Geplaatst: 14 april 201510 j Erny ik zou de volgende planten voor je mee kunnen nemen:Enkele snijbiet (roze stelig..voor blad maar ook de stengels kunnen gegeten)3 Piementos de padron samen in een potjeEen paprika GourmetEen of twee buitenpaprika Franz Zwartzwalder We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 14 april 201510 j Auteur Jaaa.. Jetje... die Padronnetjes... Die hebben de droogte niet overleefd helaas en zou die wel erg gaan missen.En doe die paprika's dan ook maar...Snijbiet ook leuk. En Indy... Er zijn nog 22 plantjes die de grote droogte hebben doorstaan... Dus heb gelukkig nog wél wat over... Vandaag net een aantal overgepot.En ook hebben gelukkig toch nog twee van de overwinteraars het gered. En die zitten nu natuurlijk onder de luis dus zijn sinds vandaag verbannen naar de keuken.Anders besmetten ze mn andere plantjes zometeen.Kan ik ze morgen ff buitenzetten zodat de lieveheersbeestjes kunnen aanvallen. En Anne3, Sterkte ook met jouw lichamelijke toestanden! Maar... het zaaien is het probleem niet echt... Het prepareren van de grond waar ze later in moeten staan en de versleep/verpot/watergeef toestanden e.d. dát is meer het probleem. Vandaag met de fysiobink een rondje achter over het grasveld gelopen (met krukken, licht belasten, niet echt lopen dus). Joepie... weer meer territorium teruggewonnen. Dat kan ik dus elke dag ff doen.En daarna hebben we nog met de bal overgegooid. Zoooo leuk... Heb ik daar nu ook nog lichte spierpijn van ook nog!! Van dat paar keer een balletje gooien... Daarna ben ik in het zonnetje gaan zitten en heb alle potjes met aarde die binnen bereik stonden leeggegooid. En wat uitgelopen uien in potjes gezet.Dus toch nog een beetje getuinierd... In ieder geval zijn mn nagels weer eens zwart.
Geplaatst: 14 april 201510 j Ménn niet makkelijk voor je! Gelukkig morgen nog een dag om buiten potjes om te keren! Je zult ondanks alles in ieder geval wél voldoende vit. D aanmaken!
Geplaatst: 15 april 201510 j Zwarte nagels, yes!! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 april 201510 j Auteur Zo had ik ze vroeger RoBo... toen het nog geen mainstream was en je naar de zeldzame punkwinkels moest om dat te kunnen kopen. Maar afgelopen maandag weer voor controle geweest... alles gaat goed... Chirurg kijkt erg tevreden naar de foto's en is in zn nopjes over zijn eigen geknutsel. Mag nu tot 50 kilo belasten. En dat betekend dat ik gewoon rechtop kan staan en op twee benen kan leunen ipv op één.Klinkt simpel maar is echt een hele vooruitgang. Is bijvoorbeeld weer staand tandenpoetsen, staand douchen, staan aan het aanrecht en gasfornuis. En algeheel iets sneller voortbewegen. Minder omslachtig allemaal.Maar wel zwakjes geworden hoor. Lig steeds in een deuk als ik merk dat ik na een beetje bewegen alweer moe ben of spierpijn heb... En voor de foto-fans: Links is controle van 1 april en rechts is 20 april (stand wijkt natuurlijk wel een beetje af).Je kan het streepje van de breuk ook nog goed zien. Heb geen pijn aan de enkel (minder als vlak vóór de breuk) maar wel pijn aan het stuk aan de binnenkant enkel waar dat metaal erover loopt met die schroeven erin. Zit maar een dun laagje vel en vlees dus is behoorlijk gevoelig... Rol ook niet meer in de rolstoel nu maar loop met de rollator. En das ook handig want zo kan ik beter dingen meenemen en verplaatsen. Verder wel een onhandig ding eigenlijk... dat moet beter kunnen denk je dan... vooral die wielen... En iets om je krukken aan vast te maken bijvoorbeeld, zou heel handig zijn, net als bij de rolstoel. Ben maar zelf aan het knutselen gegaan met wat ijzerdraad. Nu gaan ze binnenkort (als ik aan de beurt ben) die grote stelschroef verwijderen die de beide botten aan elkaar houdt. Dit zodat ik mn enkel dan weer meer kan bewegen. Nu is het van: tot hier en niet verder...Vrijdag daarvoor gesprek met anesthesist, datum van ingreep is nog onbekend. Maar als alles goed gaat hoef ik daar niet meer met de taxi heen want... mag weer op mn electrische fietsje fietsen. Wel voorzichtig natuurlijk, maar dat is nix nieuws voor mij.Maar deze heeft bijvoorbeeld al lage instap en ik kan met voeten bij de grond (dat was allemaal al zo vanwege de zwakke