Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Meerkoppige zonnebloemen


Holland

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

 

Ik heb t afgelopen jaar zo een vijftig zonnebloemen verbouwd. Echt een heel groot percentage daarvan, lees bijna allemaal, had meer dan 1 kop. Het zaad kwam allemaal van dezelfde plant die maar 1 kop had. Is dit normaal met zonnebloemen of is het toeval/bijzonder dat al deze zonnebloemen uit zaad van de ene plant meerdere koppen hebben.

 

Groeten Holland

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel weet van eenbloemige zonbloemen is dat je er meerbloemige van kunt maken door de eerste bloem eruit te snijden. Misschien heeft het afgelopen weersklimaat voor hetzelfde effect gezorgd? Echt met een vraagteken erachter, ik weet het niet. Ik vraag met je mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet eigenlijk niet of hier al topics over zijn, maar je vraag is het resultaat van zélf gewonnen zaad he ? ( ga ik even van uit )

 

Je had zaad van een zonnebloem. Zo'n reuze-ding misschien. Grote plant. dikke steel en 1 grote bloem en een superoogst aan zaden ?

Zaai je het jaar daarop dat zaad. Komen niet dezelfde zonnebloemen terug. Je hebt dan een mengeling van van alles. Dikke stam met heel veel kleinere bloemen, dunne stam met paar halfgrote bloemen, bruinige zonnebloemen enz enz. Zonnebloemen zijn totaal niet zaadvast. Overigens heb je ook kans dat er tóch een grote uit komt. Allemaal káns. Niks zeker.

 

Dat is ook de reden dat ik me wel eens verbaas bij tal van zaden-aanbieders / ruilers, juist hier op het forum. Dat gaat voor zonnebloemen op, maar voor tal van zomerbloemen. Stokrozen bv: dan biedt men zelfgewonnen stokrozen-zaad aan en zet er bij : enkelbloemig roze. Of dubbelbloemig wit. Bij zelf winnnen van het zaad is er toch echt dikke kans, dat er heel wat anders uit verschijnt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dit jaar toevallig één hele gekke zonnebloem die uit zaad van vorig jaar was opgekomen, ik haal er al weken een paar bloemkoppen per week vanaf, toch zeker al vijftig nu van één bloem. Jammer genoeg zijn ze klein en niet zo mooi, anders was het helemaal feest

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...