Geplaatst: 1 september 20178 j schreef Jorieke123: Alleen al door van die emmertjes te kopen met oestwezwammenbroed, om ze zelf te gaan kweken. Ik had helemaal niet meegekregen dat ze brand hebben gehad. Wat een ellende En wat een emotionele oproep: Daarom heb ik zojuist broed bij hen besteld en ook maar meteen gedoneerd, want dat ging in 1 moeite door Dus laat dat broed dat ik van jou zou krijgen dan maar zitten, Jorieke "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 september 20178 j Ik ga mijn broed maar eens uit de koelkast halen. Moet ik nog sneden in de zijkant van de yoghurtemmer maken denken jullie of gaan de zwammen wel aan de bovenkant groeien? Sproei ik dat iedere dag nat? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 september 20178 j Die van mij is weer begonnen iets te doen, nu alleen nog afwachten of het ook iets word!
Geplaatst: 7 oktober 20178 j Het gaat hier niet zo goed in de yoghurtbakjes. Ik begon op 12 september met 1 emmertje en 2 yoghurtbakjes, van 1 zakje broed van Rotterzwam.Die bakjes groeiden niet lekker, dus de ene heb ik al snel overgezet in een emmertje met gaten en pleister. Nu groeit 'ie wel, maar niet zo goed als het broed in het eerste emmertje.Het tweede yoghurtbakje deed na de eerste voeding weinig meer, en het bakje ging bol staan Toen ik de druk eraf had gehaald, ging het beter en heb ik er gaatjes in geprikt met een speld. Nu groeit hij weer. Dus ik denk toch dat het verstandiger is om emmertjes/bakjes/zakken niet helemaal af te sluiten. Beter de gaatjes eventueel afsluiten met ademend pleister. Enne... ik ben wel benieuwd hoe het gaat met de kweek van mensen die het hebben laten overzomeren of die hebben herstart.Krijg je ze weer aan de praat? Hoe? Foto's "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 7 oktober 20178 j Ik weet niet of je hem al gezien had?Gewoon met rust gelaten, intussen geoogst nog geen nieuwe gezien.
Geplaatst: 7 oktober 20178 j Nee, nog niet gezien, mooi Staat 'ie koud? Hoe heb je hem overzomerd? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 7 oktober 20178 j In de keuken gewoon laten staan geen water meer gegeven.Wel met deksel erop. Er staan er ook nog in de koelkast.
Geplaatst: 8 oktober 20178 j Ik heb met hulp van Speets de minichampdoos met oesterzwam van feb jl verdeeld volgens de koffiedik methode. Hij doet het nl nog steeds en dat schijnt heel bijzonder te zijn. Ik heb er nul verstand van, dus ik geloof iedereen [emoji12] Dit verdelen heb ik op 22 sept gedaan. Er groeit nu aardig wat schimmel. 1 yoghurt emmertje doet het minder goed. Daar groeide ook iets wat niet de bedoeling was. Dat heb ik er na de foto uitgehaald en wat nieuw koffiedik erbij gedaan. Ben benieuwd wat het wordt. Óf het wat wordt!
Geplaatst: 8 oktober 20178 j Ik heb 2 bakjes met koffie en oesterzwammensporen de hele zomer in een keukenkastje laten staan. 1 van de 2 (het kleinste bakje, was halfvol ook) heb ik opgedeeld en dat zijn nu 2 nieuwe bakjes geworden. En die doorgroeien alweer een beetje met witte schimmel. Ook met wat groene trouwens, dus ik heb er weer wat natte koffiedik op gegooid in de hoop dat de witte dan weer wint. De 2e van die bakjes die ik de hele zomer heb laten staan, heeft een soort dikke witte koek bovenop liggen. Ik heb de boel een paar keer goed nat gemaakt, maar er lijkt nog niets weer op gang te komen. Ik doe er ook geen nieuwe koffie bij want ik denk niet dat die 'koek' nog aangevuld kan worden. Ik ga er wel vanuit dat als ik die klont wat opbreek, en hussel met wat nieuwe koffiedik, dat hij dan weer vrolijk verder gaat Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 oktober 20178 j Leuk dat het bij jullie zo goed gaat Ik had van de zomer het idee dat 'iedereen' groene schimmel had gekregen. Ik heb er ook geen verstand van hoor, heb alleen veel gelezen. Ben een beginneling, heb nog niet eens een keer geoogst. Dus ik vind álles knap en bijzonder "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 oktober 20178 j Ik heb mijn emmers 2 grote en 2 kleinere met grijze oesterzwam net als Angela gewoon in de keuken laten staan....hebben de hele zomer niets gedaan. Ik ook niet.....gewoon deksel erop en laten staan. Nu is een emmertje besmet met groene schimmel. Die heb ik inmiddels weggegooid en in het andere kleine emmertje zaten er allemaal kleine grijze minioesterzwam dingetjes op het oppervlak. Ik heb het deksel er nu afgelaten en sproei regelmatig. Je ziet ze nu per dag groeien en er komen nu donkergrijze hoedjes op....erg geinig. Nog even en ik kan weer oogsten. De twee grotere emmers, daar komen de zwammen gewoon onder vandaan piepen... De roze oesterzwam moest echt op gang komen, maar heeft van d zomer 2x kleine zwammetjes geproduceerd...dat broed ga ik opdelen en in grotere emmers stoppen.
