Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten? (uit eigen tuin) #3

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren butternut-pompoen soep met gekregen wortels en uitjes van Henkg.

Vanmiddag broodje kaas met sla uit de kas en zelf gemaakte overgedroogde tomaatjes van deze zomer.

Vandaag macaroni met de laatste paprikas en pepers uit de kas. En met wederom overgedroogde tomaatjes.

Geplaatst:

Ook soep met o.a. uitje van Henk, minibutternut van Jootje, prei van Ciska, palmkool van? eeuwig moes van Eva enz enz..veel uit mijn tuin komt ondertussen via het forum en de onovertroffen MTFD!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja het is wel huilen met die uitjes van Henk. Vanavond heb ik er een heerlijk uiensausje mee gemaakt..een pond uitjes in fijne reepjes snijden en heel zachtjes in twee eetlepels vet ( hier gemengde olie) laten smelten..zonder bruin te laten worden, een uurtje ongeveer. Dan twee eetlepels bloem even meebakken en dan een glas witte wijn en iets van 3 dl sterke bouillon gemaakt met een heel blokje paddestoelen bouillon toevoegen, nog even door laten koken en wat tijm erbij. Was heerlijk over de boerenkool uet met aardappeltjes uz, speklapjes idem.

Geplaatst:

Klinkt lekker die saus!!! Ik morgen andijviestamppot op t program. Smaakt ie vast ook heerlijk bij. Leuk om te proberen.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Bij ons staat ook andijviestamppot op het menu vanavond met Turkse gehaktballetjes en misschien ook wel deze saus. Klinkt heel lekker.

Bietenblad, paardenbloem, wat radijs Incl loof, bleekselderij en waarschijnlijk de laatste spinazie uit de tuin in mijn groentesap.

De radijsjes maakten het wel wrang.

Tenminste, ik denk dat de radijzen de boosdoeners zijn, want het is de eerste x met en de eerste x dat ik het niet lekker vond.

Geplaatst:

Tussen de middag restjes boerenkool, risotto en een gebakken eitje.

Vanavond volkoren pasta met prei, tomatensaus, rauwe ham. Sla komt nog uit de tuin..ondertussen is het wel wat ielig aan t worden.

Geplaatst:

Voor op de tuin gister een courgettesoup gemaakt van laatste kleinere courgettes, voor de kleur wat snijbietgroen erbij waardoor het echt felgroen werd.

Bij het inschenken van de soep bleek dat de soep opeens een soort van geel was geworden... vreemd...

Met weer veel knoflook erin en ui en tijm en een flinke snuf komijnpoeder en een groentebouillonblokje.

En dit keer een half pepertje Aribibi Gusano. En zelfs zo'n half klein wurmpje van een pepertje gaf genoeg bite.

Ff in de blender en het werd weer een heerlijk smooth soepje.

Uiensausje kllinkt erg goed Jet...

Geplaatst:

Gisteren gemaakt: pompoensoep, van butternut flespompoen.

Gevolgd recept (deels): https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R584432/pompoensoep

Geen tabasco en komijn gebruikt, wel kerriepoeder (Thai green curry, Euroma Jonnie Boer. Daarmee wordt het natuurlijk niet opeens een *** gerecht, was wel een prima toevoeging)

Ik heb runderbouillontabletten gebruikt, twee stuks ipv één. Soepvolume wordt immers ruim anderhalve liter.

Simpel, makkelijk en lekker. UET: pompoen + winterwortel + knoflook. UAT (Uit Andermans Tuin, want geraapt): ui.

Luxe probleempje: ik heb nu nog zeker zes mooie flespompoenen liggen, die ga ik –sommigen moeten nog een beetje narijpen- maar invriezen, rauw, in blokjes.

O ja, over mijn geraapte huil-uien: komend najaar zal ik nog een kwartiertje langer rapen …

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Oh en tussen de middag aten we heerlijk brood van Anna! Met jam van Anna ook. Abrikoos met tijm.

Pff, jij doet wel lang met 5 broden Als je nu even onthoudt welke je het lekkerst vindt (met nigella zeker?!) en welke minder lekker dan weet ik dat voor het voorjaar

Gisteren nog een maaltje uit eigen (of andermans) tuin: pompoensoep en geroosterde pompoen (zo'n enorme niet zo smaakvolle, enigszins waterige, oranje), biet en aardappel. Wat walnoten en gorgonzola erbij. Idealiter moet er ook nog wat rucola bij, maar geen zin om in de regen naar de tuin te gaan

Geplaatst:

Bofkont!

Gisteren aten we salade met spekjes en geitenkaas. De sla staat er nog best fris bij in de tuin, al moet ik wel wat blaadjes wegplukken die bruinig worden of gewoon lelijk. En het malse is er ook wel een beetje vanaf. Maar toch wel lekker, weer eens zo'n bord vol met groene (en rode) blaadjes. Ik had er ook al wat winterpostelein bij gedaan, dat groeit hier nu als onkruid dus ik hoef niet alles voor de echte winter te bewaren.

Geplaatst:

Pittige pompoenpuree met nog wat tomaten uit de kas en een stuk gerookte veldvarkenham.

Ik heb dit jaar veel pompoenen, veelzijdig en lekker, maar zo slecht verteerbaar (voor mij)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Och jee, zit je daar dan met al je pompoenen Speets. Wat vervelend zeg.

Ik dacht eigenlijk dat pompoen juist licht verteerbaar was, omdat een van de eerste dingen zijn die in potjes babyvoeding zit. Wat suf!

Wij gaan straks doperwtjessoep met een preitje uit de tuin en de laatste knoflook eten. Veel ui en aardappel ook en een blokje groentebouillon. Omdat ik het potje zelfgemaakte bouillon van Charly heb laten vallen. Grrrrrrr!

Maar voordat ik daar weer over ga mopperen, na de soep 2 homemade pizza’s met de laatste paprika’s van Charly, veel ui, blikje tonijn, Turkse worst en kaas.

Thanks Charly!

Ik heb trek! Het pruttelt zo lekker

b2f4c3a6e2589aa69f23141561f48d1e.jpg

Geplaatst:

Vandaag Paelladag met natuurlijk de onovertroffen huiluien van Henk, peterselie uit de kas en paprika en paprikapoeder, knoflook en chilipepers uit eigen tuin. De rest uit de winkel. Als meerdere keren pompoenkerriesoep gegeten ( voor ons is Javaanse kerrie voor deze soep dit jaar favoriet).

Ik begrijp echt niet dat/waarom jullie pompoen invriezen, ik heb er twintig liggen en die komen allemaal op voordat ze gaan rotten in april of zo...is het uit plaatsgebrek?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nope. Morgenochtend. Erg benieuwd. Fijn dat het beviel! (Of nou dat staat er eigenlijk niet letterlijk, maar ga er vanuit dat dat wel goedgekomen is )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Oesterzwammen! In roomsaus, met een veldvarkenlapje en stoofperen.

En daarvoor oesterzwammen met vv-nier en knolselder.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bietjes, aardappels, zoete aardappels uit de oven met een dia’s van yoghurt, knoflook, mosterd, bieslook en knoflook. Alleen de mosterd en yoghurt kwamen helaas niet uit eigen tuin.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...