Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pompoenen telen naast een mesthoop


Missmass

Aanbevolen berichten

Fijn!! De boer waar ik paard rij heeft me een klein stukje land toegewezen waar ik dit jaar pompoenen mag zetten! Ik heb ze hier altijd in mijn ieniemienie tuintje, maar heb er eigenlijk te weinig ruimte voor. Nu dus een heel stukje land erbij waar ik los mag met pompoenen komend seizoen. Nu alleen de vraag, het stukje land grenst direct aan de mesthoop (paardenmest) en de grond is daar dus heel erg bemest. Nu weet ik dat pompoenen grote eters zijn, maar is dit niet net teveel van het goede? Of juist goed?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar voor mensen met paarden een pompoenplek gemaakt, door zo'n 2 vierkante meter 1-1,5 schep diep uit te graven en deze geheel te vullen met enkele kruiwagens van de mesthoop. Plantjes erin, werd een succes. In essentie hetzelfde als de plantjes op de mesthoop planten.

Denk dat het enige waar je rekening mee moet houden is dat de mest niet te vers is, als in, niet te scherp. Dit is dan met name urine. Een mesthoop met vooral keutels is sowieso geen risico, maar 1 met verse stalmest waar veel urine in zit wel. Als dit echter al een paar maanden in de regen ligt, zal het gevaar wel geweken zijn door uitspoeling en vertering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, en naast de scherpte van mest is hitte ook een risico (als je de plantjes letterlijk op een mesthoop zet). Zodra geconcentreerde verse mest aan het verteren slaat krijg je hetzelfde fenomeen als in een compostvat; de temperatuur loopt op tot een niveau waar plantenwortels dood van gaan. Als er veel zaagsel/stro door zit zal dit wel meevallen.

Als je een laag grond/compost aanbrengt bovenop een berg mest, gaat het ook goed, dan heb je vloerverwarming.

Een beetje extra warmte zal de planten beter laten groeien, teveel niet.

Pompoenen zijn net terrasjesmensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de pompoenen staan daar waar de ponys hebben gelopen. De pompoenen die vlak bij de stal groeien, waar mest bij een regenbui richting pompoenen loopt, gaan het beste

 

Nooit op een mesthoop zetten; dát is teveel van het goede óf het moet een 2 jaar oude mesthoop zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Gedee,

 

hier gaat in aanvang januari de mest , paardemest, de composthoop op. En daarna kijk ik er echt niet meer naar om, totdat ik de pompoenplanten uitplant. Gaat best goed.

 

Misschien voor de aardigheid dit keer nog een keer omspitten, maar eigenlijk helemaal niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de composthoop gaat ook een deel mest. dat gaat prima. Ik had het over een berg pure paardenmest....dát is te veel van het goede voor zo'n pompoen.

 

Zoals suusp al eerder aangaf: verwar de composthoop niet met een mesthoop.

 

De pompoensoep was lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook pompoenen op de composthoop (en courgettes, en paprika's, en pepers).

 

Mijn composthoop bestaat voor het grootste deel uit paardenmest, met een beetje stro en zaagsel (van de konijnen), en verder tuin- en keukenafval.

 

Ik had vorig jaar zomer 2 composthopen, eentje die al een half jaar lag en eentje die een maand of 2, 3 lag. Ik had er een laag stro overheen gedaan zodat ik er wat makkelijker overheen kon lopen (om de planten te verzorgen en te oogsten enzo).

De composthopen worden hier overigens niet omgezet, ik laat ze gewoon een jaar liggen dan zijn ze wel zo ongeveer goed. Wel probeer ik met het opbouwen van de hoop de boel al zoveel mogelijk gemengd aan te brengen.

 

Dit ging super!

Ze groeiden goed, en smaakten goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Vandaag heb ik het stukje land dat ik toegewezen heb gekregen bij de boer eens stevig omgespit. Wat een klus was dat!! Het is een stuk van zeker 25 m2 en ik heb het spadediep omgehaald. Zie hieronder het resultaat! Direct rechts van het stuk begint de (paarden-)mesthoop, die zie je op de foto net niet. Het laatste stukje moet nog, maar ik ben er bijna.

 

Thuis heb ik flink wat pompoenen gezaaid, nu maar hopen dat ik een enorme opbrengst ga hebben!

Dat zou toch moeten lukken... hier in mijn ieniemienie tuintje heb ik op 4 m2 heel succesvol kilo's pompoenen gekweekt, laat staan op zo'n groot stuk!

 

Ik heb gezaaid:

Butternut

Utchiki Kuri

Blue Ballet

Witte platte boer

Muskaatpompoen

Jack be little

Baby Boo

en ookal is het dan niet écht een pompoen: witte patisson

 

11139770866289890079986214280908n14931428408287.jpg

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...