Geplaatst: 10 oktober 20178 j Wat ik toch nog niet begrijp: waardoor zijn ze weer begonnen? Is dat doordat ze weer besproeid worden, of zijn ze vanzelf aan de gang gegaan doordat de temperatuur in huis nu een stuk lager is?Want ik begrijp dat jullie ze geen (aparte) koudeshock hebben gegeven? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 10 oktober 20178 j Nee ik denk ook dat het met temperatuur te maken heeft, we zullen het zien. Verwarming staat deze week bijna de hele dag aan...als ik ze zou laten staan, dan zouden ze ook niet meer moeten gaan produceren...ze staan in onze keuken die aan de woonkamer grenst Kan ook wat emmers kouder zetten....als experiment
Geplaatst: 16 oktober 20178 j Ik weet het niet zeker...? Kan ik nu gewoon wat uit een emmertje pakken waarmee ik bezig ben en een nieuw emmertje vullen met koffiedik? Of zal ik de originele minichamp doos maar weer lastig vallen en er wat uit scheppen? Die wil ik nu eigenlijk niet zo storen, omdat hij net weer zwammen krijgt. Of kan dat wel?
Geplaatst: 20 oktober 20178 j De roze oesterzwammen van Ciska gaan goed, ze zijn al bijna door hun 1e laagje koffie gegroeid. Morgen weer wat bijvoegen: Die grotere bak met de witte plakkaat er op zag er zo uit: Ik heb hem toen wat nat gemaakt en een tijd open laten staan, en toen zijn er van die kleine zwarte vliegjes in gekomen. Rouwvarenmug? En toen ik er nieuwe koffie op deed (veel koffiedrab over van de MTFD) en daarna het deksel weer sloot, kropen er na een paar dagen witte sliertjes rond Maar de schimmel groeit ook, dus we zullen weer zien. Ik wist eigenlijk niet zo goed wat te doen met het propje karton+schimmels die ik van Stan kreeg? Ik heb er wat koffieprut opgegooid en ga er van uit dat het zal groeien Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 oktober 20178 j Fijn, foto's Ja, varenrouwmuggen. Die leven van plantenwortels, dus gaan hopelijk dood. Vreemd dat ze geen last hebben van de cafeïne. Heb je dat witte vel eruit gehaald of de koffie er bovenop gegooid?En ging het wel goed in dat lichtdoorlatende emmertje? Beginnen de zwammen dan niet tegen de wanden te groeien? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 21 oktober 20178 j Ja hoor, gaat goed met die lichtdoorlatende bak. Hij staat dan wel in een keukenkastje. Dus met weinig tot geen licht. Geen zwammen aan de zijkanten, en zolang je de bak voed komen er ook nog geen zwammen. En stop je met voeden dan zit de bak zo vol dat er toch niets langs de randen groeit. Ik heb lekker wat koffieprut bovenop en langs de kanten gegooid, want na de hele zomer in de keuken was ie gekrompen en waren er dus wel kieren. En toen heb ik met een lepel een paar keer door die witte koek heen gestoken. En nu groeit er alweer pluis. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 25 oktober 20178 j Food innovator Botanic Bites lanceert tijdens de Dutch Design Week haar nieuwste project Planti15. Dat is een plantaardige worst gemaakt van oesterzwammen "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 31 oktober 20178 j Ow Jorieke wat grappig.....het broed van de roze oesterzwam gaat sneller bij jou dan bij mij hiero , misschien heb ik het ergens gemist, maar wat had je precies van Stan gekregen? Op dat karton na dan Ik zit met een zakje doorgroeid met shii-take broed, kijken hoe ik dat verder moet behandelen....ook van Stan gekregen. Ik maak van uitgeput en uitgedroogde massa oesterzwam , meerdere nieuwe bakjes. Geen nood als bak vol zit en deksel erop Ze komen er gewoon onderdoor piepen....net weer een handvol grijze oesterzwam geoogst.
Geplaatst: 31 oktober 20178 j Op dat karton zit roze oesterzwam Edit grijze. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 31 oktober 20178 j Oh tof Stan Dat is ook helemaal leuk, heb ik er daar nu dus ook 2 van in de kweek. @Ciska: tja het lijkt heel wat in zo'n klein emmertje natuurlijk, echt hard gaat het hier ook niet hoor. Maar het gaat wel sneller en sneller nu. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 31 oktober 20178 j Ah super...karton heb ik hier ook geprobeerd maar wil niet echt lukken.....ben bezig met prutsen met wat gele oesterzwammen en koffiedik...kijken of dat wil...
Geplaatst: 31 oktober 20178 j Ohhh sjips is grijze Jorieke(omdat ik gelezen had dat je die nu weer wilde gaan opzetten). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 1 november 20178 j Ook goed! Ik zie wel wat er uit komt Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 november 20178 j Hier gaan de 3 bakjes af en aan met groene schimmel en wit pluis. Is het dan toch te nat? Op het werk van mijn man recyclen ze ook koffiedik voor zwammen en daar is het heel droog. Wouter zegt steeds dat ik het te vochtig doe... ik heb geen idee. Ik doe maar wat [emoji38] De groene schimmel haal ik steeds weg. 1 yoghurtbakje vind ik behoorlijk stinken overigens. Misschien toch niet helemaal ok? Iemand raad? Misschien heb ik de drab toch niet lang genoeg in de magnetron gehad... ik mag het tegenwoordig ophalen bij een bio snackbar met bio koffie. Deze emmer lijkt op de groene schimmel, maar dan nog wit. Is dit het beginstadium? Deze ziet er wel aardig uit Deze emmer stonk behoorlijk...
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.