Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Zelf kruidenmedicijnen maken, tinctuur, hoestsiroop


Berti

Aanbevolen berichten

Voor een doorsnee puber zijn dit ook geen stoere tips. Ik zie mijn jongens echt niet boven een bak met kamille thee hangen om de poriën te openen en te reinigen.

Nou zijn zij gezegend met een vrij redelijke huid, met zo nu en dan eens een losse uitbarsting. De honing weten ze wel te vinden, want het werkt snel en echt. Volgens mij wordt de tandpasta truuk ook wel eens gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Ik wil graag een tinctuur maken van vrouwenmantel, maar ik weet niet wat de regels zijn voor het maken van tincuren, maar daarover kan ik weinig tot niets vinden op het internet. Zijn er basis regels? En heeft iemand hier een recept voor? Ook wil ik graag een tincuur maken van bernagie. Ik heb 40% wodka in huis hiervoor. Ik hoop dat iemand mij kan helpen, het lijkt mij erg leuk om me hier wat in te verdiepen. Alvast bedankt! Gr yvonne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed zoeken, want internet zit bomvol info over tincturen. Het is simpel werk. Blad doe je op 40%, wortel en hout op 90% (en later weer verdunnen). Beter gedroogd kruid gebruiken, want het water van de plant verdunt het alcoholpercentage.

 

 

http://groenegedachten.blogspot.nl/2012/02/tinctuur-maken-zo-doe-je-dat.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit veel te zoeken op internet, maar daadwerkelijke recepten vind ik moeilijk te vinden, maar ikg a gewoon door. de stelregel die jij aangeeft zal ik opschrijven daar heb ik zeker wat aan.

ik ben momenteel op zoek naar het maken van tinctuur van bernagie (komkommerkruid) heb je daar ook nog tips over? Kan ik die ook drogen? Ben momenteel met een tinctuur bezig van vrouwenmantel bladeren. die heb ik niet gedroogd, en pasten om die reden ook niet echt onder het alcohol (40% wodka) waardoor ik er minder in heb gedaan (had een verhouding van 1 deel blad op 5 delen wodka)

Ik ga in elk geval verder zoeken bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik zit veel te zoeken op internet, maar daadwerkelijke recepten vind ik moeilijk te vinden

 

Probeer het eens op Engelstalige sites..daar zijn er heel veel van! Als je er een paar geopend en gelezen hebt krijg je wel meer een idee...

Bijvoorbeeld:

https://www.google.fr/search?q=making+tincture&client=firefox-a&hs=9tz&rls=org.mozilla:nl:official&channel=sb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=vO1jU6WMB8ngsATClIHgCQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=664

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

ps: in de link die je meestuurde wordt de wortel van Moerasspirea ook in wodka weggezet .. is dat dan niet een te laag percentage gezien de stelregel die je aangaf?

 

 

Klopt. Ik noemde de stelregel van Hildegonda van Elteren. Maar in herboristenland zijn er diverse opvattingen.

Het is ook makkelijker (en goedkoper) om aan 40% wodka te komen, dan aan een fles bijna pure alcohol. Als je daar aan wilt beginnen, loont het om naar Duitsland te rijden. Vanwege het bizarre prijsverschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blad fijnsnijden, onder duwen eventueel ('zuurkool-methode'). Ben je niet tevreden met de sterkte van de tinctuur: afzeven (filteren dus), en opnieuw beginnen. Dus opnieuw bladeren in je reeds gezeefde alcohol.

 

Ik heb nog geen ervaring met blad van vrouwenmantel, maar het is wel een blad met veel water. Ik zou het blad eerst drogen, verpulveren tussen de vingers, en dan pas op alcohol leggen. Het gaat je tenslotte om de werkstoffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Omdat ik vandaag weer een zalf gemaakt heb met tinctuur van sativa blaadjes, smeerwortel, kokosboter, berkentinctuur en rozemarijn voor het geurtje kwam ik hier ook even terecht om te lezen, en ik verbaasde me dat we in 2014 geen vraagtekens zetten bij het gebruik van wodka, dat toch eigenlijk maar een raar drankje is. Maar waarvan wordt eigenlijk de 96% alcohol gemaakt?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Maar waarvan wordt eigenlijk de 96% alcohol gemaakt?"

Wist ik ook niet. Google op 'alcool neutre production' , dat geeft -soms vage- antwoorden.

Wat ik daaruit begrijp: pers-afval van vruchten, denk aan wijnproducenten, wordt vergist, en gestookt en gezuiverd tot 96%.

Voor anderen: Alcool neutre is ook goed spul voor Rumtopf's. Te koop in Luxemburg (o.a. bij grote tankstations), en nog goedkoper (zegt men) in Italië.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha dank je Henk. Misschien toch een soort eau de vie, maar dan niet zo mooi uit eigen tuin dan. En je weet dus nooit wat de voorgeschiedenis is van het fruit. Ik zou toch wel willen dat onze stoker ons enkele liters onverdund zou willen geven, maar dat kan (mag) echt niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 years later...

Hallo iedereen. Ik wil graag voor mijn echtgenoot een krachtige en snelwerkende tinctuur met een mengeling van verschillende kruiden maken tegen spanning, stress, nerveusiteit en onrustig gevoel. Ik weet wel veel kruiden die hiervoor kunnen dienen zoals haver, meidoorn kamille citroenmelisse enzo maar ik vind niet echt een duidelijk recept hiervoor terug. Duidelijk is voor mij: welke kruiden mag je samen gebruiken en welke zijn eerder gevaarlijk samen. Welke alcohol en welk percentage, welke dosis, welke effecten en dergelijke. Iemand tips, goede recepten en/of links waar ik mee aan de slag kan? Ook recepten voor thee, elixir, likeur enzo zijn welkom. Alles die onneembaar is is goed. Het mag wel niet te bedwelmend zijn voor gebruik overdag zoals de tinctuur want mijn man is Express koerier dus zijn concentratie overdag moet tiptop blijven. Voor dingen die savonds genomen worden kan dit geen kwaad zoals voor de dranken. Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...