Ga naar inhoud

Knoflook nu planten ... of te vroeg?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ja, beter direct ter plekke uitplanten; knoflook maakt snel een enorm aantal, kwetsbare, wortels die bij verplanten snel breken.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Vandaag komt m'n bestelling van levenvanhetland normaal aan, dus straks ga ik er heel wat de grond insteken.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Ik plant ze helemaal niet diep...ze staan in rugjes met een paar cm aarde boven.

Ze staan in bijna 100% compost.

Ik heb ze ook op oude stalmest met daarop een laag compost staan, maar toen werd me verteld dat compost mogelijk te zuur zou zijn.

Afwachten of ze op gaan komen

Geplaatst:

Compost...te zuur?

Hoezo...? Hoe maak jij te zure compost...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Van een solo oogst je meestal een grotere ( veel grotere ) bol die dan wél uit tenen bestaat.

De solo an sich is als het ware het stadium van een knoflook net voordat hij tenen maakt. Is het een grote solo, krijg je als het goed gaat een lekker grote bol met grote tenen. of een grote bol met véél tenen.

Zie ook dit topic : hoe-staat-de-knoflook-er-bij-t7670.html

Geplaatst:
Compost...te zuur?

Hoezo...? Hoe maak jij te zure compost...?

Geen idee. Ik ben een groentje als het gaat om tuinieren. Maar ik probeer te luisteren en toe te passen wat mensen zeggen. Maar soms is de situatie (nu dus bij de knoflook) dat ik het gewoon wel in de compost zet. Omdat dat nu even de beste plek is om het neer te zetten.

In mei/juni kan ik je vertellen of ik het beter niet had kunnen doen of dat het niets uitmaakt

Geplaatst:

De winterajuin staat hier in +/- 100% compost en die is al opgekomen.

De knoflook ook maar die is nog niet boven.

Ik had nog knoflook besteld bij levenvanhetland maar die bestelling laat op zich wachten.

Geplaatst:

Ik heb twee weken geleden knoflook in de grond gezet, die ik van de markt in Zuid-Frankrijk gekocht heb. Ben heel benieuwd wat het gaat doen.

• 3 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Afgelopen zaterdag (8 nov) heb ik nog ca. 10 tenen knoflook geplant in de volle grond. Ik had eerder al een paar tenen in potten in de koude bak gepoot en die staan nu ca. 5 cm boven de grond. Ik ben benieuwd of de knoflook in de volle grond, zo laat geplant, nog gaat opkomen.

Omdat dit voor mij een onbekende groente is om zelf te kweken, heb ik de planten 'op gevoel' geplant. Ik heb ze in twee korte regels, ca. 15 cm uit elkaar en ca. 30 cm tussen de regels geplant. Is dit een goede plantafstand?

Ook vraag ik me af hoe het gaat tijdens de winter. Kan de knoflook tegen (strenge) vorst of moet ik tzt de planten afdekken met bv. stro of plastic (bubbeltjes)folie?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Als dit een nieuwe teelt voor jou is dan is dit denk ik wel een leuke site voor je om je te oriënteren:

http://www.knoflooksite.nl/

Die 15 cm is prima, de 30 vind ik persoonlijk een beetje veel (zoveel ruimte heb ik daar niet voor) maar kan ook geen kwaad. Eventueel kan je er dan ook nog een krop sla oid tussen kweken.

Nu poten is prima is helemaal niet te laat, perfecte tijd ervoor. Afdekken hoeft niet.

Geplaatst:

Inderdaad die 30cm tussen de rijen lijkt wat veel, ik zet een aantal rijen op 15 cm en dan na 5 rijen ofzo een stuk ertussen dat open is van rond de 25cm, daar kan ik dan lopen. ( heb het over heeeeeel veel knoflook dan he)

Ik dek wel af, met hooi , dit vooral om onkruid weg te houden en zeer zware vorst wat te temperen, maar ik woon in een koud land, tegen onkruid is afdekken wel prettig heb ik ervaren.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De knoflook staat er goed bij, ca. 5-10 cm boven de grond.... Ik verbaas me hoe makkelijk en goed deze plant groeit, ondanks de kou. Nog niet te vroeg juichen want er zijn natuurlijk nog geen knoflookknollen gevormd!

Geplaatst:

Hier staan ze den k ik 30 cm (sommige zelfs iets verder) van elkaar, maar dat is vooral omdat ik de plaats heb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...