Sandra Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Volgend jaar zou ik graag willen proberen om van onze Wigter boom een nieuw boompje er uit te willen kweken.Nu hoef je bij de wigter niet te enten. Maar hoe kweek je dan een boom? Wat voor aarde kan je het beste gebruiken als je het de pit in de pot doet.. En is het beter buiten of in een onverwarmde kas dit te doen? En vanaf wanneer verplant je het…..Ik kan er op Internet helaas vrij weinig van vinden mbt deze boom wellicht iemand die het hier weet? Quote groetjes Sandra
geedee Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ik kan er ook niets over vinden. (heb er nog nooit van gehoord ) Heb je ook de bijbehorende Latijnse naam van deze boom? Quote
angela († maart 2025) Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ik heb een gele, ooit gekregen op de MTFD.Die was gezaaid uit een pit.Hoe precies weet ik niet maar ik geloof dat Thea dat wel weet want daar heb ik ooit een rode van gekregen (die heeft het niet overleefd) Quote
Sandra Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 Ik kan er ook niets over vinden. (heb er nog nooit van gehoord ) Heb je ook de bijbehorende Latijnse naam van deze boom? Nee geen latijnse naam het is een Fries Streek fruit… Het is een soort pruim maar zeer klein van vrucht en ze zijn gelig. Quote groetjes Sandra
geedee Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Je bedoeld ook geen kroosjes dan?.... ik dacht dat elke plant een latijnse naam had Quote
Frans Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ik kan er op Internet helaas vrij weinig van vinden mbt deze boom ...Zoek eens op wichter Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Ja gevonden Prunus domestica subspecies insititia. Je kunt eenvoudig stekken via wortelopslag en het is een ondersoort vd kroosjespruim lees meer: http://www.dewouden.com/uploads/wichter-blozende-wangen-en-bruine-sproetjes%281%29.pdf Quote
Sandra Posted September 13, 2014 Author Posted September 13, 2014 heb ik gewoon de Friese spelling gebruikt hahaha dank je wel Geedee. Quote groetjes Sandra
geedee Posted September 13, 2014 Posted September 13, 2014 Hahahaa ja, ik heb dat ook wel eens hoor....dat ik het over "glasgordijnen" heb en niemand hier snapt waar ik het over heb om dat het Limbo is voor "Vitrage" Quote
Sandra Posted September 14, 2014 Author Posted September 14, 2014 Hij komt van iemand uit de wouden en die zei je schrijft het zo, noot er aan gedacht om het met ch te doen. Hahah en ik dacht al raar dat er amper iets over de boom te vinden is... Quote groetjes Sandra
Recommended Posts