Jump to content

Help! rupsen, beestjes, witte aanslag

Recommended Posts

Wie kan mij helpen.

Dit voorjaar gestart met een makkelijke moestuin! Tot eind augustus ging het perfect! Lekkere sla gegeten al een paar keer andijvie, radijsjes, munt, bieslook, sla enzovoort.

Nu de kolen ineens goed gingen groeien, bloemkool, spruitjes, komen er enorm veel rupsen en zit er een wittige aanslag op de bladeren van de wortelen en de veldsla.

Is hier nog iets aan te doen, en zo ja wat, of moet ik mijn hele bak leeg halen?

Ik lees wel dat voor een volgende keer een net erover het beste is, maar dat is nu te laat, bestaat er een middeltje zodat de rupsen weggaan? en de plant gered is.

Ik ben echt een leek, dus vergeef me als ik stomme vragen stel.

Dankje!!!

foto-125851411117787.JPGfoto-261251411117788.JPGfoto-125851411117787.JPGfoto-395121411117789.JPGfoto-491451411117789.JPGfoto-566831411117790.JPG

Pyrethrum spuiten tegen de rupsen. Dit is bij de meeste bouwmarkten en tuinwinkels wel verkrijgbaar Zowel biologisch als niet biologisch.

Let op! Andere beestjes help je er ook mee om zeep maar om je kolen te redden is dat nu een goede oplossing. Daarna kun je er alsnog een net over heen plaatsen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Op zich heeft Holland gelijk hoor, maar ik lees ook dat je teelt in MM bak ( ken ) staat ? Dus echt heel veel planten zul je niet hebben.

Dan denk ik echt dat je beter gelijk nu , vandaag of morgen alle rupsen kunt pakken en pletten of aan de vogels voeren oid.

Dagelijks even kijken of er nieuwe komen en blijven pletten. Eitjes van de rups fijnwrijven.

De luis ( want dat is die grijze massa ) kun je bestrijden met makkelijk huismiddeltje. Zie alle topics over luis ( rechtsboven zoekfunctie , type bv in : 'luis bestrijden' ) kost je niks aan spul , kun je thuis makkelijk zelf maken.

Succes !