Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Waar aardappelen laten voorkiemen


tistochwe

Aanbevolen berichten

Nu lees ik overal dat je aardappelen op een koele lichte plaats moet voorkiemen.

Is dit ook daadwerkelijk noodzakelijk ?

Ik heb namelijk mijn pootaardappelen binnen, maar beschik niet over een koele, lichte ruimte.

Is het mogelijk om de aardappelen in de schuur of elders waar het donker is te laten voorkiemen.

Daarnaast zou ik graag willen weten of het een probleem geeft als je de pootaardappelen in een schuurtje op het land opslaat.

 

Ben reuze benieuwd naar jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spruiten worden lang en de aardappels snel slap in het donker. Kwaliteit wordt snel minder.

 

Hier liggen ze voor het raam in een koude kamer, uitgelegd.

 

Buiten, droog en vorstvrij en uit de directe zon zou ook goed kunnen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in een eiertray in de slaapkamervensterbank op 16 graden gaat hier prima, binnen een week of 3 mooie stevige spruiten van een cm of 4

 

(slaap zelf ook heerlijk in met kleine glimlach op de lippen als ik die dappere kleine poters 's avonds hun best zie doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas geen raam in de schuur, enkel bij de deur.

Daar zit echter weer een overkapping (zeg maar een mini carport ), dus ook zeer weinig lichtinval.

Ik ga voor de optie vensterbank aan de koele zijde van het huis, aangezien de achterzijde veel te warm is.

 

 

Dank voor jullie reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg het voorbeeld van Rob0 op van voorkiemen en vroeg uitplanten, weer een wiel minder om zelf uit te vinden. Ik heb al wel een handvol in de kas gepoot zonder voorkiemen, gewoon voor de aardigheid. Nu hebben vroege aardappelen sowieso doorgaans wat minder last van de ziekten. En in de woonwijk hier nog minder last dan op een volkstuincomplex (verplicht spuiten alhier v.a. ½ juni).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen last heb gehad van ziektes.

Ik poot ze en als het lof afgestorven is haal ik de eerste aardappels uit de grond en als die op zijn haal ik er weer een rij uit.

Hoe lang het duurt voordat het lof is afgestorven durf ik eigenlijk niet te zeggen ik zal het dit jaar eens bijhouden de datum van het poten en de eerste oogst datum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...