Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat doen jullie met de kerst?

Featured Replies

Geplaatst:

Wat doen jullie met de kerst? Versiering, cadeau's, bakken en koken?

Hier wordt Sinterklaas overgeslagen en beginnen alvast met advent.

De versiering mag tevoorschijn gehaald worden.

Ben van plan koekjes, taart, hapjes en verschillende gerechten te koken. Het neutraal te vieren, respect voor geloof en van elkaar genieten.

misscjoen leuk recepten hier te plaatsen?

Geplaatst:

Ik ga voor kerst terug naar Estland, maar op 25e ben ik weer terug (daar is kerst op 24e). Deze jaar ook geen kerststuk en kerstboom in eigen huis, want ik ben weg en we gaan bouwen. In Estland hebben we 12. dec al een feest met een kant van de familie. Meestal is het tijdens kerst te druk om 2 feestjes te houden (als je wat grotere familie heeft past niet iedereen in 1 huis) dus we hebben zelf een traditie begonnen paar jaar geleden en houden een feest op 1e advent (we zijn niet gelovig en noemen dat kleine kerst). En sinds dat al bijna hier is, weet ik ook het menu.

1. Amuses (uit Lidl gekocht artisjokenpuree, pate, ham en cups warin (of op amuselepels) ik het allemaal ga maken. Ispiratie http://www.amuse-recepten.nl/ maar ik maak meestal mezelf iets dat ik lekker vind. Met amuses kun je altijd wat eksperimenteren.

2. Tomatensoep (makkelijk, want we krijgen rond 10 mensen)

3. Biefstuk of beef wellington. Inspiratie: http://www.jamieoliver.com/recipes/turkey-recipes/turkey-wellington/ maar dan met rundvlees. Als je daar nog wat -(wild) pate in doet is het heel lekker. Paar jaar geleden kleine wellingtons gemaakt voor kerst (elke biefstuk in eigen deeg) en het was lekker en makkelijk (want je kan het voor de gasten klaarmaken en dan alleen in de oven).

4. Tiramisu in martini glazen. Vaak gedaan en kan al kant en klaar in de koelkast staan.

1892Tiramisu_MartiniGlass1.jpg

Geen cadeaus op kleine kerst.

Dan hebben we in december nog 3 verjaardagen (oma, moeder, zus). Op 24e de traditsionele kerstfeest bij mijn oom met Ests eten (bloedvurst-spek-zuurkool-aardappels-cranberryjam-zult) en een echte kerstman hebben we ook elke jaar. Meestal, in mijn familie, moet je dan voor je cadeau iets uitlezen of zingen (samen kan ook), maar we hebben ook gedanst voor de kerstman. Voor elke cadeau dus weer een liedje of gedichtje. Cadeaus - we doen meestal alles rond 10eur, vind ik duur genoeg. Ik heb al alles klaar in mijn koffer. Voor moeder snijplank en handcreme (ze is ook jarig), dan heb ik veel cadeausets gekocht voor vrouwen en mannen (Axe, Dove enz) voor mijn tante, broer, oma en nichtje. Voor mijn zussen pydjama en sexy nachthemd (ze wordt dan ook 18) uit Primark. Dan voor vriendinnen die kinderen hebben nog wat legos. Voor mijn oom een sexy calendar (grappige cadeaus voor mannen zijn altijd toegestaan in mijn familie. Een keer hebben we alle mannen verschillende scheikunde materialen voor kinderen gekocht: "bouw je eigen vulkaan" "bouw een dinosaurus" enz. Het was heel grappig).

Wanneer ik terug kom, om 25e, weer een kerstfeest in Nederland (geen idee wat we eten) bij mijn schoonmoeder. Daarna gaan we met mijn vriend 26e samen naar Brasiliaanse all-you-can-eat grill restaurant in Gilze.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/223-estemys-sqfg-tuin/

Geplaatst:

Ik vier mijn verjaardag 1e kerstdag!

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Vind je dat niet vervelend Gemma op die dag?

Wij vieren vrijdag sinterklaas bij mijn moeder met enkele mensen we gaan dan wokken en hebben cadeaus.

