Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ervaring met zelfgemaakt wasmiddel

Featured Replies

Geplaatst:

Hoi hoi,

Ik heb een Vraagje aan jullie:)

Ik ben een beetje aan het zoeken naar milieu vriendelijke, minder verspillende oplossingen voor dingen in het dagelijks leven....

Nu kwam ik op t net een recept tegen om zelf wasmiddelen te maken met gewone zeep, hebben jullie daar ervaring mee?

Ik ben benieuwd of je was schoon wordt maar ook of de kwaliteit van je kleding goed blijft, als ik door mijn wasmiddel 2x zo vaak nieuwe kleding moet kopen loopt het z'n doel een beetje voorbij.

Iemand ervaring?

En wat voor creatieve oplossingen voor huishoudelijke producten hebben jullie verder om er voor te zorgen dat er nog vele generaties na ons kunnen genieten van al het moois (en lekkers) wat er groeit en bloeit?

Geplaatst:

Ik was al ongeveer 2 jaar met zelfgemaakt wasmiddel.

Het enige wat ik extra doe als er een vlek inzit die er niet uitgaat, is insmeren met groene zeep.

En ben erg tevrede met mn schone was

Geplaatst:

Hoi,

Een maand of 3 geleden heb ik uit nieuwsgierigheid wasmiddel gemaakt met zwitsal zeep. en ik ben heel tevreden. Buiten dat je huis heerlijk ruikt en het leuk is om te maken is het ook nog een goedkoop

Hoe heb ik het gemaakt?

1 zeeptablet naar keus (zwitsal)

80 gram soda

5 liter gekookt water

De zeep tablet raspen

oplossen in een pan met 1 liter water en 80 gram soda toevoegen en goed roeren 10 minuten of zo.

daarna nog 4 liter water toevoegen en goed roeren tot het kookt

overgieten in een plastik emmer en een nacht laten staan

Dan is het een gelachtige substantie geworden even flink door roeren dan wordt het weer vloeibaarder.

dan overgieten in lege flessen (lege vloeibare waspoeder flessen of andere frisdrankflessen of zo)

en voila klaar.

Ik ben er blij mee!!

Geplaatst:

ik heb ooit eens van die wasnootjes geprobeerd aar daar werd onze was niet schoon van. Nu worden kleren hier op de boerderij soms ook wel erg vies Ik ben heel erg benieuwd of het zelfgemaakte wasmiddel zulke vlekken (modder /gras) wel goed schoon zal krijgen.

Droom en doel om zoveel mogelijk natuurlijk te leven, tezamen met onze dieren.

Wegens boerenerf-drukte niet altijd even veel tijd om te forummen (helaas .. ) Maar per pb of mail ben ik bereikbaar.

Geplaatst:

Hoe je het wendt of keert je moet wassen. Je hebt poeder of vloeibare zeep nodig, die inderdaad niet fijn zijn voor het milieu.

Dat het geld kost , daar kom je niet onderuit ,maar als je al wilt besparen en milieuvriendelijk wassen , zou je kunnen beginnen met

kleding niet zo vuil laten worden dat het alleen maar heet gewassen kan worden met veel zeep . Gebruik eens minder zeep , en kijk eens wat er in de

zeep uit de supermarkt verwerkt zit aan "witter dan wit "spul , wasverzachter , "heerlijke geurtjes " (die chemisch zijn ) en andere toevoegingen die nergens op slaan .

van gewone zeeppoeder wordt je was ook schoon, en op vetvlekken kun je altijd een beetje groene zeep smeren , en meteen uitwassen (anders bijt het in ) .

Geplaatst:

Tegen zweetgeur of -vlekken werkt het ook goed om desbetreffend kledingstuk een half uur te weken in lauw water met azijn en dan in de wasmachine te doen. Voor de machine zelf zo op z'n tijd ook wel fijn, aangezien het ontkalkend werkt.

Geplaatst:

Ik was ook met eigen gemaakt wasmiddel. Helemaal tevreden, ik merk geen verschil.

Het is wel zo dat je zo nu en dan verplicht een hete was moet draaien, omdat de wasmachine anders verstopt raakt (ik was op 30 of 40 graden, vandaar) Maar die hete was kan je mooi combineren met het koken van je witte kleding die daar best van opknapt, van zo'n verwenbeurtje Voor noodgevallen heb ik een doosje bleekmiddel op zuurstofbasis van Ecover.

Ik gebruik ook vaak azijn als wasverzachter, ook niks mis mee. Lekker frisruikend wasgoed krijg je er van, als of het al uren in de wind gewapperd heeft

Met hetzelfde wasmiddel doe ik de vloer en vilt ik met wol. Goedkoop, veilig, functioneel.

Geplaatst:

Ook als je gewoon wasmiddel uit de winkel gebruikt, is het belangrijk om regelmatig een keer een kookwas te draaien (zo eens per maand). Ik deed dat bij mijn vorige wasmachine nooit (want dat is tegenwoordig toch niet meer nodig om de was schoon te krijgen...???) met als gevolg dat de wasmachine uiteindelijk zó smerig werd dat hij niet meer schoon te krijgen was, en ik een nieuwe kon kopen!

Welk recept voor je wasmiddel heb jij Jasmin?

