Ga naar inhoud

Bergbasilicum, hoe overwinter ik die goed? Snoeien? Stekken?

Featured Replies

Geplaatst:

Die van mij doen het heel goed momenteel.

Beter dan vorige keer in ieder geval.

De paarse soort die ik heb (gekregen via de MTFD) staat eigenlijk al vanaf het begin in bloei maar ik heb nog geen zaadvorming gezien?

Kan ik hem eigenlijk gewoon fijn malen en mengen met olie en dan invriezen?

Geplaatst:

@ Angela:

Die zaden komen denk ik nog. Ik heb ze eens verzameld, met het idee opnieuw te zaaien. Tweemaal is er geen enkel zaadje op gekomen. Vandaar dat ik nu stek.

Ik heb deze basilicum altijd direct gebruikt. Nooit gevroren. Maar als ik zou vriezen, zou ik de basilicum gewoon in een zakje in de vriezer leggen. De stevigheid zal wel wat minder worden.Liever zou ik er pesto van maken als ik een behoorlijke hoeveelheid had. Deze basilicum heb ik daar nog nooit voor gebruikt, maar ik denk dat dat moet kunnen. De pesto kun je goed in kleine porties vriezen.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Ik maak eigenlijk nooit niet echt pesto maar doe meestal basilicum en olie en snufje zout.

Heeft eigenlijk niet meer nodig vind ik.

Echt een grote hoeveelheid word dit niet nadat het vermalen is maar zat te denken om het mengels in ijsklont vormpjes te doen?

Maar kan het goed ingevroren worden op deze manier? En is het dan nog lekker?

Geplaatst:

Heb er geen ervaring mee,

Maar kun je de basiel niet fijnvijzelen met wat zout en pijnboompitten en daarna invriezen in ijsblokjes houders? Zonder olie? Wanneer ontdooit, dan voeg je de olie toe?...trouwens alleen grof zeezout en basiel balderen zonder de pijnboompitten zou ook moeten gaan... Zo doen wij het namelijk ook met knoflook...

Die van mij staan nog mooi te zijn. Ik pluk wel steeds de knoppen eruit, ik denk dat ze daarna snel zullen verhouten en niet smakelijk meer zijn. Stekken wil trouwens wel minder nu...

Geplaatst:

Die magic mountain (rechts, ik heb er zelfs al een hele tak uit geknipt om ruimte te maken voor de salie in het midden) doet het wel beter dan mijn normale bergbasilicum (links). Maar het is nog 'vroeg'... er kan nog van alles gebeuren. Die paarse gaat steeds bloeien dus ik denk dat ie er sneller mee op houdt dan? Ik pluk ze er steeds uit, die bloemen. Maar dan maakt ie er meer en meer en sneller.

IMG496630821529687103.JPGIMG496793311529687106.JPG

Geplaatst:

Die van mij staat eigenlijk al vanaf het begin in bloei ik heb het idee dat dit bij deze soort hoort?

Geplaatst:

Ja, die van mij doet dat ook jaar na jaar. Ik laat hem gewoon doen en geniet van de pracht.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

De mijne staat in bloei!

Ik dacht dat deze soort dat niet deed?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Goed idee ik ga ook stekken. De rest als basis pesto in kleine bakjes in de vriezer, mét olie en zonder kaas.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb de blaadjes in de keukenmachine gehakseld en zo ingevroren.

Eerste poging ook de steeltjes mee gedaan maar dat heb ik weggegooid zag er niet lekker uit.

Geplaatst:

Ga je die paarse ook stekken Jorieke?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Perfect! Dank voor je bericht, de mijne zijn al een maand geworteld geloof ik, zal ze ff oppotten

Geplaatst:

Mijn planten staan er beide nog mooi bij en ik heb ze dus nog niet gestekt

Ik zit bij de bloeiende ook op zaad te wachten maar ook al zitten er veel bloemen in zaad zie ik niet.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een aantal stekken genomen, opgepot en binnen voor het raam gezet. De planten inmiddels uitgegraven, eentje in de kas geplaatst ( vorstvrij) en een plant wat gesnoeid en binnen voor het raam gezet. Eens kijken hoe het gaat. Ik denk dat de planten binnen het best overleven.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

Ik heb al een paar keer geprobeerd de plant binnen te laten overwinteren maar is niet gelukt.

Geplaatst:

Ik heb vorig jaar met stekken (en stekken van stekken) het voorjaar gehaald. Ik heb wel steeds de basilicum geplukt en gebruikt, anders werd de plant te lang. Ik zet ze wel warm en licht en geef voldoende water. Een plaatsje onder lampjes waarderen ze ook erg evenals wat voeding op zijn tijd.

Ik heb niet eerder een plant uitgegraven en binnen laten overwinteren. In de kas is het me tot nu ook niet gelukt, maar ik probeer het nog eens.

Ik heb ook dit jaar weer ijverig naar zaadjes gezocht van de basilicum magic mountain , maar ze nog niet gevonden. Dat zou wel gemakkelijk zijn ze zo te vermenigvuldigen. De bergbasilicum heb ik hier nog niet zien bloeien helaas.

met groene groet,

koolrabi

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bij mij ook geen bloei, maar door kleine stekjes en dus kleine plantjes te nemen in het najaar groeien de planten wel door. Ik heb nu drie planten staan en een glas water ertussen waar ik de langere takjes weer in stek. Er zijn al weer worteltjes. Goede tip om er wat voeding bij te geven trouwens, zal ik doen een dezer dagen..

Geplaatst:

Ik heb net weer lekker wat kunnen plukken van mijn plant, om een basilicum-olie-prutje te maken voor op de pizza vanavond. En ik heb meteen weer wat stekken genomen en op water gezet. Hier mijn planten, de paarsgroene staat helemaal rechts. Daarnaast de bergbasilicum, en daarnaast nog 2 soorten zoete aardappel.

IMG679919461546089218.JPG

Geplaatst:

Ik gebruik het plukken meteen om de takjes wat korter te maken, doe jij dat ook? Of pluk je alleen blaadjes af?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic