Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Waar en hoe heb jij de bakken staan als je er bijna van kunt oogsten Speets? Ik had mooie roze zwammetjes maar ze verpieteren nu ineens. Het is nog wel een uitdaging, dat zwammen kweken. Maar dan smaken ze extra lekker als het lukt

Geplaatst:

Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar....ik heb het eens geprobeerd maar emmertje met mycelium droogde uit ondanks sproeien en en in afgesloten box....

Nu staan ze in de bijkeuken ivm verbouwing (met deksel en zonder box en sproeien) en ik kijk er niet naar om en opeens weer paddestoelen... misschien omdat het daar koeler is dat het heeft getriggert?

Ik snap er soms helemaal niets van...

Joriek: die roze (en gele oesterzwam) zou het beter doen bij warmer weer? Tenminste daar staat mij iets van bij....de grijze oesterzwam bij kouder weer.

net zoiets als zomer en herfst teelt, maar dan bij zwammen....

Geplaatst:

O wat jammer van die mooie rooie! Komt hopelijk nog wel goed...

Misschien liggen er tegen Kerst wat meer soortjes in de supermarkt hiero, dan probeer ik daar iets mee.

Ja, het lijkt makkelijker dan het is. Hier ook de nodige mislukkingen.

Ben op 8 september begonnen (met 1 zakje Rotterzwambroed) en heb nog geen 150 gram geoogst.

Wel heel lekker ja, maar neem mij dus niet als voorbeeld

Sinds maandag (?) staan de 3 volle emmers (3,5 liter) nu dus allemaal in die natte bakken, met een bodempje water en het deksel op een kier, en de meeste gaten dichtgeplakt. Ik sproei nu alleen nog als er pinnen zijn.

Ze staan voor het raam, op een koude kamer (10 graden), maar ik heb nu toch de radiator wat opengedraaid, zodat het een graad of 15 is.

De foto's zijn van emmer 1, die nog geen oogst gegeven heeft. Een week geleden begon hij mooi te pinnen, maar dat verdroogde (linker foto).

Dus weggesneden, en nu begint hij op beide openingen te pinnen

Wat mij opvalt is dat de schimmel soms door de pleister heen groeit.

Verder heb ik naar aanleiding van het debacle bij Melek een proefje opgezet met 2 soorten koffiedik.

Prut dat gedroogd is in de magnetron, en een nieuwe soort.

En Starbucks is dus ongeschikt. Daar groeit alleen groene schimmel op, zegt Rotterzwam.

Er wordt inderdaad ergens gezegd dat ze een koudeshock nodig hebben om te gaan pinnen, maar hier stond er boven de radiator al een (grijze) te pinnen, bij bijna 30 graden, dus zeg het maar...

Overigens heb ik in 2 van de 3 emmers groene schimmel gezien toen ik de laatste keer bijvulde

Ik zal over een paar dagen het vervolg van de pinnetjes posten.

Graag veel foto's posten, dat zegt zoveel meer dan tekst

2017-11-24Emmer-1-pint93431512129286.JPG2017-12-01emmer-193061512129289.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja die roze staat nu in de keuken waar het zo'n 19 graden is. 's nachts misschien iets koeler.

De 28e stonden ze er nog zo bij:

IMG264967041512131099.JPG

En toen heb ik het potje in een pan gezet met een bodempje water, omdat ik het idee had niet vaak genoeg te sproeien. De randjes droogden wat in. En nu zien ze er zo uit

IMG266129971512131159.JPG

Erg klein ook nog, dat emmertje is er zo 1 van 500 gram kwark. Ik had het bakje vrij donker staan, misschien dat dat het is. Maar zo heb ik die 1e keer toch wat van die grijze zwammen geoogst.

Nu heb ik het bakje in de vensterbank gezet, in diezelfde keuken met zelfde temp. Hopelijk trekt ie bij?

Geplaatst:

Even verder gezocht: de rose is een subtropische soort! Die moet dus veel warmer dan de grijze. Proberen?

(Ik zou hem dan wel in een ombak zetten, maar luister vooral niet naar mij )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Precies wat je zegt....ik krijg er soms geen hoogte van....

Ik kijk er niet naar om en hup heb weer paddestoelen. (Foto’s willen niet met mijn iPad )

En zodra ik er mee begin te klooien, in een box met laagje water zetten of verplaatsen....dan gebeurt er helemaal niets.

Het is wel zo dat ik maar een keer kan oogsten...als er daarnaast nog een pin verschijnt, dan verdroogt die steeds. Ondanks sproeien met water..

Geplaatst:

Hé Ciska, ik las ergens dat jij wel 3 soorten (oester)zwammen hebt. Heb je die nog steeds?

Jammer dat je geen foto's kunt plaatsen, want daar ben ik wel nieuwsgierig naar.

Rotterzwam zegt dat je na een oogst wat water in de emmer moet gieten omdat de kluit vaak uitgedroogd is.

Dankzij die pothead die vanmorgen even langskwam in een ander zwamdraadje (en er meteen weer afgegooid werd ), vond ik een link van Stan naar een book van Paul Stamets. Dank pothead en Stan, geweldig informatief

Vanaf blz. 297 wordt de rose oesterzwam besproken:

Fruitbody Development:

Temperature: 70-85° F. (20-30° C.)

Relative Humidity: 85-90%

Duration: 3-5 days.

CO2: 500-1500 ppm.

Fresh Air Exchanges: 5-8 per hour.

Light Requirements: 750-1500 lux.

Cropping Cycle: 2 crops, 7-10 days apart

Je moet de ombak dus geregeld ventileren en de RV variëren; en dan hebben licht en CO2 concentratie ook nog invloed...

Bovendien zijn er meerdere varianten met verschillende eigenschappen en eisen, dus langzamerhand denk ik dat het meer geluk dan wijsheid is als je eens een trosje kunt oogsten

Geplaatst:

Ik heb de roze nog en start binnenkort weer een gele op...daar kan ik gek genoeg wel aankomen, aan gele oesterzwammen...zodra die goed loopt kan ik die ook opsturen. De vorige is helaas besmet geraakt met groene schimmel.

Geef ff pb dan stuur ik je de roze op. Is dezelfde als joriek

Geplaatst:

Hartelijk dank voor het aanbod Ciska, maar ik krijg hem al van Jorieke

Alleen uit nieuwsgierigheid: waar haal je die gele vandaan? Particulier of uit de supermarkt?

Geplaatst:

Gewoon uit supermarkt....

De roze heb ik ooit van Stan gekregen.

Geplaatst:

Bij nader inzien heb ik toch die Fungus Gnats... mijn roze zwammetjes gingen dood, zijn nu helemaal opgedroogd, en op het oppervlak van mijn emmertje kruipen doorzichtige wormpjes met zwarte koppies.

IMG266582551512390746.JPG

Had Rotterzwam er ook een oplossing voor? Behalve het wegscheppen van dat stukje? Ik zag in ieder geval dat je de vliegjes kunt vangen met een gele plakkende strip. Ik heb nog een emmer dazenlijm en van die gele plantprikkers die ik in het kastje kan hangen/zetten. Zou ik ze kunnen verzuipen door het bakje een tijdje onder water te zetten? Er komen alweer nieuwe zwammetjes op, dus ik wil eigenlijk niets wegscheppen in dat kleine bakje. Plus: ik wil ook wat delen met Speets maar dat is nu al helemaal niet handig met die beestjes. Ja... van de onderkant van het blok lijkt het me geen probleem. Maar goed...

Geplaatst:

Hè getverderrie, nou dát weer. Wat vervelend joh

Voor mij is het niet erg: ik ga binnenkort wel in Duitsland zwammen shoppen.

Rotterzwam zegt dat je de tape goed op de gaten moet laten zitten, maar dat is nu dus al te laat.

Verder zeggen zij alleen dat je een stuk moet wegsnijden rondom het afgevreten stuk mycelium.

Paul Stamets zegt op blz 445:

"My growing rooms have harbored a resident population of tree frogs for more than a years. Each frog consumes dozens of fungus gnats each day. I highly recommend frogs as an effective and natural method for limiting fly infestation".

Insectivore plantjes is ook nog een optie, maar die zijn nu bepaald niet in topconditie.

Dazenlijm lijkt me een goed idee.

Ik zou geloof ik toch een stukje van de bodem over-enten op steriele koffie, goed dichtplakken en zolang ergens anders zetten.

Onder water zetten zou ik niet durven, maar nogmaals: ik ben een beginner en heb nauwelijks ervaring hè

Stuur de 'leverancier' anders een PB?

Geplaatst:

Ik heb de hele klomp al onder water gehouden, een klein uur denk ik (ik ben varkens gaan voeren in de tussentijd ) en toen lagen er een heleboel wormpjes op de bodem van de wasbak. Ik heb de klomp daarna weer in het bakje gedaan, en hij staat nu even in een luchtdichte bak. Want er vloog meteen alweer een vliegje rond het emmertje.

Ja ik heb er geen tape op... zal ik eens kunnen gaan doen ja. Maar dan nog groeien de zwammen er op een gegeven moment doorheen en dan kan het vliegje er toch bij? Of kan je dan al oogsten voordat de wormpjes een probleem zouden worden. Maar dan zitten ze wel in de bak als je nog een 2e keer wil oogsten.

Leuk, die kikkers, maar die laat ik niet in mijn keukenkastjes wonen Toch bedankt voor het opzoeken

Ik heb een stukje mooi beschimmeld koffiedik van de zijkant geschraapt, en in een zakje in de koelkast gelegd. Ik zag zo 123 geen wormpjes maar wie weet zitten er al wel eitjes.

Ze zijn niet aangevoerd met die portie roze schimmel hoor, ze zaten blijkbaar al in mijn grotere bak met grijze oesterzwammenkweek. Die heeft ook een tijd buiten gestaan met bak en al omdat ik em zat was van de zomer. Tja, dan krijg je dat he.

Ik ga ze proberen uit te roeien

Geplaatst:

He jammer Jorieke,

Ik blijf het vieze beestjes vinden, ik heb ze dan wel niet in mijn schimmelculturen, maar wel vaak genoeg gehad in de potgrond. Goed het zijn dan misschien verschillende soortjes, maar de larven zien er hetzelfde uit. Bleeeeh ben ook geen fan van hun grotere broertjes.....

Ik heb standaard de deksels op mijn emmertjes, dus kunnen er geen vliegjes of larven in zitten. De paddestoelen komen gewoon onder het dekseltje door kruipen om te gaan groeien.

Ik zou wel een “reserve” portie achterhouden. Heb ik hier ook...

Misschien is regelmatig “verzuipen” een manier om er af te komen...als je die cyclus kunt doorbreken en steeds de larven kunt verzuipen, als de eitjes net zijn uitgekomen? Weet niet.... heb er geen ervaring mee.

Geplaatst:

Ja, een reservebakje in de ijskast, goed idee

In wat voor soort emmertjes heb jij ze Ciska? Inhoud?

Ik had koffiedik gedroogd voor noodgevallen. Nu las ik dat je het tot een jaar goed kan houden in de koelkast!

Intussen heb ik 2 van de 3 emmers (3,5 kg) geoogst. Tape over de gaten geplakt en in de tuin gezet.

Dus als het mee zit heb ik met Pasen of Pinksteren oesterzwammen uet

Dit is de oogst van gister. Bijna 2 ons. Ze groeien 'binnenstebuiten': de hoed blijft achter in groei.

Door te weinig ventilatie waarschijnlijk, dus die buitenbak gaat terug naar de Kringloop.

En de zwammen gaan vanavond in de pasta, want ze smaken er waarschijnlijk niet minder om

2017-12-07emmer-1188-gram69941512714465.JPG

Geplaatst:

Ik heb verschillende emmertjes staan.

Van kwarkbakjes tot 1 liter emmertjes tot 5liter emmers..en er wat tussenin.. ik kon steeds koffiedik van mijn werk meenemen, dat ging dus erg snel

Drogen van koffiedik wilde hier niet....verschimmelde steeds. Ook als ik dacht dat het eindelijk droog was.... Hoe doe jij dat Speets?

