Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wortelsnoei van een peer

japie101

Recommended Posts

Ik heb al enige tijd een peer in mijn voortuin.

Dit is een kruidenierspeer, een vroege handpeer.

Deze boom heb ik bij een kweker gekocht, en is gevormd in een leivorm (met een dakje).

Echter, de boom bloeit niet of nauwelijks, en peren heb ik er helemaal nog nooit van gehad.

Nu is de boom erg groeikrachtig, en heb ik dus veel waterloten.

Nu heb ik gelezen over wortelsnoei, om de groei te remmen en de vruchtzetting te verbeteren.

Ik heb gisteren voorzicht de wortels wat bloot gelegd, en naar mijn mening komen deze twee wortels in aanmerking.

De entplaats is ruim boven de grond, dus dat kan de oorzaak niet zijn.

Daar ik niet 100% zeker ben, zou ik graag jullie advies willen hebben. Is wortelsnoei een goed idee, of denken jullie aan andere stappen?

Hier wat foto's:

2015-02-14-1432931423996220.55

2015-02-14-1415861423996197.56

als het niet kan zoals het moet, dan moet het zo als het kan

Ik snoei de boom inderdaad elk jaar, waarbij ik alle waterloten weg snoei, maar juist aan die waterloten zitten ook de eindknoppen waar de bloesem aan komt. Ik heb gisteren al een beginnetje gemaakt, maar ben nog niet klaar, hangt ook een beetje af van het advies hier, wat ik hoop te krijgen.

2015-02-14-1413871423996212.56

Wat wil je precies met je boom bereiken Japie?

Op de foto lijkt het op een dak- of parasolboom. Dit zijn geleide bomen die als 'levende parasol' gebruikt worden om uit de zon te zitten.

Vaak worden hier snelgroeiende bomen voor gebruikt zoals Platanus x hispida en Morus alba. Een peer, zeker een oud ras als deze is een bijzondere keuze om te gebruiken als parasolboom.

is het de bedoeling om onder de boom te zitten uit de zon of wil je er graag vruchten van eten?

Je boom staat op halfstam. Dit wel zeggen dat de boom eerst 4 meter hoog moet zijn wil ze vrucht dragen. Dat word de boom in deze parasol vorm niet,.. Ze zal continue lange loten maken om maar te willen groeien. Wortelsnoei is geen oplossing om dit te verhelpen. Heeft de verkoper je verteld dat het een parasolboom betreft waar je van kunt oogsten? Zoiets bestaat niet. Technisch is het mogelijk, maar dit zou een heel duur en minder fraai product worden (gebruik tussenstam) Parasolbomen zijn vaak goedkoop daar ze snel groeien. Een traag groeiende parasolboom die weinig snoei vraagt is te kostbaar om te produceren. Een parasolboom is veel werk; snoeien, snoeien, snoeien. Naarmate de boom ouder word gaat het model er uit en word het een meerarmige knotboom. De natuur laat zich niet lijden.

Mocht je een peer willen waar je van wilt oogsten koop dan een laagstam kruidenierspeer. Laagstam bomen worden niet hoger als twee meter. Deze kun je leiden als palmet. Vrijstaand of tegen een zonnige zuid/zuidwest muur. Overigens geeft Gieser Wildemann een veel hogere en smakelijkere opbrengt dan kruidenierspeer.

Dag Menno, bedankt voor je reactie, maar je reactie verbaast mij wel. Want ja, de kweker waar ik deze boom gekocht heb, gaf aan dat dit zeker een vruchtboom is. Dat de takken 4m moeten worden, mwa dat klopt ook wel, 2 meter de hoogte in en dan 2 meter opzij ongeveer, dat is bij mij dus zeker het geval. Er zit dus alleen teveel groei kracht in.

Wat ik met deze boom wil? Vruchten! Er onder zitten is geen optie sowieso, en daar koop je toch geen peer voor toch?

Ik wil ook best af wijken van deze vorm om meer vruchten te krijgen

@Rob, dat is een optie, maar de vraag is, wat is de "beste" optie, en kan dit geen kwaad (is immers eigenlijk snoeien in een periode dat het niet zou mogen)

Het is duidelijk, deze boom gaat op de manier hoe hij nu groeit zeker nooit over tot bloei (mocht het überhaupt hier om een consumptie peer gaan)

Om deze forse groei af te remmen moeten inderdaad maatregelen getroffen worden, deze doen denken aan een mishandeling van de boom, maar wel effectief.

Doe het volgende:

op 40 cm afstand van de stam slechts aan 1 zijde wortelsnoei, ja die 2 dikke wortels op de foto zaag ze door, het jaar erop de andere kant, de wortels tot 30 cm diepte wegsteken, ..of zagen.

vervolgens elk jaar zomersnoei toepassen. in juni de waterloten deels wegnemen en/of inkorten op 10 cm

Wat ook nog prima werkt is om de stam te ringen, neem een deel van de bast 2 cm breed en een halve diameter van de stam weg 10cm lager of hoger doe je dit zelfde, hierdoor blijft er dus een beperkt deel van de schors nog behouden . In combinatie met al deze maatregelen zal je boom in groeikracht afnemen en tevens overgaan tot bloei aanleg en mogelijk vruchtvorming.

Ik weet het klink drastisch maar het werkt al prikkelend en stimuleert de bloei ivm een veranderende hormoonhuishouding binnen de boom, ik ken perentelers die hiervoor de kettingzaag hanteren en de bomen inzagen zelfs tot bijna aan de kern... en het werkt!

• 2 weeks later...

Waarom neem je alle loten weg, ook diegene waar de bloesemknopen aanzitten? Dan kan je natuurlijk nooit peren hebben.

Snoei in de winter een groot deel van de loten weg en een aantal laat je staan die je met 1/3 inkort. Peren vormen bloesem op 2-jarig hout, (bijna) nooit op éénjarige scheuten.

Dit eventueel in combinatie met wortelsnoei gaat je zeker peren opleveren, tenminste als je een geschikte bestuiver in de buurt staan hebt...

Interessant, een Kruidenierspeer als leivorm! Je kiest voor de moeilijke weg, een Kruidenierspeer is een sterk groeiend ras dat zelfs in een normale boomvorm al zeer laat en onvoldoende vruchtbaar is. Als je een leiboom gaat maken van een dergelijke boom betekent dat heeeeel veel snoeien en weinig vruchtopbrengst.

ZOMERsnoei is het toverwoord bij leivormen als je vruchten wenst. Google 'leifruit snoeien' en je vindt antwoord op al je vragen. Wortelsnoei behoort zeker tot de mogelijkheden om de sterke groei af te remmen en de vruchtbaarheid te bevorderen.