Jump to content

Help! rupsen, beestjes, witte aanslag

Recommended Posts

Wie kan mij helpen.

Dit voorjaar gestart met een makkelijke moestuin! Tot eind augustus ging het perfect! Lekkere sla gegeten al een paar keer andijvie, radijsjes, munt, bieslook, sla enzovoort.

Nu de kolen ineens goed gingen groeien, bloemkool, spruitjes, komen er enorm veel rupsen en zit er een wittige aanslag op de bladeren van de wortelen en de veldsla.

Is hier nog iets aan te doen, en zo ja wat, of moet ik mijn hele bak leeg halen?

Ik lees wel dat voor een volgende keer een net erover het beste is, maar dat is nu te laat, bestaat er een middeltje zodat de rupsen weggaan? en de plant gered is.

Ik ben echt een leek, dus vergeef me als ik stomme vragen stel.

Dankje!!!

foto-125851411117787.JPGfoto-261251411117788.JPGfoto-125851411117787.JPGfoto-395121411117789.JPGfoto-491451411117789.JPGfoto-566831411117790.JPG

Pyrethrum spuiten tegen de rupsen. Dit is bij de meeste bouwmarkten en tuinwinkels wel verkrijgbaar Zowel biologisch als niet biologisch.

Let op! Andere beestjes help je er ook mee om zeep maar om je kolen te redden is dat nu een goede oplossing. Daarna kun je er alsnog een net over heen plaatsen.

Vriendelijke groeten,

Holland

Op zich heeft Holland gelijk hoor, maar ik lees ook dat je teelt in MM bak ( ken ) staat ? Dus echt heel veel planten zul je niet hebben.

Dan denk ik echt dat je beter gelijk nu , vandaag of morgen alle rupsen kunt pakken en pletten of aan de vogels voeren oid.

Dagelijks even kijken of er nieuwe komen en blijven pletten. Eitjes van de rups fijnwrijven.

De luis ( want dat is die grijze massa ) kun je bestrijden met makkelijk huismiddeltje. Zie alle topics over luis ( rechtsboven zoekfunctie , type bv in : 'luis bestrijden' ) kost je niks aan spul , kun je thuis makkelijk zelf maken.

Succes !

welkom mmzwolle, ik heb ook van die bakken en ben sinds maart 2013 daarmee bezig, heel makkelijk maar ik moet wel naar mijn plantjes blijven kijken en blijven lezen/praten om zodoende te vergelijken wat ik zou doen is hop die kool er uit! Niet met enge dingen in de weer! Het is maar 1 plant in 1 vakje en daar kan je nu nog iets anders lekkers inzetten. Die aanslag lijkt mij meeldauw en ook die plantjes zou ik verwijderen, lees zelf maar want op het forum is veel te lezen over meeldauw. Nogmaals gewoon iets nieuws zaaien, nu kan het zeker nog: rucola, veldsla, kropsla, kervel, spinazie, tuinkers

• 1 month later...

Achteraf gezegd, maar het goedkoopste middel is je eigen vingers. Gewoon blijven kijken of je eitjes kunt zien (vaak onder het koolblad) of rupsen en dan met je vingers afpakken. Maar dat werkt alleen als je niet te veel koolplanten heeft en af en toe kun je ze nog steeds niet vinden. Heb zelf tot nu toe zonder een middeltje gedaan, maar vorige week ook pyrethex (?) gekocht voor winterkolen, want ik heb niks op bladeren gevonden, maar ze waren nog steeds opgegeten en ik wilde niet dat ik mijn hele oogst kwijtraak.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Dat spuiten, met om het even wat, daar moet ik wel heel goed mee opletten of gewoon niet doen.

Er staat altijd wel iets wat al eetbaar is kortbij en ik wil zeker geen gif meer op mijnn bord, zeker niet als ik het zelf gespoten heb.

Drift van de boer kan ik niet tegenhouden en ik weet het ook niet altijd maar bon.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.