Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik denk dat je beter wacht tot na de winter om de vijg uit te planten, de soort is me onbekend. Vooral jonge planten moeten de eerste jaren beschermd worden.

Op bepaalde sites lees je dat deze vijg niet bijzonder winterhard is.

Posted

Elias heeft duidelijk geen goed advies nodig.

laten we dan maar het beste hopen voor je , want ik vind het dom als je hem niet binnen zet.

je kan niets winnen met hem nu te planten , enkel verliezen.

Posted

Kapotvriezen moet je ook wel genuanceerd bekijken.

Vroeger stond één van de vijgenstruiken hier naast een betonnen muur en deed het perfect.

Dan werd die betonnen muur vervangen door een gewone tuinafsluiting.

De bovengrondse taken vroren elk jaar af maar hij schoot dus wel uit in het voorjaar vanuit de wortel.

Theoretisch is je plant niet dood dan idd, maar je moet geen vijgen verwachten, noch een mooi uitgegroeide vijg.

Ik heb dan misschien pech gehad met mijn varieteit vijg? Persoonlijk denk ik van niet, het blijft een plant van warme streken

maar ik ben geen expert.

Het zou leuk zijn moest het waar zijn alleszins.

Posted

@powerlite, je reactie is niet zeer aardig en ook niet van de soort waar den elias op wacht.

@den elias kijk eens bij onze eigen fruitbomenman Frank Houweling : http://www.fruitbomen.net/vijgenboom/brogiotto-nero/.

Daar lees ik echt dat het in Nederland kan op een beschutte plek dus waarom in Belgie niet dan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Posted

@stan: je hebt gelijk , ik zal me onthouden van verder commentaar richting onze kenner.

maar als ie schrijft " de kans dat we een strenge winter krijgen en dat de boom kapotvriest is nihil." , ja sorry , dan val ik van mijn stoel. i rest my case

Posted

Aangezien ik mij bij deze reactie toch een beetje aangevallen voel, hier een uitleg over waarom ik tot die omschrijving gekomen ben. De voorzichting op onze website is nog vrij voorzichtig, "Deze vijg is minder winterhard dan rassen zoals 'Ice Crystal' en 'Bornholm' maar is op een beschutte plek in Nederland zeer goed te overwinteren.", maar geeft toch aan dat het om een winterhard ras gaat. Iets wat in dit topic tegengesproken wordt.

Hier overwinteren we Brogiotto nero vaak buiten, en dat gaat prima. Planten staan hier in een kleine pot, dus in de tuin zijn ze (waarschijnlijk) nog winterharder. Niet elk ras kunnen wij zo overwinteren, maar deze wel. Voldoende rede voor ons om hem met die tekst op de webwinkel te plaatsen. Meningen verschillen over veel dingen, en ook dus over winterhardheid.

Is het een beetje kort door de bocht om gewoon te zeggen dat hij winterhard is? Misschien, maar mensen hebben geen zin om 4 pagina's tekst te lezen over wanneer een vijg wel winterhard is en wanneer niet. Ik vind het, op de juiste plaats in de tuin, verantwoord om deze vijg buiten te laten en daar vind ik de tekst ook bij passen.

Naar mijn mening is juist een forum als Moestuinforum een plek waar iedereen zijn mening daarover kan delen, en we er samen wat van kunnen leren. Dus ik hoor graag ook alternatieve meningen.

Brogiotto nero is een lekkere vijg, maar niet de eerste vijg die ik in de winkel aanbeveel voor mensen die hem buiten houden. Misschien op een beschutte plek op het zuiden, maar voor een 'gewone plek' in de tuin ga ik sneller voor een klassiek ras zoals Brown Turkey. Niet dat dat de vraag is van de topic starter; die vroeg om ervaringen met het ras. Dus bij deze mijn ervaring; meest beschutte en warme plek in de tuin opzoeken, daarna een donkerbruine en zoete vijg.

Trouwens nog een hele goeie bron van informatie over vijgen is http://www.figs4fun.com ; kan iedereen aanbevelen daar even rond te kijken. Vanuit figs4fun komt de volgende info:

Schermafbeelding-2014-10-07-om-2214001412714140.34

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Posted

Het is inderdaad zo dat je door de plant nu uit te planten, niks gaat winnen voor volgend groeijaar en je loopt het risicio dat de plant invriest, vooral de scheuten van dit jaar. Daarvoor hoeft het niet streng te vriezen, - 5 C is hiervoor al voldoende.

