Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Goede manier om takken uit te buigen?


Chrones

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Nog steeds geen goede manier gevonden om takken uit te buigen, ik heb het nu zo gedaan... maar bestaan er niet van die Y halsjes waarmee je 'in de boom' takken kunt uitbuigen?

 

Ik had het de hele winter uitgebogen met een tak tussen beide takken (dus echt dat de ene tak de andere naar buiten drukt) maar maakte dat dus net los en toen waren de takken weer in de oude positie.

 

2lnzoxt.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip,

 

Ipv al dat gedoe met buigen , binden , gewichten enz...

snoei uw boom , en zorg ervoor dat je altijd op een oog naar buiten snoeit , dan groeien de takken vanzelf een stuk horizontaler.

En de vruchten die eraan komen doen de rest van het werk , de takken zullen vanzelf naar beneden buigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je wil uitbuigen moet je doen in het groei seizoen, de boom moet zich aanpassen en in de winter staat het vrijwel stil. je moet ook weten welke vorm je wil bereiken. wil je van deze boom een palmet leivorm maken? of wil je uitbuigen om de vruchtbaarheid te bevorderen van de boom? wat wil je bereiken?

die rechtse dikke tak gaat concurreren met de hoofdtak zo te zien.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt heren voor de adviezen.

 

 

Wat ik echt wil is een mooi gevormde boom die regelmatig goed vruchten draagt maar doe het niet voor de oogst. Vooral de pracht van bloemen is top en daarnaast is het mooi om +/- 10 appeltjes te hebben maar meer hoeft het echt niet te worden.

 

Ik heb de dikke tak al twee seizoenen terug gesnoeid, echt de helft van de andere dikke tak maar hij blijft zich super omhoog werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dikke tak helemaal wegsnoeien, bij de helft snoeien stimuleer je enkel de groei zoals je hebt gemerkt. of helemaal horizontaal uitbuigen als het nog kan. uitbuigen knijpt de sapstroom een beetje af.

uitbuigen bevordert de vruchtdracht maar dan moet het wel iets meer zijn dan nu. doe het enkel in etappes, anders kans op uitschuren.

snoeien is stimuleren het groeien. snelgroeien is weinig bloeien.

 

groet van wim

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens op festooning, het is een oude methode van 'snoeien' die in ongebruik is geraakt vanwege commerciële redenen. Denk dat dat aanleunt bij wat je zoekt, ik heb het vorig jaar toegepast bij een paar fruitbomen maar ben niet zo extreem kunnen gaan, boompje was al iets te oud. Die van jou lijkt me nog vrij jong te zijn dus het proberen waard...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Powerlite ook al aangeeft je boom vertoont een té steile takinplant, het ontbreekt je boom aan een gepaste vormsnoei, wil je echt een mooi gevormde boom kun je haast niet zonder een goede basis snoei.

 

Om deze takken nog enigszins in het paste model te sturen via uitbuigen e.d is vrijwel niet haalbaar.

 

Zoals aangeven op de foto zou je hem kunnen snoeien (net boven een naar buiten wijzend oog) dit dwingt om de toekomstige twijg vlakker te laten groeien.

Zoals je ziet heeft je boom een sterk gevorkte harttak een Y vorm, hiervan moet echt eentje weg, (rechts).

Deze snoei kun je in deze periode van het jaar doen.

 

Mochten er zich alsnog (verkeerde) takken in de zomermaanden vormen kun je deze in de zomer helemaal wegsnoeien, zomersnoei vertraagd de groei. En soms is dit heel gunstig.

 

2lnzoxt52191426947439.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt bedankt allemaal voor de tips!

 

Ik heb mijn eigen inbreng eraan gegeven.

 

Doch ook willen luisteren.

 

Flink terug gesnoeid. De boom een duidelijke 'oplopende' tak gegeven die hoofd moet worden.

 

Ik wil kijken hoe hij zich nu verder gaat ontwikkelen.

 

 

Begrijp ik het goed dat als hij straks gaat groeien ik de takken het beste kan uitbuigen of... zoals ik nu gedaan heb de takken naar buiten knippen.

 

Ik denk dat er dit jaar geen bloesem zal komen met deze snoei. Overigens nog geen enkele keer gehad aan deze boom lol

 

Hierbij hier is een foto zoals hij er nu uit ziet:

av4pr9.jpg

 

Ik weet dat jullie liever meer snoei zien, maar dat doet mij 'pijn'

 

(ik zal overigens nog lezen over de theorie zoals hierboven staat beschreven)

 

 

 

Ps. mijn echte oogst komt op dit moment volop van de minitrees (heb er nu 9 in totaal)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na gelezen te hebben heb ik toch besloten om het laatste advies dat hier werd gegeven met een keurige foto te volgen.

 

Het lijkt dan toch inderdaad de beste optie.

 

De dikke tak rechts moest iets langer gehouden worden omdat de oog naar buiten niet verder naar onderen aanwezig was.

 

 

Wat vinden jullie van het volgende resultaat?

 

144b2b.jpg

 

16c9uhc.jpg

 

Verder een andere vraag: hoe denken jullie over de top?

 

 

 

Mocht er nog een advies volgen, ik houd me aanbevolen.

 

 

Nou, ben benieuwd of het allemaal goed gaat komen... hij staat er nu echt zielig bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...