Jump to content
R.Coolen

Knolvoet bij kolen

Recommended Posts

De Knolvoet in mijn groentetuintje wordt erger en erger. Wat kan ik doen om dit te voorkomen? Ik heb geprobeerd resistente rassen te telen maar het mocht niet baten. Al mijn koolplantjes zaai ik zelf en ik zet de koolplantjes elk jaar op een ander groente bed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er valt weinig tegen deze schimmelziekte te doen en het is dus een kwestie van voorkomen.

Daarom houd ik me altijd aan 2 belangrijke regels, wisselteelt gebruiken (om de zes jaar kolen op het zelfde stuk grond) en nooit koolplantjes kopen of aannemen. Ik wil het risico niet lopen dat ik straks geen kolen meer kan zetten…

Als je het eenmaal hebt geconstateerd, dan gedurende een jaar of zes absoluut geen kruisbloemigen meer telen; dus geen koolsoorten, radijs of raapstelen.

Er zijn koolsoorten die er weinig last van hebben zoals boerenkool en spruitjes maar mogelijk blijven het wel waardeplanten voor de schimmel. Dat houdt in dat de schimmel wel aanwezig blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eenmaal aanwezig is knolvoet (Pasmodiophora brassicae) vrijwel onmogelijk uit te roeien. De oorzaak is een schimmel die voor vele jaren kan overleven in de grond. Vrijwel de enige oplossing is geen kolen (kruisbloemigen) meer te telen voor ongeveer 6 tot 7 jaar. En dan nog is er geen garantie dat de knolvoet verdwenen is.

 

Wil je toch kolen planten of knolvoet voorkomen dan raad ik je aan de grond waar de kolen komen te staan goed te bekalken, de schimmel houdt namelijk van een zure bodem (lage ph).

 

Hanteer de volgende teeltmethode: in plaats van direct in de volle grond te zaaien kun u beter voorzaaien in potjes en zaaitrays. Gebruik hiervoor gecertificeerde potgrond zodat u zeker kunt zijn dat er geen schimmels aanwezig zijn in de potgrond. Verpot ze eventueel in wat grotere potten zodat de kolen goed kunnen worden. Als de koolplanten een goed wortelstelsel hebben kunt u ze verplanten naar de volle grond.

 

Maar nogmaals probeer eerst te voorkom dat de knolvoet overleeft door een aantal jaren geen kool te planten. Als u echt kool wilt telen doe dit dan in ingegraven potten/ containers.

 

Knolvoet voorkomen door wisselteelt, bekalken en goede teeltmethoden is hier toch echt een dringend advies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oef, dit is een oud topic Maar ik wip hem even omhoog omdat ik een tip las tegen knolvoet. Geen idee of het werkt, maar het valt te proberen.

In het zelfvoorziening boek ('Leven van het land, niets verspillen en gezond blijven') van John seymour staat dat je een stukje rabarber (stengel) in het plantgat van elk koolplantje moet doen.

Ik ga dat maar eens proberen komend jaar. Nu nog iets tegen die koolvlieg... zonder die kragen te moeten kopen (die volgens de verpakking herbruikbaar zouden zijn, maar toch echt half zijn opgelost) Misschien van karton? Daar heb ik genoeg van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit jaar rabarber in het plantgat gedaan, toch knolvoet

Moet wel zeggen dat ik prachtige kolen heb ondanks de knolvoet.

Ergens gelezen om in water opgelost zout te doen, en dat te gieten over de grond en in het plantgat.

10% zout op 1 liter water.

En houtas om de planten te strooien.

Ga beide wel proberen volgend jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn soorten kolen die er beter tegen bestand zijn dan andere. Als je het eenmaal hebt is lastig. Nooit de besmette kolen op je compost hoop gooien. Ook niet de vergeelde bladeren. Kolen eerst opkweken in modules met schone nieuwe potgrond/compost waar je kalk aan toevoegt. Daarna overpotten in potten van 7.5 cm daarna nog een keer naar potten van 12.5 cm wederom allebei de keren met schone potgrond/compost en kalk. Dit helpt om de plant een goede wortels te laten krijgen die goed bestand zijn tegen ziektes. Zorg dat het bed waar ze in komen goed bekalkt is want knolvoet houdt van zure grond. Voor dat je gaat planten maak je gat van tenminste 30 cm. Dit vul je op met schone potgrond/compost en daar plant je in. Volgens John Harrison is dit een methode die werkt. Het is veel werk maar als het werkt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met knolvoet heb ik gelukkig nog nooit iets te maken gehad. Ik heb zelfs gehoord dat als iemand met besmette grond met zijn klompen door jouw tuintje loopt, het al overdraagbaar kan zijn.

