Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuw hier ... dus voorstellen maar FOTO UPDATE


pirke64

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Gloedjenieuw hier op het forum en zoals het naar mijn idee hoort bij de forum etikette stel ik me maar even netjes voor.

 

Mijn naam is Pedro (pirke64) en ik woon samen met mijn vriendin en kinderen en dieren in het Brabantse Uden, je weet wel dat dorp waar deze week de V&D geopend is

Mijn hobbies zijn naast deze nieuwste hobby: fotografie, koken en bakken, smoothies en juices, op pad met onze camper of boot, aquaria (Amazone), vogels, kippen, en niet te vergeten onze kat (Somali) en Golden retriever.

 

Sinds een paar maanden ben ik begonnen met wat gezonder te eten, en dan met name het gebruik van groene smoothies en juices. Daar ben ik helemaal enthousiast over geworden en dat is indirect de reden van deze nieuwe moestuin hobby. Waarom, nou omdat ik eens wilde kijken of bepaalde moeilijk te krijgen groenten voor in de smoothies (bv snijbiet) niet zelf te kweken was in bakken. Zoek vervolgens op groente kweken in bakken en... voila de vierkante moestuin hobby wordt op een presenteerblaadje geserveerd.

 

Dit weekend ga ik buiten de bakken vullen, ik wijk wel iets af van vierkante moestuin principe maar gezien de beperkte ruimte (tenslotte staan er ook nog 7 kippen hokken die flink ruimte in beslag nemen). Ik heb 3 leuke verhoogde bakken gekocht bij de plaatselijke Boerenbond. Erg leuk met 2x4 vakken van 25x25, dat is dus niet erg groot maar ga ik gebruiken voor het kleinere spul. Verder heb ik twee grotere grondbakken gemaakt van 2,40 x 1,20 x 0,40 om wat grotere spullen te kunnen telen en heb ik nog een flinke hoeveelheid grote potten.

 

Daarnaast voor het beschutte kweken ook twee koude bakken (1.10 x 0.65 m) en drie kleine minikasjes (van die plastic dingen met vier schappen er in). Die minikasjes staan in mijn werkkamer voor het raam en ga ik gebruiken voor het binnen zaaien van plantjes. Omdat daar ook onze kat vaak vertoeft is het handig dat deze kasjes dicht zijn want hij houdt namelijk van een lekker sappig groen blaadje, dus gewoon op de vensterbank wordt geen succes. Hopelijk wordt het niet te warm achter het raam in zo’n plastic kasje maar de tijd zal het leren.

 

Eerst morgen maar eens aan de slag om de bakken te vullen, onderste helft tuinaarde, de bovenste helft potgrond voor groente en kruiden. Hoop dat dit gaat werken want het het al gekocht. Ook al zo’n 40 soorten zaden gekocht... de meeste geschikt voor teelt in kleinere tuintjes of bakken (huiswerk goed gedaan).

 

Wat moestuin betreft ben ik een echte leek, doe mij maar dieren i.p.v. plantjes maar het is nu tijd geworden om ook deze tak van sport te gaan verkennen en dat lukt al aardig. Ik hoop het forum hier ook voor te kunnen gebruiken, want er is super veel te vinden en te lezen maar echte gebruikerservaringen zijn toch het meest waardevol.

Foto’s zal ik zo snel mogelijk toevoegen aan dit bericht ... even geduld nog...

Update met de beloofde foto's

 

image25811425205100.jpg

Overzicht met links de hokken van de kippen

 

image22401425205102.jpg

Overzicht, de linker bak komt vol in de zon, de rechter wat minder. De houten wand erachter komt vol in de zon en wil ik denk ik gebruiken voor paprika of klim courgette

 

image31371425205103.jpg

De koude bakken, deze staan hier wel niet de hele dag in de zon maar kunnen ook verzet worden. Omdat ze 110 breed zijn kan ik ze zo in de grote bakken van 240x120 plaatsen, lijkt me handig.

 

image82661425205104.jpg

Een hoekje met wat kleinere bakken, bakken zijn 100x50 dus vakken van 25 cm, leuk voor wat kleiner blijvende groenten. Moet lukken toch?

 

image80231425205107.jpg

Ook nog plaats om steaks veel potten neer te zetten...

 

image41571425205108.jpg

Detail grote bak

 

image67951425205109.jpg

Detail koude bakken

 

image51131425205099.jpg

Mijn kweekstelling binnen, hoop niet dat plastic teveel lucht tegen houdt maar anders eet mijn kat alles op

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom

 

Zo ben ik ook wat begonnen vorig jaar. Begon met smoothie's en gezonder eten door filmpjes van de planteneter.

En daar hoorde natuurlijk ook een moestuin bij. Geen spijt van mijn MM bakken.

Zonder bijen geen leven..........!!! Groeten uit Friesland..!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn leuke plannen allemaal. Zo gaat het vaker: je wilt lekker en gezond eten, en dan ligt de biolologische groenteboer, maar ook een eigen moestuin voor de hand. Zo ben ik vorig jaar ook begonnen. En het bevalt erg goed. Lekkere kruiden en groenten uit eigen tuin. En dan die smoothies. Je kunt er van alles uit je tuin in kwijt.

Hier een link naar een paar van mijn favorieten:

 

http://eten.zolekkergezond.nl/smoothies-en-shakes

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...