Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gezocht/aangeboden: lekkere vegan recepten.


Stan

Aanbevolen berichten

Die knolselderijburger met paddenstoelenjus klinkt erg lekker, ik heb nu meteen trek!

 

Wij aten vanavond smashed potatoes (hele aardappels in de schil bijna gaar koken in groentebouillon, dan 'pletten' op een bakplaat, besprenkelen met olijfolie/knoflook/peper/zout/andere kruiden en dan een kwartier tot half uur in de oven) met gekaramelliseerde witlof (kontje eraf, blaadjes los trekken, uitje fruiten in flink wat boter - ik gebruik Wajang, dat is lekker 'boterig' - witlof erbij, scheutje basilico-azijn, peper, zout, en twee flinke eetlepels bruine suiker en dan roerbakken). Ik vond witlof met ham en kaas vroeger zo lekker en het heeft even geduurd voor ik een goed vervangrecept voor witlof had, maar dit is echt heel erg lekker.

 

En de vegan shoarma van de Jumbo mocht niet ontbreken, ik vreet dat spul nog net niet als ontbijt. Ik ga het morgen als experiment heel klein snijden en opbakken als kleine spekjes en dan door de pasta, eens kijken hoe dat bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewokte groenten en paddo's met rijst en sjoete sjilisjaus;

 

Kook (zilvervlies)rijst gaar volgens gebruiksaanwijzing.

Verhit ondertussen olie in een wok (of iets anders) en roerbak hierin 1 grote rode gesnipperde ui, 3 fijngesneden paprika's(rood, groen, geel, wat je in huis hebt) en een flinke handvol (heel flink) heel fijngesneden broccoli.

Voeg, als de groenten een beetje zacht beginnen te worden, 250 g fijngesneden gemengde paddestoelen toe. Roerbak nog even mee.

Voeg dan srirachasaus (of cayennepeper of wat dan ook), sjoete sjilisjaus, ketjap manis en donkere sojasaus toe. Naar smaak, op 't oog enzo.

Je wilt een goeie verhouding tussen zoet, pittig en zout. Proeven dus.

Breng aan de kook en laat een beetje inkoken tot de saus een beetje stroperig wordt. Gaat snel hoor, dus erbij blijven

Serveren met de rijst en pinda's of cashewnoten.

 

Kei-lekker. Al zeg ik 't zelf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet vanavond een wrap met gegrilde zoete aardappel, bruine rijst, zwarte bonen en uiteraard handenvol koriander. Op smaak gebracht met wat chili flakes, cayenne peper, gewoon op het oog, naar smaak, uit de losse pols zoals Mw Tralala hierboven al zo mooi zegt. Oh ja, ook nog wat zelfgemaakte tahinsaus, gemaakt tot een dressing met wat zoetspul, limoensap en knoflook.

 

Kom maar door met dat bord!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik (en dus ook mijn eega) ga straks eten: gebakken gnocci, met zelf gerookte paprika (BBQ), artisjokharten, zwarte olijven, wat spinazie (uit de tuin), uitje, knoflook en wat vensterbankbasilicum. Misschien nog wat pistachenoten erbij, omdat het kan.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, er komen weer lekkere recepten voorzij zeg!

 

Ik heb vanavond de nieuwe vegan shoarmapizza van New York Pizza gegeten, en die was niet vies. Er had alleen wel een tikje minder (vegan) kaas op gemogen. Om het semi-gezond te maken had ik er jonge spinazie uit de tuin bovenop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij aten vanavond smashed potatoes (hele aardappels in de schil bijna gaar koken in groentebouillon, dan 'pletten' op een bakplaat, besprenkelen met olijfolie/knoflook/peper/zout/andere kruiden en dan een kwartier tot half uur in de oven) met gekaramelliseerde witlof (kontje eraf, blaadjes los trekken, uitje fruiten in flink wat boter - ik gebruik Wajang, dat is lekker 'boterig' - witlof erbij, scheutje basilico-azijn, peper, zout, en twee flinke eetlepels bruine suiker en dan roerbakken).

 

Help me even herinneren dat ik dit ergens de komende twee weken ook op het menu heb staan. Want dit klinkt lekker!

 

(Oh, wat is wajang trouwens? Ik ken het alleen als Maleise schaduwpoppen. En die zijn, voor zover ik weet, niet boterig. )

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mja. Ik vind die Wajang niet zo lekker. En mijn buik wordt er ook niet wild enthousiast van. Geen idee waarom. Bij de appie hebben ze ‘planten margarine’ ook gewoon zo’n pakje bakboter. Die vind ik veel fijner. Persoonlijk natuurlijk he. Maar ik schrijf t maar even voor wie toevallig ook last krijgt van Wajang.

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@angela Ik gebruik het ook wel eens, een prima vervanger voor boter als je vegan wilt bakken.

