gesprongen' zijn en dus niet meer geoogst kunnen worden.

Dag Django, volgens de foto's is enkel de witte kool op de eerste foto links in krop maar kan nog dikker worden. Zo te zien zijn ze allemaal goed onderweg en ze gaan nog dichte kroppen vormen dus niets aan de hand. Het oogstseizoen kan varieren van juli tot november of december. Nu zijn bij mij de meesten in mooie krop (op 2 na niet volgroeid) en dus niet te volgen maar ik denk dat ze wel gerust langer mogen blijven staan. Vooral warmte en vocht kan ze doen springen maar in het najaar is de kans kleiner. Wel de slakken in de gaten houden en anders oogsten en desnoods bereiden en invriezen.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb inderdaad wat bloedmeel gestrooid en geef trouw water (in ieder geval trouwer dan voorheen ). Vooral de witte kool lijkt nu te groeien als 'kool'

Ik zal binnenkort nog eens een fotootje plaatsen.

--------------------------------------

Django

Geplaatst:
  • Auteur

Hierbij het beloofde fotootje van de witte kool.

image88561412434579.jpg

De grootste is nu zo'n 10 cm in doorsnee. Oogstbaar?

--------------------------------------

Django

Geplaatst:

Is al stukken beter toch? Goed gedaan zou ik zeggen.

Nooit vergeten dat kolen echte slokoppen zijn, die hebben nogal rap honger en dat ziet ge aan een lichtpaarse verkleuring van de bladranden.

Geplaatst:

Ziet er goed uit, heb je goed gedaan, dit weekend is kijken hoe die van mij er bij staan want ben al 14 dagen niet meer in de moestuin geweest

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.