Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Yoghurt met 6 hele en rode aardbeitjes Dat is meer dan ik de afgelopen 2 jaar in totaal bij elkaar heb kunnen sprokkelen dankzij slakken en blijkbaar muizen

Geplaatst:

Hier was een deel van de capucijners (blauwschokkers) niet opgekomen. Wat wel opgekomen was staat nu zo'n 50-60cm hoog. De na-zaai komt net boven de grond. Wie niet waagt die niet wint

Lekkere sla gegeten bij de bbq. Heerlijk!

Geplaatst:

Pastasalade gemaakt van fusilli met allerlei sla en spinaziedingen en basilicum uit de tuin, met stukjes kipfilet en hardgebakken spekjes, zongedroogde tomaatjes, uitje erdoor, Parmezaanse kaas en pijnboompitjes eroverheen, met een dressing van mayonaise/yoghurt/scheutje zoete chilisaus/lepeltje mosterd/peper/zout/tijm/oregano. Oh en 3 tenen knoflook, 2 meegebakken met de spekjes en 1 zo door de salade.

Er is nog iets van over en dat staat in de koelkast. Als zoonlief nou niet had gezegd dat hij dat restje morgen wel als ontbijt zou nemen, kon ik het nou opeten. Het was weer erg lekker en prima geschikt voor dat hele warme weer.

En aardbeien als snack tussendoor. Ik had er vandaag zoveel dat ik de buren ook wat heb gegeven. Het is goed eten en een goed leven, met dat moestuinieren.

Geplaatst:

Klinkt lekker (zeker als je honger hebt)

Eigen creatie of gevonden recept (dan mag je die site eens doorsturen hoor)?

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:
Klinkt lekker (zeker als je honger hebt)

Eigen creatie of gevonden recept (dan mag je die site eens doorsturen hoor)?

Lichtjes gebaseerd op wat er in deze wraps gaat:

http://www.brendakookt.nl/2013/01/21/kip-cajun-wraps/

Die wraps zijn trouwens ook heel smakelijk, en op die site staan meer heerlijke recepten.

Vandaag even een hele makkelijke dag: patat gehaald. Uiteraard wel weer aardbeien uit de tuin, want met dagelijks oogsten en direct eten zijn ze toch wel het lekkerst.

Geplaatst:

Soortement van warme Bruschetta op mn broodje gesmolten kaas. Met allerlei groen uit eigen tuin erdoor.

En net een Aardbeienshake met alleen aardbeien uit eigen tuin en banaan.

Geplaatst:

Ben druk bezig net t maken van een rucola salade met heerlijke rucola uit de tuin, voor bij de burrito's, helaas zonder ook maar iets uit de tuin

Geplaatst:

andijvie uit eigen tuin (was eigenlijk ingezaaid als slamix maar alleen de andijvie kwam op)

als toetje aardbeien *jummie*

Geplaatst:

Eerste 2 kroppen sla (eergisteren en gisteren), en daardoor wat rucola wat ik een 3 tal weken terug van de buurvrouw kreeg! Groeit zo hard dat ik morgen weer eraf kan halen denk ik.

Zoveel meer smaak die rucola dan uit de winkel!

Geplaatst:
Een zalmquiche voor één persoon - nou ja, voor twee had ook gekund, hihi:) - met mosterdblad, de eerste sugarsnaps en dille.

Dat ziet er echt heerlijk uit!

Geplaatst:

Raquette, die quiche ziet er goed uit zeg! Receptje?

Hier vandaag andijviestamppot van doorgeschoten andijvie, prima te eten.

Geplaatst:

Dank! Was een eigen brouwsel, maar komt 'ie:

Nodig:

Een flink vergiet vol mosterdblad (grofbladig, rood in dit geval. Kan vast ook met spinazie, snijbiet, komatsuna etc etc), grofgehakt

Een handvol peulen/sugar snaps, heel of door de helft

Een blikje zalm

Een sjalot

Twee eieren

Verse peper + zout

Beetje bouillonpoeder (ong. kwart theelepel)

Roomboter

Flinke eetlepel kruidenkaas

Theelepel fijngeknipte dille

Drie plakjes bladerdeeg

(Evt. wat parmezaan).

Oven voorverwarmen op 175 graden en plakjes bladerdeeg laten ontdooien.

Snipper de sjalot; smelt de roomboter op matig vuur in een hapjespan en fruit de sjalot glazig. Dan het mosterdblad en de peulen erbij en die op matig hoog vuur laten slinken. Bouillonpoeder erbij roeren, vuur lager draaien en het vocht laten verdampen. Ondertussen de zalm uit elkaar peuteren en alle vieze graatjes eruit halen:). Dan mag de zalm erbij. Laat nog een paar minuten meebakken en draai dan het vuur uit. Roer snel de kruidenkaas er doorheen zodat die goed smelt.

Vet een ovenschaaltje met een doorsnee van ong. 20cm in met boter en leg 1 plakje bladerdeeg op de bodem. Vouw/scheur de andere 2 blaadjes in tweeën en zet de vier stukken horizontaal tegen de zijkanten van het schaaltje. Duw aan elkaar tot één korst, de rand staat waarschijnlijk een beetje op.

Ondertussen is het mengsel in de pan iets afgekoeld. Breng op smaak met zout en verse peper, en voeg de dille toe. Roer dan de eieren er goed doorheen en giet het mengsel in het met deeg beklede schaaltje. Eventueel kun je er wat parmezaan overheen raspen. Dan de opstaande randjes naar binnen vouwen, tegen zichzelf aan, zodat er een soort bol deegringetje ontstaat.

Ongeveer 20/25 minuten bakken in het midden van de voorverwarmde oven; ik heb 20 minuten gedaan en daarna 5 minuten de grill erbij aangezet voor een mooi bruin korstje.

Voorgerecht voor twee personen of diner voor één vraatzuchtig persoon:). Eet smakelijk!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Pasta met saus van turkse yoghurt, teentje knof, bosui, alle kaas uit de koelkast en mango. Even af laten koelen en toen gehakte pittige blaadjes erdoor (radijsblad en rucola).

@Raquette: wat ziet die quiche er goed uit zeg! Komt die mosterdblad uit eigen tuin? Is het een leuke plant om te kweken? (ik lees roodbladig, ik denk 'mooi', ik zie een foto en ik denk 'lekker'. Ik denk 'mooi + lekker', dus ik denk 'willikhebbuh').

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Voor de verandering maar weer eens sla (eikenblad, andijvie, rucola en mosterdblad) uit de tuin met röstirondjes en geroosterde kippenpootjes uit de oven.

Dakmoes, mosterdblad is supermakkelijk, groeit als een gek en het is lekker. Ik heb het ook staan in rood en groen, en glad en gekruld. In de volle grond - is mijn ervaring - is het veel minder slakgevoelig dan 'gewone' sla, het schoot bij mij alleen in de grond wel steeds direct in bloei. Niet heel erg, want dan kan je het nog steeds eten en het trekt bijtjes, maar dan wordt het wel heel groot, dus ik eet het nu gewoon direct uit de potjes, het groeit weer aan en je hebt ook zo weer nieuw gezaaid. Je schijnt het ook te kunnen roerbakken, maar wij hebben het alleen nog maar rauw gegeten.

Geplaatst:

360.jpg

Een weide champignon die spontaan opkwam in mijn tuin. Ik ben ervaren hierin, ik weet hoe ze er uit zien en ruiken. Bij twijfel niet doen!

Geplaatst:

O wat lekker! Dan komen er misschien nog wel meer. Bofkont

Hier wordt het een salade met garnalen en tomaten-olijvenbrood.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...