Eerste kerstdag word er bij mij gegeten ik weet nog niet wat, is meestal een last minute beslissing. Misschien een beenham van Ikea lekker en makkelijk

Tweede kerstdag gourmetten we bij mijn tante, is een dag met dubbele gevoelens omdat het ook de sterfdag is van mijn vader.

En nieuwjaar vieren we bij mijn moeder weet nog niet wat we doen soms halen we chinees of misschien wel weer wokken. Een persoon die altijd komt met nieuwjaar komt altijd later omdat hij mee helpt met de mis dienen. En daar hou je toch altijd rekening mee.

Geplaatst:

Helemaal niks,kan op geroepen worden voor een operatie in het ziekenhuis.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:
Vind je dat niet vervelend Gemma op die dag?

Wij vieren vrijdag sinterklaas bij mijn moeder met enkele mensen we gaan dan wokken en hebben cadeaus.

Eerste kerstdag word er bij mij gegeten ik weet nog niet wat, is meestal een last minute beslissing. Misschien een beenham van Ikea lekker en makkelijk

Tweede kerstdag gourmetten we bij mijn tante, is een dag met dubbele gevoelens omdat het ook de sterfdag is van mijn vader.

En nieuwjaar vieren we bij mijn moeder weet nog niet wat we doen soms halen we chinees of misschien wel weer wokken. Een persoon die altijd komt met nieuwjaar komt altijd later omdat hij mee helpt met de mis dienen. En daar hou je toch altijd rekening mee.

Nee hoor, ik ben het gewend.

We gaan eerst 's ochtends naar de ochtenddienst in de kerk en dan komen in de namiddag mijn schoonouders even op de koffie.

Veel meer dan dat is het niet. ( geen broers of zussen, vader is overleden en mijn moeder vergeet mijn verjaardag steevast.. )

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Kerst met schoonfamilie is dit jaar bij ons thuis. eten wordt geregeld dus nog geen flauw idee.

kerst met mijn familie is standaard bij mijn ouders thuis. daar ga ik waarschijnlijk wel koken/bakken maar mijn ma doet alle voorbereidingen dus ook dat is nog een verrassing.

Versiering moet ik nog ff bedenken. we hebben normaal geen kerstboom ivm de katten. aangezien kerst hier wordt gevierd zal er toch wel iets moeten komen, maar om nu voor 1dag een kerstboom+spullen te kopen vind ik ook wat overdreven.

Cadeautjes; bij mijn familie worden er met sinterklaas lootjes getrokken. bij schoonfamilie met kerst. mooi verdeeld dus.

Geplaatst:

Doe helemaal niet aan kerst.

Toen ik de prijs van de sla zag, kreeg ik een krop in de keel.

Geplaatst:

We zijn dan met z'n tweetjes in Zweden. We hebben nog geen plannen voor kerst. Vorig jaar hadden we de hele eetkeuken versierd met lampjesslingers. Een eerder jaar hadden we een boom uit ons bos gehaald en opgetuigd. Wat we dit jaar doen weten we nog niet, zien we wel. Misschien niets, misschien naar een Zweedse kerstdienst, misschien skieen, misschien cocoonen, misschien.....

• 2 weken later...
Geplaatst:

Met Kerst gaan wij fijn naar de kerk en vooral genieten van de vertellingen op het Zondagsschoolkerstfeest.

Als gezin deze dagen met elkaar: wel wat extra aandacht aan het eten besteden, maar geen overdaad.

Ik heb een mooi handwerk klaar liggen; daar hoop ik tijdens de Kerst heel wat uurtjes aan te gaan besteden.

Begin januari met de familie (broers, zussen, neven, nichten, achterneefjes en -nichtjes) bij ons op de boerderij Nieuwjaren.

Iedereen neemt iets lekkers mee voor het buffet: dolgezellig om elkaar weer te zien en bij te praten.

Geplaatst:

Wij vieren geen kerst,maar midwinter (21 december , Yule) Dan gaan we lekker eten,steken buiten de grote open haard aan,en doen onze dingen

Eerste kerstdag is onze zoon jarig,en tweede kerstdag gaan we camperen,en eten we eigengemaakte snert die ik meeneem.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.