Geplaatst: 29 maart 20178 j Ze staan een beetje stil in groei, misschien omdat het te warm wordt in mijn keuken? Ik heb ze nu in de kelder staan. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 maart 20178 j het is niet helemaal duidelijk te zien op de fotomaar het lijkt wel of er een groene schimmel in ontwikkeling iseven in de gate houden Jorieke als het een groene schimmel is wil het wel eens lukken met een schoon wit stukje een nieuwe kweek te startenanders helaas helemaal overnieuw opstarten de meeste soorten gewone oesterzwam doen het goed tot ongeveer 15 C daarna beginnen er snel problemen te ontstaan wil je toch doorkweken in de warmere maanden dan kan je kiezen voor de roze of gele variatieechter dit gaat niet lukken op koffiedik maar wel op stro of houtsnipper gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 29 maart 20178 j Foto's bij daglicht deze keer, zonder flits Geen groene schimmel gelukkig: Van de zomer hoef ik ook niet echt oesterzwammen te kweken denk ik. Ik heb al genoeg te doen (en vooral te eten) weer Maar hoe houd ik dit broed levend? Gewoon elke keer blijven voeden en dan maar steeds een stuk wegdoen (compostbak) en nooit in 'bloei' laten komen? Koffiedik hebben we gewoon elke dag, en of het nou naar de pieren gaat of naar de zwammen en dan naar de pieren...? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 maart 20178 j levend houden doe je in de koelkast....goed afsluiten. Ik zal vanavond (als ik er nog aan denk) even een foto maken van onze koelkastmijn vrouw vindt dat mijn hobby teveel ruimte inneemt...en nu ook al in de koelkast moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 29 maart 20178 j en zo staat het in de wacht,,,, moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 30 maart 20178 j Bedankt voor de foto Voed je die potten niet meer? Voor echt langere tijd niet? En in die deksels zitten gaten neem ik aan? En dan dat stukje stof als filter zodat er geen slechte schimmels in komen? (of witte schimmels in je koelkast). Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 maart 20178 j geen voeding geven, het mycelium gaat een ruststand in. in het deksel zit een klein gaatje waar ik een wattenpad overheen heb geplakt. Gaat zeker een half jaar goed maar kan ook jaren goedgaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 2 april 20178 j Dus als ik het goed begrijp kweken jullie anders dan jannievdl in de begin post, hij kweekt met koffie en stro en jullie kweken alleen met koffiedik? Het is dus alleen koffiedik in een kwarkbakje doen en daar het broed bij doen en als het broed goed ontwikkelt is aanvullen met koffiedik? Moet ik dit dan ook in de schuur leggen of kan dit gewoon in de woonkamer of keuken? hier staat dat het in de schuur moet, maar dit is met stro >> http://www.ecoweetjes.nl/eten-drinken/hoe-maak-je-oesterzwammen/
Geplaatst: 2 april 20178 j Als je zo'n kweekset koopt bij www.rotterzwam.nl (kijk eens bij de verkooppunten of ze ergens bij je in de buurt worden verkocht ook) en je aanmeld voor de tips, dan krijg je elke paar dagen uitleg over wat je moet doen Er gaat in mijn bakjes echt alleen koffiedik. Dat vul je elke paar dagen aan, als het vorige is doorgroeit. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 2 april 20178 j Bedankt voor het reageren Jorieke . Heb jij zo'n kweekset gekocht of 2 x navul broed? Ik dacht als ik die kweekset koop, moet dat via een tussenpersoon dus hoe gaan zij mij dan op de hoogte houden?
Geplaatst: 3 april 20178 j Ik heb alleen het broed gekocht, ik was eigenwijs en wou plastic bakjes hergebruiken die anders weg worden gegooid. Maar zo'n emmer is ook mooi hoor. Het maakt niet uit wat (en waar) je koopt, je kunt je dan nog los aanmelden voor die nieuwsbrief. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 april 20178 j Ah ja ik ben ook eigenwijs, ik heb ook bakjes die ik wil hergebruiken en dus 2x broed gekocht
Geplaatst: 3 april 20178 j Hier kan je je dan aanmelden: https://www.rotterzwam.nl/page/growkit-emailer Ze hebben er echt wat leuks van gemaakt vind ik. Daarna zit je nog wel met wat vragen, maar dan kan je hier op het forum weer terecht Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 april 20178 j Ha, Gisteren kwam Rotterzwam langs op VPRO Tegenlicht: https://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/02-04-2017/VPWON_1269664 Gwen
Geplaatst: 3 april 20178 j Ik zal maar eens gaan kijken waarvoor ik oesterzwammen kan gebruiken, vind het kweken altijd leuker dan de echte verwerking van de producten ^^
Geplaatst: 3 april 20178 j hoi oxygen lees ik het nou goed, je hebt eerst 2 sets broed besteld en daarna ga je uitzoeken wat je met de oesterzwammen kan maken oké, ik zal je eindje op weg helpenhet is de smaakvollere vervanging van champignons moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 3 april 20178 j Gewoon wat boter in de pan, fijngesneden sjalotje er bij, daarna de zwammen in stukjes er bij, niet te lang bakken, en dan met peper en zout op een geroosterd broodje. ZO lekker. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 april 20178 j hoi oxygen lees ik het nou goed, je hebt eerst 2 sets broed besteld en daarna ga je uitzoeken wat je met de oesterzwammen kan maken oké, ik zal je eindje op weg helpenhet is de smaakvollere vervanging van champignonsJazeker, heb van de week ook avocado gekocht terwijl ik ze geen eens lekker vind. Wilde de pit gaan laten uitkomen. Heb ook meteen maar shitake deuvels gekocht, kon in het bezit komen van een eikenstam, hiervan weet ik wel wat ik wil met de shiitake.
Geplaatst: 4 april 20178 j Mijn twee broed zakjes zijn binnen gekomen Nog een vraagje: Ik heb het nu gemengd met koffiedik en in een uitgewassen kwarkbakje staan, moet ik nu al luchtingsgaten in de bovenkant van het kwarkbakje maken of moet dit pas aan het einde als ik wil dat die oesterzwammen gaat maken?
Geplaatst: 5 april 20178 j Geen gaten, want dan kunnen er andere schimmels in komen en droogt de boel in het bakje uit. Heb je je aangemeld voor die tips per e-mail? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 april 20178 j Ah ik had de mail gekregen, maar er te vluchtig overheen gekeken en alleen het eerste filmpje gezien
Geplaatst: 9 april 20178 j Ja ik heb nu ook een zakje broed en moet gaan volgen. Even een first aid ajb Jorieke, moet ik meteen wat doen met het zakje broed of mag ik het nog een dag of wat laten liggen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.