enkels) dus dat moet wel gaan lukken.Moet ie alleen nog weer naar mijn huis komen. De fiets staat bij iemand in de garage geparkeerd. Hopelijk komt ie morgen. En nu heeft mijn hometrainer ook eindelijk nut. Ter revalidatie kan ik daar nu ook op fietsen. En das mooi want dat ding stond er meer als kapstok dan dat ie gebruikt werd. Nog weer iets vreemds.... die Medipoint, waar mn geleende ziekenbed en rolstoel e.d. vandaan komen, had een brief gestuurd. Betreft: afgesproken einddatum gebruik hulpmiddelen.En dan iets over dat ik hulpmiddelen van hun heb en dat ik die in ieder geval tot de afgesproken einddatum mag gebruiken... Einddatum staat op de achterzijde van de brief.Ben mij niet bewust dat er een einddatum is afgesproken, niet met mij in ieder geval, dus dit is allemaal een verrassing. Staan er twee hulpmiddelen (dus niet alles) vermeld met een einddatum van 16 april. Nou ja... das raar... ik weet echt van nix. Dat wordt dus weer bellen. En ook lekker dat ze je pas ná die einddatum waarschuwen... brief was gedateerd op 17 april. Dus gebeld... Tja... en daar werd het alleen maar vreemder van. Want moest deze brief maar gewoon negeren. Einddatum blijkt geen einddatum te zijn... Dus snap nog steeds niet waarom ze die dan versturen... Dame aan de telefoon wist ook nog te vertellen dat ik dan waarschijnlijk voor de andere hulpmiddelen ook nog brieven zou ontvangen. Die moest ik dan ook maar gewoon negeren. En dat dus een half jaar lang... Absoluut onbegrijpelijk... Zometeen kan ik dan ook op het fietsje naar de Fysio. En daar hebben ze allerlei leuke apparaten om mij weer op de been te krijgen. Is het zeker voorbij met de gezellige huisbezoekjes van mn FysioBink.Dus... speciaal voor jullie nog ff een foto gemaakt. Zn blauwe ogen kan je niet zo goed zien helaas. Altijd vrolijk is ie en hij strooit met complimentjes dat ik het goed doe. Hij weet hoe hij Erny'z moet aanpakken. Afgelopen vrijdag heb ik met Gemma drie supermarkten bezocht, Aziatisch, Marokkaans en Duits. Dus de vriezer is ook weer gevuld. Superfijn en heel erg bedankt iedereen die daar aan heeft meegewerkt. Had trouwens ook daar behoorlijk spierpijn van. Niet van het tillen, dat deed Gemma namelijk voor mij, maar in mn nek van het omhoog kijken... En daar bovenop kwam mn concertuitje naar Vera Hét poppodium van Groningen en wijde omstreken. Want Prong kwam weer langs en die wilde ik niet missen.Dus met rolstoel en krukken daarheen getogen. Zittend op kruk in de zaal en beschermd (tegen de wilde pogo-ers) en verzorgd door diverse vrienden zat ik daar met een flink biertje lekker te genieten. Ook daar werd de spierpijn in de nek natuurlijk niet beter van. Heb dat zaterdag goed gemerkt. Noui... dat waren de wetenswaardigheden wel weer zo'n beetje. Nu kijken we uit naar de Moestuinforumdag op 2 mei en het werken op het Bevrijdingsfestival op 5 mei.
Geplaatst: 22 april 201510 j Fijn Erny! Daar zit toch flinke vooruitgang in. Spannend wel dat je nu weer onder het mes moet om dat plaatje te verwijderen, hoe gaat dat nu met fietsen als je nog niet zo flexibel bent? Of ben je nog niet op die hometrainer geweest?
Geplaatst: 22 april 201510 j Ohja, dat wilde ik nog vragen. Ik heb nog een extra Sweet Banana puntpaprika staan, zal ik die voor jou reserveren? Wordt niet zo hoog, 80cm maar. Wellicht dit jaar wel praktisch. Helaas zijn mijn pepers niet zo goed gelukt... De Pipo-tomaten (struiktrostomaatje) wel weer, dus als je daar ook wat van wil dan kan dat ook!
Geplaatst: 22 april 201510 j Auteur Dat ronddraaien op de hometrainer wil wel... voet wil net in sta-stand, gewoon niet te veel belasten enzo. En gaan nog wel meer operaties volgen straks... als de rest er ook weer uit mag enzo... Helaas mogen die schroeven waar ik last van heb er nog niet uit. Paprika's heb ik eigenlijk niet zo'n behoefte aan. Ben meer van de pepers. Maar een paar tomaatjes sla ik niet af. Heb zelf niet gezaaid dit jaar dus ben nog tomaatloos.
Geplaatst: 22 april 201510 j Okay, dan reserveer ik er twee voor je! Fijne van de hometrainer in vergelijking met een gewone fiets, lijkt me nu juist dat je de zwaarte goed kunt instellen. Nu iedere dag vijf minuutjes op de laagste stand? Of is dat toch alweer teveel?