 

Ooit heb ik wel een goeie tip gehoord al heb ik nog nooit de noodzaak gehad om hem te kunnen testen:

 

In het voorjaar moet je "thee" zetten van koolbladeren en daar je kolenbed voor het aankomende seizoen mee begieten. De schimmels in de grond reageren direct op dit aftreksel en gaan zich ontwikkelen. Omdat er geen daadwerkelijk koolmateriaal aanwezig is, zijn ze gedoemd om te sterven. Dit wordt na een paar weken nog eens herhaald.

 

Mijn vader heeft een hulpmiddeltje van ecostyle in huis dat hij bij het uitpoten van de koolplantjes gebruikt. Op zijn volkstuincomplex zijn nogal wat mensen die het hebben. Vandaar zijn voorzorg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die rabarber heb ik ook altijd gedaan en afgelopen jaar alleen met rabarbergier, schijnt zo ook te werken. Of het daadwerkelijk werkt??? Ik heb iig nog nooit knolvoet gehad, maar hanteer ook een goede wisselteelt en zaai altijd de kolen voor. De koolkragen heb ik zelf gemaakt aan de hand van de beschrijving van mergenmetz: http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4448


Even a broken clock is right twice a day

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben zo dom geweest om met de frees van de buurman op de tuin door mijn tuin te gaan.

Stom stom nu dus knolvoet en ik wist dat hij het had.

Volgende keer maar niets meer van een ander gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe heb jet hetzelfde gevaar als die buurman jou een paar overgebleven andijvieplantjes schenkt. Dan krijg je de knolvoetbesmetting er met het kluitje grond uit zijn tuin bij cadeau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koolplantjes koop ik niet en neem ik ook niet aan van anderen. Wij zijn thuis te grote liefhebbers van brassica's en willen het risico niet lopen op 8 magere jaren zonder kool

 

Kamilla geeft hiervoor al goede tips, voor zowel preventie als eenmaal geconstateerd.

Eenmaal knolvoet is het toch verstandig om enkele jaren geen brassica's te telen. Na vier jaar zou je eens kunnen proberen om wat kolen te zetten, maar dan wel zoals kamilla dat schrijft door er voor te zorgen dat ze een groot wortelgestel hebben. Bij symptomen van knolvoet gelijk weer verwijderen. Veel kalken tot ongeveer ph van 7 is ook een goede maatregel om de schimmel te beperken in zijn groei. Ik zie geen oplossing in de teelt van minder gevoelige of resistent planten omdat ze nog wel een waarde plant zijn en daarmee de schimmel in stand en actief houden. Wisselteelt is toch wel iets waarvan ik vind dat je dat bij brassica's wat strikter moet hanteren dan bij andere groepen (daar mag je best wat losser wisselen).

 

Rabarber stukje/gier is in ieder geval wel een leuke tip ter preventie maar zeker niet als je al knolvoet hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

op mijn tuin is al decennia knolvoet aanwezig.

cadeautje van de vorige huurders...

wat ik heb ontdekt is:

als je de kolen idd voorzaait, zorgt voor een sterk wortelgestel, kalk strooit in het najaar én voorjaar etc. etc.

ÉN heel vroeg plant, dan krijgt de kool nog steeds wel een beetje knolvoet maar geeft ondanks dat een uitstekende oogst.

kortom, Brassica lukt wel, maar zorg dan wel voor de meest optimale condities.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat stukje rabarber is toch tegen de koolvlieg?

 

Jorieke ik snij-sneed de koolkragen van zo een rol roofing voor tussen de muur te metselen tegen opstijgend vocht.

 

Daar sneed ik vierkanten van, de rol is iets van 16 cm als ik me niet bergis.

Pakje gesneden vierkanten op elkaar, in de midden een gaatje boren volgens dikte stam van de koolplant, voor oudere planten dikker dus.

 

Een snede maken recht naar het gaatje en Kees is klaar.

 

Ik maakte elke seizoen nieuwe kragen, het gat was serieus vervormd en niet echt weer piekfijn te krijgen, maar geen koolvlieg of het moest al in het opgekweekt plantje geweest zijn.

 

Volgend seizoen gaan de kolen onder insectengaas, die enkele rupsen waren er nog echt teveel aan, en zeker de rupsenshit

 

Knolvoet overgebracht door gekregen plantjes kan toch niet anders dan ze zijn opgekweekt in tuingrond in potjes.