 

En verder at ik een toetje vandaag. Keihard plantaardig die Cornetto. Recept: binnen lopen bij je plaatselijke buurtsuper en uit het vriesvak halen.

 

7A373471-8BE9-4453-8F10-F03959DE65AD66871524333540.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oooooh, ik wil ook een cornetto. Hier heeft geen enkele supermarkt ze. Bij welke heb je hem gekocht? Dan ga ik daar eens vragen of ze hem niet kunnen bestellen.

 

On topic hebben wij spinazie uit de tuin gegeten met aardappels en de visburger van Vivera. Spinazie met knoflook geroerbakt in olijfolie. Was lang niet vies.

 

En ik heb al de hele dag vreselijke trek in een koffiebroodje. Niet zo'n kaneelbroodje, maar met rozijnen en banketbakkersroom en zo'n dikke laag glazuur erbovenop. Ik wilde eigenlijk vanavond proberen of ik ze zelf kon maken, maar het is er niet van gekomen. Morgen. Morgen ga ik ze maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een bonenburger gegeten van geplette witte bonen, stukjes jalapeño peper, koriander, verkruimelde nacho's en wat bloem. Even in de koelkast en daarna omvormen tot burgers. In de pan ermee en serveren op een broodje met paprika, of andere toppings. Jummie!

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb net gekruide (daslook, pijplook en Chinese 5 spice) en met vegan ‘vlees’ gevulde fa mian bing gegeten met een sausje van verse gember, Japanse sojasaus, rijstazijn en wat sesamolie. Uiteraard buiten in de zon opgegeten.

 

9007106F-127E-41F5-BD8D-F33589C6549F98241525433818.jpeg

 

Recept: deeg maken met bloem en water, wat bloem en olie voor vegan roux, de vulling maken met kruiden en heel klein gesneden vlees, daslook en pijplook. Daarna rollen, plat slaan en in de pan bakken.

 

B6D63713-6EB3-41C5-8C2A-4E8C07E0C15853671525434004.jpeg

 

E51FBBF1-7646-4F08-829F-464875B2BF4A21371525434006.jpeg

 

047ECF1D-3FCD-4D6C-89F4-5770073F623365571525434007.jpeg

 

17F79CF1-4953-4FB6-B044-08BF07119D8E90401525434013.jpeg

 

0F1AE622-1946-4B97-B56A-0AC3DF891A9A18401525434010.jpeg

 

ECF6787C-B0B0-45E6-82B2-5712F54E5D6B18951525434011.jpeg

 

DE194AB4-745F-4E68-A3E6-9154857911A072871525434008.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt echt lekker Indy. Die ga ik proberen te onthouden.

 

Hier vanavond een vegan bbq gehad, met o.a. geroosterde puntpaprika, gevuld met zwarte ‘sticky rice’ en groentespiesjes. De vegan kruidenboter (met kruiden uit eigen tuin) was binnen no time door het gezelschap verorberd.

 

2B1CB30D-E9CC-4BE3-875A-6D9597A66FE795401525633159.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb net Kaukasische spinazie, paksoi, Kaapse knoffel, pijplook, early mizuna en andere groene kleine beetjes groente uit de tuin geplukt. Dit ga ik mixen met paddenstoelen, gember, sojasaus, knoflook, sesamolie en andere dingen en vervolgens grof pureren zodat ik eindig met verschillende vullingen voor een aantal vegan dumplings. Even vouwen, aanbraden en stomen maar. En ik stop meteen ook de vriezer vol. Lekkâh!

 

Ideaal ook om kleine beetjes groente te mixen en gebruiken. De restjes zeg maar die net niet genoeg zijn voor een hele maaltijd.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onlangs het volgende op tafel gezet, en zelfs mijn meest notoire vleeseters vonden de combinatie lekker:

- stoofpotje van aubergine, rode paprika, een teentje look, provençaalse kruiden, peper en zout en op het einde van de gaartijd een portie verse spinazie (gewoon nog even laten slinken)

- tofuschnitzels (schijfjes tofu gemarineerd in sojasaus met wat sesamolie erbij, door een papje van de helft bloem en de helft boekweitmeel gehaald en vervolgens door paneermeel met provençaalse kruiden - daarna in olie gefrituurd)

- rijst

- een sausje van gestoofde sjalot, geblust met witte wijn en sojaroom, op smaak gebracht met peper, zout en wat citroensap

 

P121060928781526936042.JPG

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik moet echt even bij gaan lezen.

 

Vandaag gegeten en errug lekker: de laatste tuinboontjes, plus de erwtjes uit de peulen die ik eerder over het hoofd had gezien met plukken en die te dik waren geworden, geroerbakt met heel veel ui, knersverse jonge knoflook uit de tuin, peper, zout, gembersiroop, sojasaus, sambal, beetje kerrie en wat kruidnagelpoeder. Geserveerd met rijst en de vegan sateschnitzels van Vivera.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...