Geplaatst: 22 april 201510 j Auteur Nee... laagste stand is te weinig... dan fiets ik in de lucht... dat is helemaal niet prettig. Moet wel wat weerstand voelen. Dus nu staat ie alweer op standje zes. Met goedkeuring van fysiobink.
Geplaatst: 22 april 201510 j Is er nog iets aan plantjes dat je zoekt ( aangezien je geen ruillijst hebt)?Vergeet je mijn krukjes niet ? Mijn laatste krukje in nl gebroken... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 april 201510 j klinkt super !heerlijk om weer te kunnen staan, lopen met de rollator en zelfs alweer fietsen
Geplaatst: 22 april 201510 j Klinkt als een hele verbetering dat je weer op beide benen mag staan. Weer een mijlpaal in je herstel.
Geplaatst: 23 april 201510 j Ooh, fietsen, dat is een hele stap vooruit! Het is zo fijn om weer zelf naar dingen toe te kunnen gaan (Vanmiddag krijgt mijn enkel een injectie en mag ik weer 7 weken met krukken stoeien...dag fiets, dag vrijheid) Met een hometrainer in huis moet er toch snel verbetering komen in je spierkracht! Het oefenen met op en afstappen is ook iets makkelijker met zo'n fiets die niet omvalt Krukken vervoeren met de fiets is ook niet alles trouwens, kun je wellicht ook vast een mooie constructie voor maken.
Geplaatst: 23 april 201510 j Auteur Oh... wat een vreselijk vooruitzicht voor jou... 7 weken krukken... pffff... das lang...Sterkte!!! En als je het nodig hebt kom dan maar gewoon lekker hier klagen (of in de klaagbaak die daar speciaal voor is).
Geplaatst: 23 april 201510 j Erny, kan ik jou verblijden met een aantal tomatenplanten? Heb een aantal Amerikaanse rassen mocht je interesse hebben. Yellow pear, big rainbow, market leader en aunt ruby. Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 23 april 201510 j Auteur Eh... ja graag... Leuke soorten, en Yellow Pear altijd een favorietje. Ik zal dan vanavond toch ff een mtfd lijstje plaatsen.
Geplaatst: 28 april 201510 j Auteur En het lopen gaat steeds beter... stiekem dus ook voorzichtig 100% aan het belasten, hoewel het van mijn fysio mag. Zolang het geen pijn doet is het wat hem betreft goed. Rollator dus bijna overbodig, is wel handig als spullenvervoerskarretje, maar daar qua huur net iets te duur voor. Die moet ik binnenkort dan maar laten ophalen. Maar... heuglijk feit te melden! Ik heb mn moestuin gezien... Gisteren stukkie om de stad heen gefietst (oranje bende omzeilen) ff in het Stadspark gezeten. Wel lastig om een bankje te vinden dat én in de zon én uit de wind stond...Hebben er één gevonden, bij de hertjes... En kwamen uiteindelijk toch nog ff op de moestuin terecht die daar niet ver vandaan is. Was heerlijk om daar ff te zitten... En daar zal het de eerste tijd ook wel bij blijven. Lekker zitten daar. Want de paden zijn echt veel te oneffen en onbetrouwbaar om rond te mogen lopen. En nu op naar zaterdag de mtfd...
Geplaatst: 28 april 201510 j fijn dat je weer mobiel bent en wat zijn de knofjes mooi groen ...hier worden ze gelig, roest denk ik
Geplaatst: 28 april 201510 j Auteur Allemaal knoflook Jane... 1. Marado 6x2. Inchelium Red 8x3. Killarny Red 6x4. German Extra Hardy 4x5. Shandong 8x6. Thai 8x7. Transylvanian 8x8. Ontario Purple 8x9. Siberian 8x10. Valverde 16x11. Oosterdel 4x12. Kaposvár 18x (Van de markt in Hongarije, 19 tenen uit één bol!!! )13. Fred Groot 7x (Flavor??)14. Purple Hardneck 17x (Fokhagyma?)15. Onbekend (van vorig jaar) 8x16. Germidour 8x17. Messidrome 8x18. Fokhagyma 16x19. Nazar 8x (uit de winkel, grote paarsige)20. Vallelado 64x00. Solo 8x Totaal 230 tenen gepoot. Nu al roest RoBo??? Is dat niet erg vroeg? Misschien te nat? of iets met bemestings tekort of overschot? Roest: Te herkennen aan aanvankelijk gele plekjes op het blad die later roestkleurig worden en opruwen. Wanneer de roestplek roestig wordt is er sprake van spoorvorming. Roest is een schimmel die zich op deze manier voortplant. Verspreiding van roest vindt alleen plaats bij vochtig weer met temperaturen tussen 15 en 20o CBron: http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflookteelt.htm
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.