Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appelboom vermoord?


Sherbra

Aanbevolen berichten

HELP! HELP! HELP!

 

Ik heb gisteren van een vriend een 10 jaar oude appelboom gekregen die bij hem nog nooit vrucht had gedragen. Omdat hier veel appelbomen in de buurt staan wilde ik de boom wel adopteren. Ik heb wat informatie video's gezocht op YouTube over het snoeien van appelbomen en ben enthousiast aan het snoeien geslagen. Nu blijkt achteraf dat ik de horizontale takken en de zijtakjes helemaal niet had moeten snoeien, terwijl ik die dus flink heb ingekort. Heb ik hiermee de appelboom vermoord??? Wat kan ik nu het beste doen? Gewoon voorlopig helemaal met rust laten en hopen dat hij mooie, nieuwe takken aanmaakt? Zal dat überhaupt nog gebeuren nadat ik hem zo heb toegetakeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo gauw mogelijk planten. En dan eens een jaartje aankijken hoe hij groeit en hem een goede open basisvorm geven door bij te snoeien.

Vermoord niet. Als hij blad kan maken gaat hij weer aan de groei en zal hij nieuwe takjes en later takken maken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, dat hoeft niet. (vermoord te zijn bedoel ik)

Ik heb weleens een appelboompje een meter boven de grond volledig afgezaagd en 3 jaar later had ik weer een mooi kruintje en wat appels. Ligt helemaal aan hoe gezond de boom is als het gebeurd.

Groetjes,

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel de ideale manier om een appelboom te vermoorden zo. (Ik spreek uit ervaring) Maar het zijn koppige bomen, en als je geen ziektes in de wonden krijgt kan je nog verbaasd staan van hoe snel een boom zich kan herstellen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...