Geplaatst:

Mooie zwammen Speets! Ik ben wel jaloers...

ik spreid het uit op een stuk keukenrol op een bord en zet dat op de kachel die dan de hele nacht afkoelt maar nog steeds warmte af geeft Soms moet je nog een keer wat omscheppen en nog een nacht drogen. Maar dat gaat wel ideaal.

Geplaatst:

Nou mooi... het zijn wel gedrochten

Ik droogde in de magnetron, en inderdaad een paar keer omscheppen, met een schone lepel.

Heb ik maar 1 x gedaan, een paar weken geleden, en het daarna in de schuur gezet.

Maar ik kan me voorstellen dat het in de zomer tóch gaat schimmelen.

Maar ik doe het dus niet meer omdat het in de ijskast ook een tijd goed blijft.

Uit voorzorg breng ik het vlak voor gebruik wel nog even aan de kook, in de mag.

Als ik het goed begrijp ben jij een van de weinigen die al langere tijd met succes zwammen kweekt

Jammer dat je geen foto's kan plaatsten. Ik ben vooral benieuwd in wat voor ruimte je ze hebt staan.

Krijg jij geen problemen met al dat vocht in de lucht? En loop je echt 3x per dag te sproeien?

Geplaatst:

Jorieke: Keukenrol en laten staan bij de kachel geprobeerd maar eenmaal in emmer met deksel erop weer groen....dus dat doe ik niet meer. Als ik veel koffiedik nodig ben dan haal ik het van mijn werk, is vlak bij

Bij mijn stonden ze van de zomer in de keuken op het aanrecht, nu zijn ze naar de bijkeuken verhuisd. Waarschijnlijk heeft de koelere omgeving weer gezorgd voor een trigger in nieuwe groei.

Ik kweek ze in emmers, met het deksel erop. De roze oesterzwam heb ik naar de keuken verhuisd ivm hogere temperaturen. Maar ik denk niet dat ze nog veel zal geven in de winter...maar even afwachten.

De gele oesterzwam en de koningsoesterzwam wil ik nog hebben, die haal ik gewoon uit die pakketten van de super. Ik stop dan wat paddenstoel in koffiedik. Niet teveel want dan krijgt de groene schimmel de kans om te groeien en als de zwam de groei te pakken heeft dan schep ik steeds wat koffiedik erbij.

Van Stan heb ik Shii-take broed gekregen, daarvan een deel in het zakje gelaten en een deel op beukensnippers (uitgekookt) maar daar kan ik nog lang niet van oogsten. Ik moet even goed gaan zoeken naar waar ik geschikt houtmot kan krijgen.....

Dat zijn de enige paddo’s in huis. Ik sproei echt geen 3x dat vergeet ik met mijn warhoofd en hoog vochtgehalte in huis? Hmmmm ze staan in de bijkeuken waar ook mijn cavias zijn, en het condens staat wel op het raam Savonds..

Maar eigenlijk kijk ik er niet naar om.... nou ja wanneer ik weer wat paddo’s spot....hmmmm voor in de soep of wok

Foto’s heb ik geprobeerd...maar wil met de iPad echt niet. Ze komen ondersteboven op het forum, wat ik ook doe..

Enne....Stan is degene die al veeeeeul langer met zwammen bezig is......ik kom net kijken

Geplaatst:

@Ciska: je bent linkshandig? Als je een liggende foto neemt, met de onderkant van de tablet rechts, dan zouden de foto's niet op zijn kop moeten komen.

Niks aantrekken van eerst kijken met een foto-viewer (en dan draaien), maar gewoon onveranderd plaatsen op het forum.

Geplaatst:
Ik stop dan wat paddenstoel in koffiedik.
O ja? Sla jij de stap met het karton over? Wat klinkt het allemaal simpel zoals jij het opschrijft

Hoeveel jaar doe je dit al? En hoeveel maanden doe jij ongeveer met 1 emmer? Je maakt toch wel af en toe nieuwe?

Als je pinnen ziet, spuit je dan wél 3x per dag of moet ik soms wat minder spuiten?