Kan je toch vragen aan de gever of de grond in het potje uit een zak komt of niet.

 

Hier bij ons is er zelfs iemand die beweert dat het in het zaad kan zitten, dat geloof ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een valkuil: rucola Dat is geen sla maar hoort tot de koolfamilie. Die moet dus ook netjes met de kolen meeverhuizen.

 

Het herderstasje (capsella bursa pastoris) is in de verte ook familie van de kool en de knolvoet ziet kans om via dat plantje te overwinteren. Ik heb het graag in mijn tuin maar houd altijd de plaats van dat kruidje in de gaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik accepteer de knolvoet gewoon...het is niet anders.

zelf doe ik ook niet moeilijk met potten...

trouwens, knolvoet zit blijkbaar alleen in de bovenste 25 cm aarde...daar zijn vast wel weer andere methoden mee te verzinnen toch?

 

radijs schijnt ook famillie van de brassica te zijn...dus nóg een valkuil?

en vergeet mosterdblad niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radijs heeft wel een zo korte teeltperiode (en ruccola enigzins ook wel, als je hem geheel oogst en niet afknipt) dat de kans wel heel erg gering is op knolvoet, vandaar dat je die vaak zonder problemen als tussenteelt ziet.


Even a broken clock is right twice a day

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik verbouw voor het eerst dit jaar geen broccoli meer. Dit omdat het eigenlijk altijd mislukt of heel weinig opbrengst heeft. Ik zal het over enkele jaren nog wel eens proberen. Eerst het knolvoetprobleem oplossen. Ik denk dat de voedingstoestand hier heel belangrijk voor is. Daar heb ik wel ideeën over maar ik weet niet of ik daarmee op de goede weg ben. Nl. te veel stikstof en te weinig phosfaat en kali.

Wie heeft daar informatie over?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eerst het knolvoetprobleem oplossen. Ik denk dat de voedingstoestand hier heel belangrijk voor is. Daar heb ik wel ideeën over maar ik weet niet of ik daarmee op de goede weg ben. Nl. te veel stikstof en te weinig phosfaat en kali.

Wie heeft daar informatie over?

 

Kalk. Kalk en wisselteelt. Nooit koolsoorten planten op plaatsen waar tot 2 jaar voorheen ook koolsoorten groeiden. Stikstof, fosfaat en kalium hebben dààr weinig invloed op (wel op andere dingen in het groeiproces).

 

Stikstof zorgt voor algemene groei. Te veel stikstof en je krijgt zwakke, iele diepgroene reuzenplanten. Te weinig dan is de groei is zeer traag

 

Fosfaat zorgt voor een uitbundige bloei- en vruchtzetting. Koolsoorten hebben maar een matige behoefte aan fosfaat; teveel of te weinig heeft ongeveer hetzelfde resultaat : weinig opbrengst.

 

Kalium zorgt voor een stevig wortelstelsel. Vooral van belang voor wortelgroenten : wortelen, aardappelen, schorseneren, pastinaak, aardpeer. Kolen hebben er ook maar een matige behoefte aan. Normale grond bevat méér dan voldoende kalium voor kolen, bijmesten is niet nodig, want teveel is schadelijk en verbrandt het wortelstelsel.

 

Kortom, als je echt moet bijmesten, dan ben je voor kolen best af met matige doseringen gewone NPK mest, of gewone koemest. Een handvol fijne gazonkalk in het plantgat is voldoende om knolvoet tegen te gaan.


Stefan Van de Rostijne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er gaat ieder jaar een grote hoeveelheid kalk op het koolstuk. Wisselteelt pas ik toe via een 8 jarig systeem. Alleen dit jaar staat het een beetje verkeerd.

Volgens jou heeft kool dus geen specifieke meststof nodig. Toch staat kool bekend om een gewas wat veel voeding nodig heeft. Dat krijgen ze ook van mij. Dus ik zoek verder om betere kolen te krijgen. Het zal wel naar mij toe komen als op termijn de knolvoet gaat verminderen en het humusgehalte hoger wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij ons is er ook knolvoet te vinden (veengrond) maar bij onze noorderbuurtjes niet: het koolland rond Broek. Ze telen daar zonder probleem op kleigrond jaren achter elkaar kolen.

 

Dus heeft een van onze tuinierders kolen geplant in emmers met NH klei: met veel succes!

Je zou dus met een aanhangertje naar NH kunnen rijden....

 

Wij proberen het zelf met KKK: 1/8 kali, 3/8 kalk, 1/2 koemestkorrels in het plantgat waarin de in schone potgrond opgekweekte plantjes met minimaal 6 blaadjes worden gezet. En verder bijkalken en teeltwisseling per 6 jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar gaat me ineens een belletje rinkelen.