Geplaatst:

elke maand een kookwas? dat ligt denk ik ook aan hoeveel je wast.

hier max 2 wassen per week. dan zou ik na 6 wassen alweer een kookwas moeten draaien, lijkt me wat overdreven?

Geplaatst:

Nou ja voor mijn 2 persoonshuishouden blijkt eens per maand een kookwas goed te werken. Ik denk dat ik per week 3 a 4 wassen draai.

Geplaatst:

Ik doe het heet wassen ook niet zo regelmatig, ik heb niet eens genoeg witte kleding in huis om mee te wassen. Maar ik heb toch best regelmatig dat de boel verstopt zit, en dan kan ik weer monteurtje spelen... aaargh

Ik heb gewoon het standaard recept wat hier boven ook al genoemd werd. Zelfde verhoudingen. Ik heb er ook wel eens Borax bij gedaan (goed tegen geur), maar zonder Borax gaat het ook goed. Ik ben ook niet zo kritisch hoor, een vlekje op mijn kleding boeit me niet zo. Bovendien... ahum... is het nogal eens verf wat op mijn kleding komt (ook een hobby van me) en daar kan geen wasmiddel tegenop, dus daar leef ik dan maar mee.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, na al die positieve verhalen ben ik ook maar aan de slag gegaan:) heb nu 2,5 liter gemaakt, het is nu idd een soort jelly geworden, voelt grappig:) morgenochtend ff goed door roeren dus:) ben benieuwd, heb ook zwitsal zeep gebruikt, dat had ik nog van mijn zoontje, maar vind het nu niet meer erg naar zwitsal ruiken...

En hoeveel azijn doen jullie er bij ipv wasverzachter?

Geplaatst:

Je kan er even de staafmixer inzetten, dan krijg je een 'professionele look' van je wasmiddel

(zo'n dikke substantie zoals bij een gekocht product)

Soms gaat het scheiden in de fles, no problem: schudden voor gebruik, en het is weer goed.

Met die azijn doe ik altijd maar wat, daar heb ik nog nooit ergens een goed advies over gelezen. Ik spuit die azijn lekker splashend de wasmachine in, misschien wel 100 ml. Ik let er ook niet zo op.

Geplaatst:
  • Auteur

En nog nooit commentaar gehad dat je een beetje zurig rook?

Daar was ik nl een beetje bang voor

Geplaatst:

Ik gebruik ook azijn ipv wasverzachter. Gewoon een flinke scheut in het bakje waar normaal de wasverzachter in gaat.

Dat gaat niet zurig ruiken hoor, je merkt er niks van.

Geplaatst:

En is dat dan gewone huis tuin en keuken azijn?

Ik had net als mirjam het idee dat je het zure zou blijven ruiken,ik ga het toch eens proberen .

Evenals het zelfgemaakte wasmiddel,ik ben benieuwd.

Je zou maar een èèndags vlieg zijn en je dag niet hebben.....

Geplaatst:

Ja, gewoon normale azijn!

Geplaatst:

Inderdaad, de gewone blanke azijn, die je ook in de keuken kunt gebruiken.

Ik maak er trouwens ook badkamerreiniger van: een pot volproppen met biologische citroenschillen, volgieten met azijn, twee weken laten staan, schillen eruit halen, en klaar is kees. Helpt goed tegen kalk.

Geplaatst:
  • Auteur

Tis dat ik met mn warhoofd vandaag azijn ben vergeten mee te nemen van de appie, anders had ik vanacht voor het eerst nieuwe stijl kunnen wassen.... morgen nieuwe poging:) ben heel benieuwd! Goeie tip ook van dat badkamer spul, ik heb nu van hg, hervulbaar spul (wat ik 2x meer verdun dan voorgeschreven, dat wel), maar ik ga zeker uit testen of dat voor mij ook werkt!

Geplaatst:

Ik ben er heel tevreden over. Op kalkaanslag zoals rondom je kraan een doekje leggen, daar de azijncitroenreiniger op gieten, even laten intrekken, wegpoetsen, klaar.

Geplaatst:

Ik maak ook mijn wasmiddel zelf,van mijn zelfgemaakte zeep. Prima gaat dat. Hardnekkige vlekken smeer ik in met groene zeep,even laten weken,en dan de was in.

Het bevalt mij uitstekend,en het is lekker makkelijk. Ik maak altijd 7,5 liter in 1 x.,en heb dan weer even een voorraad. Maar met 4 volwassenen gaat t best nog snel.

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik heb het uitgeprobeerd hoor:) heb 3 wassen gedaan en tot nu toe heel tevreden. Ik gebruikte 100 ml zeep en 60 azijn.

De was ruikt idd fris, niet chemisch en ook niet zuur, tenminste, bij de lakens dacht ik een klein vleugje te ruiken, miss. De volgende keer 50 ml proberen:) Maar nog geen echt vieze overall/paardekleren gedaan.

Maar voor nu: ik ben om, tis het proberen zeker waard!

• 4 weken later...
Geplaatst:

Was ook met zelfgemaskte zeep, azijn is idd een was verzachter. Ik was met geraspte Marseille xeep of sunlight. Gewoon nog te koop bij bv de Dirk.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, het bevalt mij ook nogsteeds erg goed! Vooral de azijn als wasverzachter, die bevalt ver boven verwachting goed, frisse geur en echt zachtere was:) heb ook een 2e lading nieuwe zeep gemaakt:)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.