De nieuwe vluchten beginnen namelijk ook al weer binnenstebuiten te draaien

Plaats die foto's maar gewoon hoor, beter dan niets.

Geplaatst:

Eeeehhmmmmmm emmer verversen? Ja zo nu en dan...... echt..... ik kijk erbijna niet naar om. Zwammen komen vanzelf. Een van de blokken broed is aan het krimpen, Die ga ik proberen onder te dompelen in water en eens kijken wat het doet. Volgens Mellie moet dat weer een nieuwe vlucht stimuleren. Als daar geen leven meer in zit dan start ik met dat blok een nieuwe emmer op. Schoonmaken en hup koffiedik erin en dan wat mycelium erdoor en weer laten groeien...

Voor degene die mij kennen, weten inmiddels dat het bij mij niet te moeilijk moet....waarom moeilijk doen, als het gemakkelijk kan...en hier werkt dat motto erg goed....soms tot ergernis van de thuiskok

Ik zal volgende week even wat foto’s plaatsen...op de kop dan en nee Henk, ben niet linkshandig maar mijn tablet is waarschijnlijk net als alles hier in huis eigenzinnig. Dat ik volgende week pas plaats heeft meer te maken dat ik de hele maand december weekend diensten draai. We hebben namelijk een teckelpup in huis. De thuiskok werkt door de week en dan ben ik thuis en ik werk dan late diensten in de weekenden voorlopig en dan mag de thuiskok zich met pupsel bemoeien..

Misschien zet ik morgen even wat foto’s, maar echt beloven doe ik het niet. Hangt ervan af hoe snel het plaatsen gaat.

En ja stap van karton sla ik over, werkt hier niet, ( misschien ben ik ook wel tikkeltje ongeduldig) duurt zoals Cupcakeje het al zei echt weken en weken, als het geen maanden zijn... ik weet niet hoe Stan het doet maar rechtstreeks op koffiedik (niet te vochtig) dat is mij vorige keer goed bevallen. En ik heb echt wel broed wat ik achterhoud voor het geval dat...

Hoeveel jaar? Nope ben dit jaar begonnen toch nou ja ik heb grijsoesterzwammenbroed gekregen van Joriek. Was dat in het voorjaar? Of vorige herfst? ....nou ja zo lang dus al.....das echt niet lang.

omdat we in de bijkeuken bezig zijn met tegelen....moest de koelkast waar de emmer opstond even naar voren. En toen zag ik dat er weer zwammen onder het deksel vandaan kwamen. Randjes begonnen al iets donkerder te worden, dus volgens wij waren ze ook al een antal dagen oud.....nooit opgemerkt en nooit gesproeid....sorry.....wel lekker verwerkt in smoor.

@ Speets, Waardoor de zwammen van jou binnenste buiten groeien, zou ik echt niet weten....probeer de sproeisessies wat te minderen...je ziet het vanzelf. Heb je ze donker staan? Die van mij staan niet in het donker maar ook niet licht...

@ Ehmmmm Henk.....mischien ben ik blond onder mijn grijs geverfde haar...(voorzover ik weet) maar wat is bij een tablet onder boven links of rechts? Mijn beeld draait mee elke kant uit...

Geplaatst:

Jeeje Speets ziet er goed uit! Dat het je mag smaken!

Misschien moet ik toch maar een doos bestellen. Mis het wel een beetje.

Geplaatst:
Eeeehhmmmmmm emmer verversen? Ja zo nu en dan...... echt..... ik kijk erbijna niet naar om. Zwammen komen vanzelf. Een van de blokken broed is aan het krimpen, Die ga ik proberen onder te dompelen in water en eens kijken wat het doet. Volgens Mellie moet dat weer een nieuwe vlucht stimuleren. Als daar geen leven meer in zit dan start ik met dat blok een nieuwe emmer op. Schoonmaken en hup koffiedik erin en dan wat mycelium erdoor en weer laten groeien...

Zo had ik het inderdaad gedaan. Gewoon op de gok een paar uur laten liggen in een teil met water. Vervolgens afgegoten en toen maar weer opnieuw begonnen. Ging als een tierelier! Ik hoop dat het bij jou ook werkt. Succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic