Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rabarber


Claudia69

Aanbevolen berichten

In onze tuin staan twee rabarberstruiken die daar door de vorige eigenaar werden gezet, ik weet dus niet precies hoe oud ze zijn.

 

Die gaven elk jaar behoorlijk wat rabarber, maar dit jaar schoten ze minder vlot uit en eentje lag gisteren zodanig slap dat ik eens voorzichtig gaan graven ben om de knol te bekijken. Die bleek in elk geval aan de randen hol te zijn onderaan.

 

Ik veronderstel dat die struik zijn beste tijd heeft gehad en dat ik beter een paar nieuwe struiken zou planten op een andere plaats. Maar wat doe ik met de oude?

 

Kan ik daar nog nieuwe planten uit halen (door de knol helemaal op te graven en de beste stukken te bewaren), en zo ja - doe ik dit dan best meteen of wacht ik tot het najaar? Of rooi ik hem beter meteen om dan nieuw aangekochte rabarberplantjes te poten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Claudia,

 

Heeft de rabarber van het najaar - begin voorjaar wat voeding gehad? Ik gooi er zelf altijd verteerde paardenmest bij als mulch.

Rabarber moet je met deze temperaturen af en toe wel water geven, dat kan mogelijk het slap hangen verklaren.

 

Het splitsen en planten van rabarber doe je bij voorkeur in het najaar of vroeg in het voorjaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zaten geen beestjes op en in het najaar heeft de rabarber wat compost gekregen. Misschien moet ik in 't vervolg wat paardenmest halen bij mijn vader?

 

Ik heb de slapgevallen struik intussen wat koemestkorrels gegeven en besproeid (normaal is dat niet nodig omdat die niet in de vlakke zon staat en in de buurt van een lekke waterbak die de grond daar altijd wel een beetje vochtig houdt) en zal ik hem maar voor de rest van het seizoen gewoon met rust laten. Kan ik in het najaar zien of er nog degelijke scheuten uit te halen zijn of niet. Maar voor de zekerheid ga ik toch al enkele nieuwe plantjes elders zetten in de tuin, ik vind rabarber te interessant om lang te kunnen missen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

er bestaat een virus dat de rabarber aantast.

heb je ook vlekken op de bladeren?

remedie is aangetaste bladeren verwijderen.

 

 

athans heb

zelfde problemen en dat is info die ik vond.

heet geloof ik ramularia/ rhamularia, soort tabaks mozaiek virus achtig.

 

heb zelf bladeren verwijderd en hoop dat ie opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zaten geen beestjes op en in het najaar heeft de rabarber wat compost gekregen. Misschien moet ik in 't vervolg wat paardenmest halen bij mijn vader?

Koeienmest ik beter.

misschien dat je vader gier heeft?

 

er bestaat een virus dat de rabarber aantast.

heb je ook vlekken op de bladeren?

remedie is aangetaste bladeren verwijderen.

 

wordt de groei daardoor ook beinvloedt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

rommert ik heb geen idee eerlijk gezegd.

dit is ook voor het eerst dat ik het tegenkom.

bladeren hangen slap, vlekken op bladeren, en dat opgezocht en nu die stengels verwijderd....

 

iemand anders ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...