Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Planten van Thea


appelvrouw

Aanbevolen berichten

IN het topic over het overlijden van Thea lees ik in zoveel berichten over planten die een ieder van haar heeft gekregen/geruild.

 

Zelf heb ik ook veel verschillende planten van haar waaronder stekjes -in 2012 verkregen- van een rode Helleborus soort. Omdat deze waarschijnlijk binnenkort voor het eerst gaat bloeien was ik al van plan geweest voor haar een foto van de bloem te maken.

Misschien kunnen we dit topic gebruiken om foto`s te plaatsen van planten die we van haar hebben..

 

Op deze manier kunnen we haar hier een beetje (blijven) herdenken.

 

2015-01-13-1229781421328149.15

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook om Paulownia tomentosa gevraagd, inderdaad jammer.

Ik heb nog slazaadjes van Thea uit de zaden doos. En een framboos maar die staat tussen mijn andere frambozen ik kan pas zien welke het is als hij vruchten gaat geven (als hij het heeft overleefd).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de website van tuinkabouter voor zowel de framboos als dauwbraam als makkelijke manier:

 

Zaai-instructies: Zaai in herfst en zet buiten. Kiem in voorjaar

Plant-instructies: Niet laten uitdrogen. Regelmatig voeden. Volle zon.

 

Andere, meer gecontroleerde, methode is : In beetje vochtig zand of (vrij van schimmels) vermiculiet 6 weken in de koelkast en dan zaaien rond 15 graden. Temperaturen boven 20 graden vermijden.

 

Op beide manieren zouden de zaden uit hun kiem-slaap gehaald worden en dan gaan kiemen. Verwacht onregelmatige opkomst, dus zaaisel mag enkele maanden blijven staan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@ Angela & Geert. Het is niet van zaden van Thea, maar ik had zelf ook al Paulownia Tomentosa gezaaid en die zijn verleden week bovengekomen. Het zijn nu nog zeer fijne en haardunne plantjes....te klein nog om te hanteren en verspenen...maar als ik er genoeg in goede gezondheid kan opkweken, zal ik zeker nog aan jullie denken. Ik heb overigens nog genoeg zaad om nog diverse keren te zaaien. (Gekocht via Ebay). Wat ik nu zeker weet, is dat de boom van bij Thea geen Paulownia tomentosa is en waarschijnlijk ook geen andere Paulownia, omdat de bleekgele kleur daar niet voorkomt. In de afbeeldingen die Google laat zien, zitten er dus foute benamingen... Er zijn andere bomen uit de vlinderbloemenfamilie die wel zouden kunnen. In ieder geval zal de P. tomentosa in een rose of puerperachtige tint bloeien (over een jaar of 8?)

 

Thea had een goed oog voor soorten en variëteiten die echt de moeite waard zijn. Ik ga zeker proberen om enkele soorten tomaten die ik van haar kreeg, de Mechelse bladselderij (een heirloom, die nu ondanks de vrieskou nog echt prachtig staat en met lichtgroen blad) en ook haar zwarte frambozen te vermeerderen voor anderen.

 

De zeer rijkdragende rode bes, waarover Gemma spreekt, had Thea me ook nog toegezegd. Nooit eerder zo een volle struik gezien. Dus...Gemma....als je in het latere najaar wat stekken zou willen maken, zou ik die soort heel graag hebben (en verder verspreiden).

 

Verder heb ik nog heel wat schaduwplanten en tuinplanten gekregen van Thea. Nog te vroeg nu om te zien wat precies (vaak niet meer dan een bosje wortels) of het zijn nog stekken, waarvan ik nu nog niet kan zien of ze aangaan. Ook kreeg ik bottels van een roos die ze erg mooi vond en daarvan heb ik zaden geoogst en deels gezaaid (die staan nu buiten voor een natuurlijke koudebehandeling en een portie in het groentevak van de koelkast in vermiculiet voor stratificatie.... dat is dus allemaal nog afwachten, wat het wordt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een maf idee dat ze er niet meer is. Ik zou nog iets met dahliazaad voor haar doen (het gebrek aan zaadvastheid vond ze leuk), en de rijkdragende rode bes zou evt. deze kant op komen. Ik heb ook nog sjalotjes van haar uit de zadendoos, en vast nog meer als ik door mijn zadenvoorraad ga struinen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het heel jammer dat ik eigenlijk niks van Thea heb. Ze heeft mij wel heel lief een taybes en een braam opgestuurd maar helaas hebben die het niet gered hier. ( na een aantal dagen op de post te zijn geweest).

 

Andersom vind ik het ook wel erg triest dat ze mijn slangenlook die ik gestuurd heb dus nooit heeft zien opkomen. zucht, nuja.. het is niet anders.

 

Mocht iemand nog een "thea"-plantje/bolletje/zaadje over hebben, dan zou ik die graag in mijn tuin hebben ter nagedachtenis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook de rode helleborus van Thea, zijn goed aangeslagen hier,verder nog de knolcapucien,helaas nog maar 1 knolletje,de rest was verrot dit jaar. Ik heb m binnen in een pot,en hoop dat deze het gaat redden. \het ABC kruid,daar heb ik nog zaden van.De plant zelf heeft het uitstekend gedaan,en is echt grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Piroska. In ieder geval kan ik je zaadjes van haar aardbeitomaat sturen. Er is nog een stek van de zwarte framboos over en ik zal nog nieuwe afleggers daarvan maken.....op een MTFD?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Verschillende planten die ik van Thea heb zijn aan het bloeien. Ik heb 3 soorten longkruid van haar, een blauwe, een blauw rose en een witte. Verder twee donkerrood bloeiende Helleborus planten..een van de twee zit vol met bloemen.2015-03-16-1713581426581564.422015-03-16-1746001426581560.402015-03-16-1794081426581562.41

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...