Heb nog nooit knolvoet gehad, zet soms 3 keer achter elkaar kolen op zelfde stuk in zelfde jaar wel.

 

Maar gebruik Bentoniet en dat is dus kleimeel.

 

Wij zitten op zandgrond en gebruik nu dus het derde jaar op rij Bentoniet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit jaar heb ik voor gezaaid op een stukje waar nooit kolen hebben gestaan. Het uitplanten moest op een stuk waar 3 jaar geleden nog volop kruisbloemigen hebben gestaan. En mijn wisselteeltschema is dwingend. Dus ik heb de kolen voornamelijk in potten met compost geplant. Totdat de potten en de compost op was. Daarna gewoon in de grond. Wat in de potten staat groeit nog steeds goed. De planten die gewoon in de grond staan doen het minder goed. Ik heb al heel wat knolvoet gezien. Soms komt het boven de grond uit. Die planten vernietig ik direct. Volgend jaar wil ik de kolen zaaien in 7 cm potjes met potgrond. Dat bentoniet ga ik ook bij de Welkoop zoeken. Of anders in de bouwmaterialenhandel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er gaat ieder jaar een grote hoeveelheid kalk op het koolstuk. Wisselteelt pas ik toe via een 8 jarig systeem. Alleen dit jaar staat het een beetje verkeerd.

Volgens jou heeft kool dus geen specifieke meststof nodig. Toch staat kool bekend om een gewas wat veel voeding nodig heeft. Dat krijgen ze ook van mij. Dus ik zoek verder om betere kolen te krijgen. Het zal wel naar mij toe komen als op termijn de knolvoet gaat verminderen en het humusgehalte hoger wordt.

 

van wikipedia :

 

Knolvoet (Plasmodiophora brassicae) is een van de belangrijkste ziekten bij kool. De ziekte werd voor het eerst in Europa genoemd in de dertiende eeuw. In de tweede helft van de negentiende eeuw ging in Sint-Petersburg door knolvoetaantasting een groot deel van de kooloogst verloren. In 1875 ontdekte de Russische wetenschapper Mikhail Woronin de oorzaak van knolvoet en noemde het een "plasmodiophorous organism" en gaf het de wetenschappelijke naam Plasmodiophora brassicae.

 

Aan de wortels ontstaan onregelmatige zwellingen en het blad krijgt een loodachtige kleur. In een later stadium gaat de plant slap hangen. Knolvoet is chemisch niet te bestrijden. Ter voorkoming van besmetting moet een zeer ruime vruchtwisseling van 4 tot 7 jaar worden aangehouden en moeten ook de kruisbloemige onkruiden, zoals herderstasje, in andere gewassen goed bestreden worden. Ook kan op kleigrond knolvoet tegengegaan worden door de pH te verhogen, bijvoorbeeld door het toevoegen van kalk. De vroege teelten hebben minder last van knolvoet, omdat de grondtemperatuur dan nog relatief laag is. Knolvoet kan bij temperaturen tussen 10 en 35°C groeien, maar ontwikkelt zich pas goed bij een grondtemperatuur van boven 15°C. De optimale temperatuur voor knolvoet is tussen 20 en 25°C.

Verder houdt deze ziekte van een natte grond en een lage pH. Op grond met een pH van 7,2 of hoger komt geen knolvoet voor, omdat er dan geen secundaire zoösporen gevormd worden.

 

 

kalkcyanamide :

 

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=728&cat=60&zoeknaar=KALKCYANAMIDE_PERLKA_25_kg_korrel_(enkel_af_te_halen)

 

ook interessant :

 

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/knolvoetresistentie-zit-in-de-lift/


Stefan Van de Rostijne

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel veel informatie: waarvoor dank. Wat voor mij geheel nieuw is zijn de resistente rassen. Voor witte kool (Kilaton, Kilaxy en Tekila). Ik zal ze volgend jaar proberen te krijgen. Samen met zaaien in potjes met in de potjes potgrond, bentoniet en kalk zal er toch zeker resultaat moeten zijn. Volgend jaar in ieder geval een beter stuk waar langer geen kool heeft gestaan. Dat stuk is langer in mijn bezit (huur) geweest. Dan komt het zeker naar mij toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


Over moestuin forum

Op het moestuin forum delen leden ervaringen en tips over het telen van groenten en fruit in de moestuin.

Lees meer over moestuinforum

×
×
  • Create New...