Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kropsla uit een potje

Frans

Recommended Posts

Bij de tuinzaden die ik dit jaar besteld had zat ook een gratis pakje slazaad van het ras Klein Duimje. Vormt kleine handige kropjes staat er op het pakje. Niet geinteresseerd in minikropsla in mijn tuin was het zaad bijna in de kliko beland tot ik aan een experimentje dacht ...is het mogelijk oogstbare kropsla in een potje te kweken ?

Het resultaat zie je op de foto. Met succes kropsla uit een 10.5 cm potje kan ! De sla is momenteel te gebruiken maar kan ook nog even blijven staan omdat de kropvorming nog niet helemaal voltooid is. Mijn conclusie : Voor de 'balkontuinders' onder ons die vooral op de kweek in potten aangewezen zijn een prima ras !

sl552203.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Handig, ik vind sla in de tuin toch eigenlijk maar niks. Net als kruiden. Die heb ik het liefst bij de hand. Gewoon even wat blaadjes sla op een broodje doen is er niet bij wanneer je eerst 3 km moet fietsen naar de tuin... Dus als je dat binnen kan telen is het veel beter.

Ik vind het prachtige sla! Staat het in een kas/serre? Ik zaai kropsla altijd thuis voor in potjes, maar dat gaat nooit echt lekker. Ik moet het al snel buiten zetten omdat het te snel de hoogte ingroeit en dan bij enige bladvorming meteen omvalt. Ik denk zelf altijd dat dat komt doordat het licht niet van boven komt. Maar blijkbaar gaat het bij jou wel goed!

Edited by Guest

Staat het in een kas/serre?
Alleen voor de foto zijn de potjes even in de serre gezet Eefje maar hun start was ook in de serre. Half maart per potje drie zaden gelegd en van de opkomende plantjes in ieder potje de beste laten staan. Vanaf april zijn ze steeds buiten blijven staan. Je moet ze dan wel in de gaten houden want sla vraagt veel water en moet continue door kunnen blijven groeien. Alleen veertien dagen geleden en vorige week hebben ze een klein beetje plantenvoeding gekregen . Vrijwel alles wat ze nodig hadden hebben ze uit de potgrond gehaald.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Erg leuk weer Frans, je hebt best wel erg goeie ideeen

(ikea vitragetunnels staan sinds vandaag dankzij Betty en jouw idee ook dacht ik, en echt top ik ben er erg blij mee)

Players only love you when they're playing.

• 1 year later...

Oud topic,maar om niet weer een nieuw topic te moeten open dacht ik dat mijn vraag wel hieronder kon.

Ik wil dus sla gaan telen in potten.

en als het de gewone tijd er voor is gaat dat ook zeker lukken.

Dus van de zomer genoeg bladgroente .

Maar wat ik wil en me afvraag of dit mogelijk is,is kan ik sla binnen op mijn vensterbanken het hele jaar door telen?

De warmte heb ik dan van mijn huis en geen vorst enkelt daglicht is korter.

Als dat mogelijk is zou ik het hele jaar door groen voor me dieren zelf kunnen telen.

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

In verwarmde kassen gaat het ook het hele jaar door dus waarom niet in jouw vensterbank. Het groeit zelfs onder speciale ledverlichting in donkere ruimtes.

Ik zou het gewoon doen en wel kijken naar een als dat het goed in een kas doet

Stel nu dat we onze vrouw zo zot krijgen om sla de hele winter binnen te mogen kweken.

Bij de vensterbank zal niet goed lukken zal te hoog groeien en onstabiel. Dus moeten we een lamp voorzien.

Maar is het wel nog doenbaar (fiancieel) om daar een hele winter enkel voor paar kroppen sla een lamp aan te laten tijdens de dag.

Ist vandage ni tis vo morge

@ zeeuw ,juist daar zat ik aan te denken dus vandaar het idee om het het hele jaar rond te telen op mijn vensterbank.

@ robo pluksla ben ik nog niet in bekend heb net al ff gegoogled en is wellicht een optie en als het is doorschiet klagen de dieren ook niet over als ze maar groen hebben.

@ Paul,al heb ik de kennis niet ,maar in mijn gedachte moet dat toch gewoon lukken.wachten tot de plantjes meer dan 2 blaadjes hebben volgens mij.

@ lorre,ik weet niet hoe dat financieel zit hoeveel dat kost maar als je de sla op een plek sta waar je geen last heb van het licht en als je een dag en nacht meter heb zou je misschien snachts de lamp aan kunnen doen scheelt een stuk.en ledlampen zijn al zuiniger in gebruik.

Fijn jullie reacties want ik ga hier zeker mee aan de slag wie weet krijg ik een systeem bedacht kwa zaaien enz dat ik het hele jaar sla en evt andijvie heb voor mijn dieren.

En of je nou een groene plant in de vensterbank heb staan of een groen plantje sla is nog originaal ook heeft niet iedereen potjes gewoon gezellig decoreren en wala een gezellig sla plantje(s) in mijn vensterbank

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Ik gebruik een PL 5 lamp. Die zijn eigenlijk ontwikkelt voor terraria, en benaderen daglicht -volgens de kenners- het beste. En tjsa. Stroomgebruik, ik wacht met huiver de rekening af. Daar zal die PL lamp niet veel aan bijdragen, de warmtematjes wel helaas (Een heel jaar een warmtematje van 20 watt is geloof ik iets van veertig euro, had het ooit uitgerekend).

Terug naar de lamp: Mijn sla deed het er best relaxed op. Toen de steeltjes wat te lang werden verspeend (ze hadden toen twee blaadjes) en daarna in tomatentent gezet. Hopelijk komen ze deze week met het mooie weer wat op. Bij vervoer had ik ze helaas platgedrukt