Wat het ras betreft: volgens verschillende bronnen is het inderdaad eerder een ras dat minder werstand biedt aan koude.

Wat ik zou doen in uw plaats is de plant in een serre plaatsen in pot, indien je geen serre hebt, de plant na de winter op een windbeschutte plaats met maximale zonexpositie uitplanten en elke winter beschermen met luchtdoorlatende doek.

Op zich kan het geen kwaad als de takken invriezen, immers de kans dat de ganse plant het niet overleeft is klein. Wat je hierdoor wel krijgt is dat de uitloop van de jonge scheuten in het voorjaar wordt verlaat, waardoor zich ook pas later vijgen gaan vormen die dus later gaan rijpen. En dat wil je niet want onze zomers zijn al vrij kort.

Posted
Elias heeft duidelijk geen goed advies nodig.

laten we dan maar het beste hopen voor je , want ik vind het dom als je hem niet binnen zet.

je kan niets winnen met hem nu te planten , enkel verliezen.

Ik ga helemaal met @powerlite mee

Waarom deze vraag?

den elias is zo iemand die eerst hulpbehoevend advies inwint

en wanneer hij dan nuttige tips toegereikt krijgt, deze negeert om vervolgens zelf met een aantal sterke argumenten op de proppen komt

om zelf zijn probleem op te lossen...

Posted (edited)

@Powerlite: Rustig aan Appel.

@ Persica: Heb je daar voorbeelden van? Je wilt toch gewoon in discussie gaan. Wat is daar mis mee?

Edited by Guest
Posted
Aangezien ik mij bij deze reactie toch een beetje aangevallen voel, hier een uitleg over waarom ik tot die omschrijving gekomen ben. De voorzichting op onze website is nog vrij voorzichtig, "Deze vijg is minder winterhard dan rassen zoals 'Ice Crystal' en 'Bornholm' maar is op een beschutte plek in Nederland zeer goed te overwinteren.", maar geeft toch aan dat het om een winterhard ras gaat. Iets wat in dit topic tegengesproken wordt.

Hier overwinteren we Brogiotto nero vaak buiten, en dat gaat prima. Planten staan hier in een kleine pot, dus in de tuin zijn ze (waarschijnlijk) nog winterharder. Niet elk ras kunnen wij zo overwinteren, maar deze wel. Voldoende rede voor ons om hem met die tekst op de webwinkel te plaatsen. Meningen verschillen over veel dingen, en ook dus over winterhardheid.

Is het een beetje kort door de bocht om gewoon te zeggen dat hij winterhard is? Misschien, maar mensen hebben geen zin om 4 pagina's tekst te lezen over wanneer een vijg wel winterhard is en wanneer niet. Ik vind het, op de juiste plaats in de tuin, verantwoord om deze vijg buiten te laten en daar vind ik de tekst ook bij passen.

Naar mijn mening is juist een forum als Moestuinforum een plek waar iedereen zijn mening daarover kan delen, en we er samen wat van kunnen leren. Dus ik hoor graag ook alternatieve meningen.

Brogiotto nero is een lekkere vijg, maar niet de eerste vijg die ik in de winkel aanbeveel voor mensen die hem buiten houden. Misschien op een beschutte plek op het zuiden, maar voor een 'gewone plek' in de tuin ga ik sneller voor een klassiek ras zoals Brown Turkey. Niet dat dat de vraag is van de topic starter; die vroeg om ervaringen met het ras. Dus bij deze mijn ervaring; meest beschutte en warme plek in de tuin opzoeken, daarna een donkerbruine en zoete vijg.

Trouwens nog een hele goeie bron van informatie over vijgen is http://www.figs4fun.com ; kan iedereen aanbevelen daar even rond te kijken. Vanuit figs4fun komt de volgende info:

Schermafbeelding-2014-10-07-om-2214001412714140.34

Bedankt voor je reactie. Ik zal het gewoon buiten laten overwinteren en gewoon alles houden zoals het was. Bedankt