Sjoerd's desert Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Hallo allemaal, Momenteel zit ik in de woestijn in Mali en wil hier een klein moestuintje aanleggen. Potgrond opsturen en kunstmest is geen optie helaas. Hebben jullie tips voor me waarmee ik hier uit de voeten kan? Ik heb al wel een klein plastic kweek kasje met zwelrondjes waar ik tomaa, komkommer en radijs zaadjes in heb gedaan. Straks moeten ze daar uit en wil ik ze in de grond zetten. Hoe kan ik die lokale grond wat vruchtbaarder maken. Compost maken mag niet ivm ongedierte wat weer groter ongedierte aantrekt. Groeten Sjoerd Quote
Piroska Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Ik zou vooral kijken hoe de locals dat doen, die zullen vast ook wel een moestuin o.i.d. hebben lijkt mij? Hier in Europa hebben we niet zoveel verstand van woestijn. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
loes Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 sleutelgat tuintje is ook een grote compostbak. ik denk dat je zonder compost niet ver komt.als je een goede compostbak maakt en oplet wat je erop gooit (geen vlees of gekookte etensresten bijvoorbeeld) krijg je in Nederland geen/weinig ongedierte. is dat in Mali zo anders? Quote
appelvrouw Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Ik vind de keyholegarden wel een goede tip van Dirk.Hier een link om er eens naar te kijken:http://www.inspirationgreen.com/keyhole-gardens.html Verder heeft Sepp Holzer volgens mij ook in de woestijn gewerkt met permacultuurvelden..daar zou je even op kunnen zoeken. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
aalterse-willy Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Als ge werkelijk in de woestijn zit dan kun je best van al beginnen met een serre, kas!Echt waar, in dat microklimaat kan je heel veel doen en zeker qua bemesting en watergift, daar geeft ge veel minder water dan in de open lucht, gewoon omdat het vocht wel verdampt maar er niet buiten kan en groentes drinken ook via het blad.Als ge al gewoon buiten wilt werken dan moet ge beginnen met grote vellen pvc te leggen die afwateren naar uw planten, de dauw komt dan uw plantjes water geven.Zoek daar maar eens naar op het net.Toen ik in de UAE werkte was er zo een project in Al Ain en daar kweken ze nu bijna alle groente voor Abu Dhabi en Dubai Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RvO Posted October 23, 2014 Posted October 23, 2014 Ook ik heb geen praktijkervaring met tuinieren "in de woestijn". Daarom niet meer dan enkele vage ideeën/vragen. Op wat voor grond zit. Wat op puur droog zand lijkt kan er nog heel wat klei bevatten (eigen ervaring aan de noordrand van de Sahara). Zit er veel klei in, dan is mest misschien niet zo nodig, of i.i.g. minder mest.Simpel testje op kleigehalte zie: http://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/de-bodem/ (scrol naar test 2 en test 3). Water heb je wel nodig, gok ik. Telen in de regentijd? Water uit de Niger? Regenwater opvangen? Druppelirrigatie? Mulchen beperkt de verdamping, zoek maar eens op dit forum naar mulchen. Pas op met rassenkeuze. Er zijn legio voorbeelden ("ontwikkelingshulp") dat rassen uit gematigde streken in Afrika volstrekt mislukten. Andersom ook. Maar misschien zijn er hier wel mensen geïnteresseerd om lokale Malinese zaadjes te proberen. Jouw opmerking over compost en ongedierte snap ik ook niet. Kun je dat uitleggen? Waarom kunstmest? Hebben ze in Mali geen dierlijke mest (kamelen, ezels, geiten, ....)? Inaanvullingop Piroska:Als je googelt op gardening mali vind je o.a. organisaties die kleine boeren ondersteunen, misschien kunnen ze je daar ook op weg helpen. Quote
Recommended Posts